![]() |
|
|
|||||||
| ASP Diskussioner om Active Server Pages, med relaterade scriptspråk (klassisk asp). |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-07-03
Lösningar: 0 |
Hej om jag har texten "AbCdE"
Kan jag då på något sätt få värdet på A = Ucase och b = Lcase Tror ni förstår vad jag menar. ------------------ fencing for you? http://www.fencing4u.nu/ |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Kalebass Registrerad: 1999-12-09
Lösningar: 1235 |
Inte jag, i alla fall..
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-03-06
Lösningar: 58 |
Jag tror han menar att första bokstaven ska vara stor och de andra små.
Man kan ju göra så här, men det finns säkert bättre sätt. Kod:
Dim myArray, myText, i myText = "DAs tExT HEJSAN hoppSANNNNN" myArray = Split(myText, " ") myText = "" For i=0 To uBound(myArray) If myText = "" Then myText = UCase(Left(myArray(i), 1)) & LCase(Right(myArray(i), Len(myArray(i))-1)) Else myText = myText & " " & UCase(Left(myArray(i), 1)) & LCase(Right(myArray(i), Len(myArray(i))-1)) End If Next jag har inte testat koden så jag har inte en aning om den funkar ![]() efter redigering: nu har jag provat koden. den funkar. men det finns säkert snabbare sätt att lösa problemet på. ------------------ /bohlin [Redigerat av bohlin den 26 jul 2000] [Redigerat av bohlin den 26 jul 2000] [Redigerat av bohlin den 26 jul 2000] |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Vad jag menade var jag vill skillja på bokstäverna A och a samt B och B, etc.
Alltså IF en bokstav är Ucase Then och IF en bokstav är Lcase Then Bättrer förklarat? ------------------ fencing for you? http://www.fencing4u.nu/ |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-03-06
Lösningar: 58 |
hehe, nu har jag alltså gjort en meningslös funktion i onödan
![]() Men nu fattar jag frågan! (kanske) Men kan ju kolla asci-värdet på bokstäverna! asc("A") ger 65, asc("a") ger nått annat ------------------ /bohlin |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-05
Lösningar: 1113 |
Ja, men inte med dessa funktioner... du får i sånna fall kolla vilket ASC()-nummer det är, och utifrån det göra din if-sats...
------------------ Det prasslas i säven www.webeye.nu Vilken kategori spel tycker du mest om? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-05-09
Exempel:
Dim dinString Dim i dinString = "En StrInG MeD En MASsa TEckEN" For i = 1 To Len(dinString) If Asc(Mid(dinString, i, 1)) > 64 Or Asc(Mid(dinString, i, 1)) < 91 Then ' Stor bokstav (A-Z)! ElseIf Asc(Mid(dinString, i, 1)) > 96 Or Asc(Mid(dinString, i, 1)) < 123 Then ' Liten bokstav (a-z)! End If Next Mvh Razor [Redigerat av Razor den 26 jul 2000] [Redigerat av Razor den 26 jul 2000] [Redigerat av Razor den 26 jul 2000] |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Tack för allt, fått det att fungera...
Kanske t.o.m. visar er resultatet någon dag *ler* ------------------ fencing for you? http://www.fencing4u.nu/ |
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|