webForumDet fria alternativet

Har man alltid sig själv att skylla?

Politik & samhälle

91 svar · 2 552 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Med tanke på denna tråden, så har jag suttit och funderat om det verkligen är så...

Ok, ibland så är det solklart ens eget fel om saker och ting går åt pipsvängen.

Men när är det inte ens eget fel?
Kan man skylla på selektivt minne, eller att man inte har haft ork nog att reda ut en situation, man kan ha haft en depression eller något sånt.

Kan en situation bli så övermäktig att man förtränger det hela, och om det är så, vems är felet?

Hur ska man då få personen på rätt spår igen?
Ska man bara säga sanningen eller linda in det i bomull?

Har själv lärt mig det den hårda vägen att sanningen inte är det rätta alla gånger, oberoende hur man säger den...

Så, hur ska man göra, och vems är felet :q

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tycker att det är helt fel ordval om man säger att någon får skylla sig själv för exempelvis en depression. Visst kan man kanske förutspå att ditten eller datten kan ske om man gör si eller så, men det blir ju bara halva sanningen (om ens det). För vad säger man till en person som mist en nära anhörig? Att den får skylla sig själv eller att den borde tänkt på det innan så hade vederbörande inte behövt sörja?

Allt är inte enkelt och kontrollerbart och tur är väl det.

Medlem sedan jan. 2003252 inlägg

Säger bara:

Efter regnet kommer solsken :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Eftersom jag tror stenhårt på kaosteori så visst, allting är mitt fel, allting är allas fel. Men om nu jag befinner mig i centrum av en massa ofördelaktiga händelser för mig så måste väl jag ha väldigt mycket med det att göra?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det finns alltid något man kunde gjort för att förhindra något, men frågan är (a) om det varit värt det, och (b) om det ens är värt att påpeka för någon som håller på att deppa ihop. När man är i den sitsen brukar man hitta sina egna brister snart nog...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Ett enkelt svar, ibland har man sig själv att skylla, ibland inte.

Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

Precis så är det! Vissa saker rår man inte över...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag hävdar nog att man kan påverka det allra mesta själv.

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Rikard skrev:

Eller om man tror på ödet så påverkar man inte något själv.
Jag tror att vi har en ganska vag uppfattning om vad man kan påverka själv, själv tycker jag att Ulfs förslag lät vettigt. :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ödet tror jag inte på. :)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Re: Har man alltid sig själv att skylla?

Nej!

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Rikard skrev:

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Rikard skrev:

Det kan man definitivt, enligt min mening.

Om det nu skulle vara så att det händer saker i ens liv som man anser sig inte kunna påverka så är det fortfarande så att man själv är ansvarig för allt som händer i ens eget liv - vilket var min poäng i tråden som obelix nämnde. Att skylla ifrån sig på ödet är fegt. Du kan själv styra dina egna tankar och vad du gör. Det går inte att lämna över ansvaret för ditt liv till någon annan.

Gislaved.net skrev:

Rikard skrev:

Det kan man definitivt, enligt min mening.

Om det nu skulle vara så att det händer saker i ens liv som man anser sig inte kunna påverka så är det fortfarande så att man själv är ansvarig för allt som händer i ens eget liv - vilket var min poäng i tråden som obelix nämnde.

- Jag är ansvarig för att jag blev våldtagen.
Hmm... låter kanske lite fel, eller? :q

Att skylla ifrån sig på ödet är fegt.

Jaså, så det _är det? ;)
Jag säger inte att jag har rätt men jag _tror att det mer handlar om olika sätt att se på saker och ting än mod och feghet.

(Själv tror jag inte på ödet, tror jag.)

:)

trexter skrev:

- Jag är ansvarig för att jag blev våldtagen.
Hmm... låter kanske lite fel, eller?

Jo, vid första anblicken ser det konstigt ut. Men om man tänker efter så är det egentligen inte det. Misstolka mig inte, men just i det här fallet kan vi konstatera att
- Du vet att folk oftast bli våldtagna på nätterna
- Folk blir oftast våldtagna när de är ensamma
- Folk blir oftast våldtagna i samband med att de är påverkade av alkohol eller droger

Ändå valde du förmodligen att gå hem ensam på natten när du hade varit på krogen. Det var ingen annan som bestämde att du skulle göra det, eller hur? Du gjorde medvetet eller omedvetet en riskbedömning och handlade därefter.

Detta är dock inte något som är särskilt smidigt att trycka upp i näsan på någon som precis blivit våldtagen eller har någon anhörig som har blivit det. Självklart är det tragiskt, men personen i fråga är själv ansvarig för vad han eller hon gör med sitt liv efter händelsen. Vissa gräver ner sig och deppar ihop, vissa går vidare och bestämmer sig för att våldtäktsmän inte skall få styra deras liv.

Jag står fortfarande fast vid att du är ansvarig för att du är ansvarig för hur du agerar och reagerar på vad som händer i ditt liv.

red / Förtydligande : Jag skulle aldrig få för mig att säga till någon som blivit våldtagen att det var deras eget fel. Det här var ju ett extremfall, utifrån vilket jag ville förklara mitt tankesätt. Dock verkar många stirra sig blinda just det här med våldtäkten.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Ingen normalt funtad människa säger väl rent ut att någon som blivid utsatt för ett brutalt överfall skall skylla sig själv?

Ta t.ex branden i Göteborg.
Hur många överlevande och anhöriga till de döda skyller sig själv?
Det mest sannolika är väl att de hittar en levande syndabock att peka på, trots att det var frivilligt att gå in på stället, att det var nära nog omöjligt att komma ut var det inte någon som verkade bry sig om, men det var kanske dåligt skyltat.

En skylt med texten:
"Den som här inträder låter hoppet fara"
kanske vore på sin plats?

Gislaved.net:

Det händer att folk blir våldtagna på dagen, nyktra när de är på väg till krogen också. ;) Jag kan inte ändra ditt sätt att tänka på men jag tycker att det är en minst sagt märklig inställning du har. Jag trodde vi hade lämnat den här typen av idéer bakom oss för längesedan.
Jag vill inte låta som en moralkärring utan säger bara va djag tänker.

:)

Vad vill folk höra? Att det är någon annans fel att du råkade ut för en olycka, att det är någon annans fel att du har för lite pengar, att det är någon annans fel att du inte har någon flickvän, att det är någon annans fel att just ditt liv är riktigt hemskt?

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Dessutom:

När man mår lite illa så kan det i vissa lägen hjälpa om man har en pysventil, sedan får man ju hoppas att pysen är tillräckligt stark, å är den inte det så får den väl skylla sig själv.

Gislaved.net skrev:

Vad vill folk höra? Att det är någon annans fel att du råkade ut för en olycka, att det är någon annans fel att du har för lite pengar, att det är någon annans fel att du inte har någon flickvän, att det är någon annans fel att just ditt liv är riktigt hemskt?

Nej, inte alls. Men folk vill höra att det är någon annans fel att de blev våldtagna, att det är någon annans fel att deras släkting fick leukemi, att det är någon annans fel att deras vän blev innebränd och att det är någon annans fel att Mr X blev knuffad framför tåget. Antagligen vill de även höra att det var deras eget fel att dem började använder droger eller dyl.

Du måste inse att du inte har någon makt över meteoren som träffar med dödlig kraft när du går ut för att hämta posten din. ;)

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)