![]() |
|
|
|||||||
| ASP Diskussioner om Active Server Pages, med relaterade scriptspråk (klassisk asp). |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-11-10
Lösningar: 0 |
Träningsdagbok hur hantera datum; år, månader, veckor och dagar (tid)?
Jag avancerar i mitt webbyggande med asp och har precis avslutat funktionerna, nyheter, artiklar med kommentarfunktion och gästbok. Mycket tack vare wf! Tack!
Nu skall jag gå över till att bygga en träningsdagbok! Syftet är att spara träningstillfällen, som inte bara kan vara flera per dag (morgon, middag kväll) men också innehållla flera sporter (3 stycken för att vara exakt, pingis, fjäderboll och tennis... typ ;-)). Utifrån data skall jag sedan visa datat per dag, per vecka, per månad (kalendervy, yes!!!) samt tillhörande statistik (total_km, total_tid per kategori sport). Givetvis har jag tittat runt i forumet och skapat mig en uppfattning hur det hela skall byggas upp. Dock ser jag att datumlagringen sker på olika sätt. Antingen lagras data utifrån "date" (2003-11-25) eller så lagras det uppdelat på år, månad, dag (per post). Kan någon som byggt liknande eller andra komma med synpunkter på vilken datumlagring som är bäst/fördelaktigast? Eller i övrigt komma med tips och råd? Som sagt var, fortfarande nybörjare! MVH Johanneshov |
|
|
|
|
|
Markerad som löst av Johanneshov #2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-12-11
Lösningar: 116 |
Jag skulle nog göra så att jag sparade datumet i en kolumn och tiden i en kolumn. Jag tror att det kan ur prestandasynpunkt kan bli en praktisk lösning och i sqlsynpunkt blir frågorna lättare att skriva - mindre datum- och tidshanteringsbekymmer.
Generellt sett kan man likna det du vill göra vid en helt vanlig kalender i vilken man kan spara olika aktiviteter för olika dagar och tidpunkter. Dina aktiviteter kommer däremot att ha lite mer information än vad det vanligtvis brukar vara om man jämför med en kalender.
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|