![]() |
|
|
|||||||
| Kontorsprogram Diskussioner om alla olika kontorsprogram, såsom webbläsare eller ordbehandlingsprogram. Office, word, excel, internet explorer, firefox, chrome. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-03-12
Lösningar: 0 |
Uppercase Excel
Jag skriver en funktion i VB till mitt excellark. och så vill jag enkelt använda mig av funktionen =DATUM(yyy;mm;dd).
Men när jag skriver in det i koden att just den ska petas in i rutan så kommer det upp =datum(yyy;mm;dd) i excel.. och då fungerar inte funktionen.. den förstår inte att jag vill ha stor bokstäver. Jag har provat att skriva DATU i koden och så blir det stora bokstäöver, men så fort jag srkiver in DATUM med stora bokstäver så envisas den med att konvertera ner dem till små.. Jag bli vansinniiiig.. Ngn som vet??
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-06-25
Du måste använda dig av engelska funktionsnamn, DATE() även när du arbetar med kalkylbladsfunktioner i VBA. XL översätter sedan funktionsnamnen till t ex svenska. Detta är giltigt för alla inbyggda funktioner dock ej de som följer med tilläggsverktyget Analysis Toolpak (AT):
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Tackr så hemskt mycket.. tänk vad en del vet. Hur kan man lära sig såna grejor, jag diggar att koda vb i excel men vill görna lära mig mer finesser.
Du som vet så mycket kanske kan hjälpa mig med en sak till. Jag har ett XL ark som är stor, det ligger på 8,5 meg och det gör det välldigt segarbetat.. finns det ngt sätt att komprimera den eller nått sånt? MVH Jonas
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Som sagt.. tack för hjälpen, men ett problem återstår. När jag har fått till min funktion som ska ligga i cellen så står det bara #Namn? i rutan. Ställer jag mig med musen i funktionen och sedna trycker på enter så fungerar den.. den ser ju exakt lika dan ut som förut..
=5-(VECKODAG(A5;2))+DATUM(2002;9;11) så ska den se ut. A5 är dagens datum. Vil få fram fredagens datum vid varje vecka.
// Kick yer boots off and come on in // Senast redigerad av KalsongCesar, 2002-09-11 klockan 10:04 |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-02-07
Lösningar: 30 |
stora excelfiler kan bli ett problem. Vad man först bör göra är att kontrollera att man använder kalkylbladen på rätt sätt. Om du t ex skriver något på rad 10000, sparar och sedan tar bort informationen så tar ändå allt tomrum mellan rad 1 och 10000 plats. Annars finns det inga dundermediciner...mindre formatering, ta bort bilder...kanske skall informationen inte sparas i excel utan i en databas?
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|