ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Har skaffat en ny hårddisk, sitter som "Primary Slave" och allt funkar bra i BIOS mm..
men när jag startar winXP från Master-disken så kommer inte Slave-hårddisken upp, hur fixar man fram denna?
..det finns en NTFS-partition på Slave-disken, med en annan winXP-installation, men den borde väl kunna hittas eller?
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Din bootbara hårddisk sitter som Primary Master och den andra som Primary Slave men hittas inte?
Testa att flytta över den nya hd till Secondary IDE
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Hmm, måste man det? Jag har nämligen fullt där, och ska jag ändra om lär jag köpa längre kablar :(
men den nya disken funkar bra om jag kör den som Primary Master.. (utan den gamla överhuvud taget)
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Är den rätt byglad?
Vad är det för hårddisk och vad är det för moderkort?
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Japp, den är rätt byglad...
Hårddisk (nya): IBM/Hitachi 180GXP 120GB 2MB cache
Hårddisk (gamla): IBM 40GB
Moderkort: Asus P4T-E
...allt funkar bra utom när jag ska ha båda hårddiskarna samtidigt och köra WinXP, med gamla som master...
I installationsprogrammet för både WinXP och RedHat så finns båda hårddiskarna med, så jag antar att problemet ligger i själva winXP... men vet ej. ..tycker att det borde funka.
nya disken kan inte nås på något sätt inifrån XP, inte med "diskhantering", "explorer" och inte med Partition Magic 8.. :(
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Testa att koppla bort en eller båda enheterna på den andra ide-kabeln för att se om det inte är strömaggregatet som är för klent.
manganMedlem sedan feb. 2003216 inlägg sitter med exakt samma problem och får det inte att funka. xp hittar disken och man kan t.o.m. se temperaturen på den om man kör dtemp. har testat att köra fdisk och då finns det inte någon partionering på den så jag antar att den är oformaterad och det är därför xp inte hittar den.
min fråga är därför, kan man formatera hårddisken på något annat sätt i XP än genom explorer eller ska jag göra det via XP-skivan?
ps. jag e osäker på hur fdisk funkar. ds.
manganMedlem sedan feb. 2003216 inlägg så, nu har det löst sig.
gjorde en logisk dos partition i fdisk och sen formaterade jag i XP.