webForumDet fria alternativet

Ignorera en moderator

Om webForum

44 svar · 2 302 visningar · startad av Brantis

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg
Frågan#1

Det är ju tyvärr så att man ibland tar det beslut att vilja sätta någon medlem i sin ignoreringslista. :r
När det då visar sig att denne är moderator i något forum så nekas ignoreringen.
Detta är förståeligt, till viss del. En moderator har ju sina rättigheter men framför allt skyldigheter att på bästa sätt hjälpa och även ibland tillrättavisa övriga medlemmar och bör därmed självklart kunna skriva inlägg utan att kunna ignoreras av någon.

Men bör inte en moderator kunna ignoreras i de forum den inte modererar över?
En moderator kan vara väldigt nyttig i forum A och B, men bara babbla en massa dynga i forum C.

Jag hoppas Ni förstår vad jag menar.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det låter som en bra idé faktiskt.

Eftersom titeln moderator har försvunnit i alla forum förutom moderatorns "eget" så vore det praktiskt om funktionen du nämner fungerar likadant.

Är det bara jag och Pace (+ den moderator som skickade ett PM till mig) som har åsikter om det här?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Brantis skrev:

Är det bara jag och Pace (+ den moderator som skickade ett PM till mig) som har åsikter om det här?

Ja, än så länge verkar det banne mig inte bättre.. ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Brantis skrev:

Som jag ser det så är det enbart du och Pace som inte vill ta del av information som medlemmar inom staff kan lämna.

SirPeter skrev:

Brantis skrev:

Som jag ser det så är det enbart du och Pace som inte vill ta del av information som medlemmar inom staff kan lämna.

Jag stödjer förslaget men jag har aldrig sagt att jag ska eller inte ska använda det, eller hur? Dessutom trodde jag att information av detta slag skedde via klistrade trådar etc. & på förstasidan.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Pace skrev:

Dessutom trodde jag att information av detta slag skedde via klistrade trådar etc. & på förstasidan.

Märkligt vad fort du glömmer saker som du själv har varit med om under den tid som du var moderator.
Det gäller inte bara den här saken utan många av de saker som du har tagit upp här i Tips & Förslag som du dels var med och gjorde inom staff och dessutom fick hjälp av bland annat mig med.

SirPeter skrev:

Pace skrev:

Dessutom trodde jag att information av detta slag skedde via klistrade trådar etc. & på förstasidan.

Märkligt vad fort du glömmer saker som du själv har varit med om under den tid som du var moderator.
Det gäller inte bara den här saken utan många av de saker som du har tagit upp här i Tips & Förslag som du dels var med och gjorde inom staff och dessutom fick hjälp av bland annat mig med.

Nu måste jag nog erkänna att jag har glömt för jag förstår inte riktigt vad du menar. Här i Tips & förslag är det väl ganska självklart att sådan informationen kommer fram om man frågar efter den, annars brukar det mesta ske i Cafét vad jag märkt.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Om vi kan hålla det interna moderatorgnället på åtminstone en armlängds avstånd från den här tråden så kan man efter en viss tids medlemskap på wF lätt konstatera att det finns moderatorer som borde ausgerotten från cybervärlden medelst virtuellt nackskott i ett par taskiga frames.....

Brantis förslag bifalles således skarpt av undertecknad.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Istället för att här på öppen gata avrätta moderatorer, tycker jag det vore mer vettigt att skicka er klagan - med namn, och bifogade koversationer - till antingen forumledarna eller Kjell. Då kan dessa personer som arbetar där utreda vad som hänt, och avsätta moderatorn om det är en lämplig åtgärd.

Genom att starta en tråd och säga att ni vill ignorera moderatorer anser jag vara en kortsiktig lösning, och dessutom ett väldigt dumt förslag, eftersom moderatorer har en skyldighet att agera mer rätt och riktigt än vanliga medlemmar, samt föregå med gott exempel.
Se nu till att rapportera alla moderatorer så att vi kan fortsätta ha en trevlig stämning på webForum!

Brimba skrev:

... eftersom moderatorer har en skyldighet att agera mer rätt och riktigt än vanliga medlemmar, samt föregå med gott exempel.

Ja, men gäller inte det bara i de forum de modererar?
I övriga forum tituleras de "medlem", precis som alla andra.

Det handlar ju inte om där moderatorn modererar utan där moderatorn betraktas som en helt vanlig medlem.
Vad jag förstått så är moderatorer helt vanliga människor med åsikter om det ena och det andra. Moderatorn kan sköta sin plikt i sitt forum som moderator väldigt bra men sköta sig sämre i andra forum.

För mig är en moderator i forum A inte en moderator i forum B. Där är den en helt vanlig medlem.
Stämmer inte det?

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Oavsett om det är en moderator eller medlem som beter sig dumt åt, skall detta rapporteras. Problemen skall ryckas ut med rötterna!

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Brimba skrev:

Oavsett om det är en moderator eller medlem som beter sig dumt åt, skall detta rapporteras. Problemen skall ryckas ut med rötterna!

Fast det är ju inte alltid regelbrott som är orsaken till denna önskade ignorans. Frekventa idiotiska inlägg från en och samma skribent medför ofta att jag vill ignorera denne medlem/moderator även om ett konkret regelbrott inte har skett. Förvisso kan jag strunta i att läsa dennes inlägg, men det handlar även om ett ställningstagande.

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Eftersom det är fullt legitimt för en moderator/forumledare att ignorera medlemmar genom ignorelistan bör det samma gälla i motsatt riktning.

Därmed stödjer jag Brantis förslag på ändring, eller ännu hellre ta bort ignorelistan helt. :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jörgen HP skrev:

Eftersom det är fullt legitimt för en moderator/forumledare att ignorera medlemmar genom ignorelistan bör det samma gälla i motsatt riktning.

Med tanke på att en moderator, jämfört med en medlem, har ett helt annat ansvar gentemot webForum och tillika en hel drös med övriga skyldigheter så ser jag det som en självklarhet att en moderator/forumledare/administratör inte ska kunna ignoreras.
Det kommer inte att bli någon förändring på den funktionen inom överskådlig framtid.

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Men Rikard, nu har du inte läst igenom inläggen ovan ordentligt. Jag vill kunna ignorera en medlem i ett forum som råkar vara moderator i ett annat forum. Om denne medlem skulle vara upphöjd över de andra medlemmarna även i detta forum borde detta framgå genom att moderatortiteln synliggörs även där.

Kan man välja att automatiskt sätta en moderator på ignoreringslistan så fort funktionen kommer igång? ;)

Jo, jag förstår det men där ställer jag mig bakom det Brimba har skrivit tidigare. Om det skulle finnas en moderator som uttrycker sig så fatalt att en medlem inte vill se personens inlägg så kan det vara tal om "brott" mot moderatorns skyldigheter - att föregå med gott exempel.
Baserat på det ser jag inte något behov av att lägga tid och energi på att utveckla en sådan funktion som efterfrågas - då är jag, som forumledare, betydligt mer intresserad av att få reda på vad det är som gör att en medlem vill att en moderator ska infogas på ignoreringslistan, samt att reda ut det.

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Om jag förstått det hela rätt så är en moderator värd lite mer än vanliga medlemmar, även i forum den inte modererar.
Är det så?

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

För mig som medlem är moderatorerna värda mer än en medlem, det tycker inte jag är så konstigt eftersom dom lägger ned sin tid för att hålla ordning och reda på wF.

Men du kanske pratar om något annat värde än att dom tillför något mer än medlemmen?

Mvh, Vide

Brantis skrev:

Om jag förstått det hela rätt så är en moderator värd lite mer än vanliga medlemmar, även i forum den inte modererar.
Är det så?

Det är en värdering som möjligen du gör, inte jag.

En moderator har ett annat ansvar gentemot webForum och dess medlemmar. Om moderatorn inte kan leva upp till detta ansvar är det min skyldighet att göra något åt det.

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)