webForumDet fria alternativet

Skandiabanken

Privatekonomi

39 svar · 4 114 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Jag är kund hos Nordea men funderar på att gå över till Skandiabanken för att deras Internetbank har fått bäst betyg enligt en undersökning av Cybercom. Min flickvän är även kund i Skandiabanken så jag har sett lite hur det fungerar.
Jag har blivit kund hos Skandiabanken men har inte valt om jag ska flytta över alla mina tillgångar helt till Skandiabanken än.

Jag är inte beroende av något fysisk bank till utan är hellre ute efter en ordentlig Internetbank.
Nu skulle jag vilja höra från andra som har gått över till (eller från) Skandiabanken varför ni gjorde det, om ni är nöjda. Eller ni som är kunder hos Skandiabanken vad ni tycker om den. Negativa/Postitiva sidor?
Kanske rent av andra banker som har bättre Internettjänster?

Hör gärna (från er som aktivt använder Internettjänster hos sin bank) vad ni tycker om eran bank.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag är precis som du kund i Nordea (familjetradition) men jag och tjejen har vårat gemensamma konto i Skandiabanken. Jag använder alltså båda dessa Internetbanken och och jag tycker faktiskt att Nordeas är bättre. Det beror säkert till stor del på att jag haft den i många år medans Skandiabankens sida fortfarande känns ovan för mig.

En mycket stor fördel med Skandiabanken är deras inloggningssystem. Det funkar mycket bra medans Nordeas är ganska struligt.

Fördelen med Nordea är att jag är s.k. förmånskund där så jag slipper betala några avgifter för t.ex. överföringar till andra konton m.m.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Web-Tor, när du skriver SEB menar du Skandiabanken?

Jag är också mycket intresserad av ämnet, för nu har jag tröttnat rejält på SEBs service. Jag funderar också på att börja använda min Skandiakonto och flytta allt dit.

Mvh

Medlem sedan mars 2000344 inlägg

Jag har haft Skandiabanken i snart två år (både privat, för min enskilda firma och aktiehandel) och har bara gott att säga om dem. I stort sett alla tjänster är gratis. Betala räkningar, flytta pengar mellan konton, hämta pengar från egna konton i andra banker m.m. m.m.. Det enda jag vet som kostar är att de tar courtage vid köp av aktier.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Web-Tor, när du skriver SEB menar du Skandiabanken?

Visst gör jag det, har redigerat inlägget. ;)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag är hyfsat ny kund i Skandiabanken, med ca tre månader på nacken. Men intrycket jag hittills har fått är att banken är kanon. Den bör ju vara den idealiska internetbanken, eftersom att de endast har ett enda fysiskt kontor. :)

Kort & gott, banken är hittills kanon.

Nordea tycker jag också mycket bra om, jag har inte haft några som helst problem där. Det jobbiga är alla engångskoder som man måste signera och verifiera med i stort sett hela tiden. ;)

Jag har nu valt att gå över helt till Skandiabanken. Även fast jag har studentpaket hos Nordea (vilket gör att jag får det mesta gratis, VISA, aktiedepå, m.m) så väljer jag att byta. Skandiabanken är billiga, lägre avgifter och högre ränta på kontot (Nordea har 0.00% ränta på personkontot).
Jag kommer spara Nordeakontot samt VISA-kortet (så länge det är gratis) för att göra köp över osäkra internetbutiker men i övrigt kommer jag att köra helt på Skandiabanken.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag har också länge funderat på att skippa Nordea och gå över till Skandiabanken, men har liksom inte fått tummen ur än. ;)

Hur är de på överföringar till/från konton i andra banker? Går det på ett ögonblick eller tar det tid?

För övrigt gillar jag Nordeas engångskoder då det inte är några problem att pröjsa räkningar från farsan tixempel. ;)
När man väl tankat ner det där sigillet - hur loggar man in då? Bara namn o lösen typ?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

kolon-stefan skrev:

Hur är de på överföringar till/från konton i andra banker?

När jag för över pengar från Nordea till Skandiabanken får jag in pengarna på kontot samma dag. Nordea har tre utbetalningstider varje dag tror jag, 07, 11 och 14 om jag inte minns fel ( Vilket jag säkert gör ). Att göra en överföring från Skandiabanken är nog ingen skillnad, men jag har inte gjort det.

Bara namn & lösen, ja. Du har olika koder för cert. och inloggning - alltså två koder totalt. Samma varje gång. Det är också 2048 bitars kryptering, så det är väldigt säkert. Troligtvis använder de sig av RSA, eller liknande asymmetrisk kryptering då det inte handlar om stora mängder data att föra över. :)

Medlem sedan nov. 2002137 inlägg

Jag använder 4 olika Internetbanker till olika ändamål. Jag tycker Skandiabanken och Nordea är överlägsna. Sedan kommer SEB och Handelsbanken en bra bit efter... Föreningssparbanken hr jag inte använt, men om du väljer mellan Nordea och Skandia tycker jag att du skall avgöra på andra saker, som var du får bäst inlåningsränta, bäst priser, osv

Absolut viktigast angående Skandiabanken förresten - jag hoppas de inte har några problem med Opera? ;)

:stefan: skrev:

Absolut viktigast angående Skandiabanken förresten - jag hoppas de inte har några problem med Opera? ;)

Jo, det har dom. Det går inte hämta certifikat om du använder Opera. Jag har pratat med kundtjänst om detta och det har varit uppe för diskussion om dom skulle lägga in stöd även för Opera nu när allt fler av deras kunder använder just Opera.

Medlem sedan aug. 20039 inlägg

Skandiabanken

Hej!

Jag har tidigare varit Nordea-kund sen 1976 och gick över till Skandia så sent som förra våren.
Min erfarenhet utav Nordea är att de KOSTAR att ha att göra med oavsett vilka tjänster de pådyvlar en. Jag har tyvärr varit för lat för att tidigare byta bank under alla de åren man varit som kund hos Nordea. Ganska typiskt om man anser det vara bekvämt utan att kolla upp för och nackdelar!
Skandiabanken är faktiskt mycket bra bank med SERVICE och har en trevlig personal både på kontor och kundtjänst på telefon. :e
Tycker gott och väl att du ska pröva dig fram vad som känns bäst för dig som kund. ;)

en nackdel med Skandiabanken är att de inte har så många kontor, men bor man i någon av storstäderna så klarar man sig nog bra ändå

Ja , det är ju en fördel för oss här i 08-stan . När jag lämnade Växjö -74 så var ju stan inte så särdeles stor , men nu när det har expanderat och det har tillkommit högskola (?) och dylikt , borde det då inte kunna etableras en bankfilial där?
Vet inte om det blir till för -eller nackdel.
:l

tillkommit högskola

hmm... Universitet :e Därför är jag här...

Just det ja , universitet var det ju. Någonstans uppåt St:Sigfrids -hållet till eller ?
;)

Slut på meddelandet.

Ääääh, då blir det inte Skandiabanken under överskådlig tid med andra ord... :l

:stefan: skrev:

Ääääh, då blir det inte Skandiabanken under överskådlig tid med andra ord... :l

Tänkte bara meddela att det nu går bra att installera certifikat även i Opera! :h

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har precis öppnat konto i Skandibanken och det gick smidigt.
Fråga till Er experter, varför kan man inte ha mer än en webbläsare om det inte fungerar med alla? Såvitt jag förstår kan dom samexistera! Eller är jag ute och reser igen?