![]() |
|
|
|||||||
| XML Forumet för XML och XML-relaterade tekniker. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-09-07
Lösningar: 69 |
jag skulle vilja koppla min sida till en xml sida för
att hämta information från den sidan, hur gör man det? xml sidan ser ut ungefär såhär: <?xml version="1.0" ?> - <aostatsversion="0.1"timestamp="2001-07-10 19:22:03 CEST"> - <dimensionname="d1"> <servermanager status="1" /> <clientmanager status="1" /> <chatserver status="1" /> <playfield id="505"name="Avalon"status="1" /> .. jag vill t.ex kunna hämta ut statusen hos id 505 där, m.m. Hur gör man det här på ett enkelt sätt? ------------------ "When there's no more room in hell, the dead will walk the earth." --------------------- http://shortenings.cjb.net
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-05
Lösningar: 1106 |
Nu vet jag inte hur hela ditt dokument ser ut, eller vilken teknik du använder för att visa innehållet. Jag gjorde såhär, och det fungerade:
test.xsl Kod:
<?xml version="1.0"?> <xsl:stylesheet xmlns:xsl="uri:xsl"> <xsl:template match="/"> <html> <body bgcolor="#DDDDDD"> <xsl:for-each select="playfields/playfield"> <xsl:if match=".[@id='505']"> Hej: <xsl:value-of select="@status"/> <br/> </xsl:if> </xsl:for-each> </body> </html> </xsl:template> </xsl:stylesheet> Kod:
<?xml version="1.0"?> <playfields> <playfield id="505" name="Avalon" status="1-505"/> <playfield id="506" name="Avalon" status="1-506"/> <playfield id="507" name="Avalon" status="1-507"/> <playfield id="508" name="Avalon" status="1-508"/> </playfields> Kod:
<%
Set XMLHTTP = Server.CreateObject("Microsoft.XMLHTTP")
XMLHTTP.open "GET", "http://www.lurgoyf.com/xml/test.xml", False
xmltext = ""
Set XMLDoc = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
XMLDoc.async = false
XMLDoc.loadXML(xmltext)
XMLHTTP.send ""
styleFile = Request.ServerVariables("Appl_physical_path") & "xml\test.xsl"
Set source = XMLHTTP.ResponseXml
Set style = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
style.async = false
style.load(styleFile)
Response.Write source.transformNode(style)
%>
![]() Mvh, Vide ------------------ Vide rox = new Vide(); rox.learn("C#"); webeye.nu |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Kalebass Registrerad: 1999-12-09
Lösningar: 1233 |
OM du bara vill ha ut värdet då ska du använda metoden selectSingleNode, med pattern "/playfield[@id = '505']", och plocka ut attributet status från den nod du får tillbaka.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Kalebass Registrerad: 1999-12-09
Lösningar: 1233 |
Nej, om playfield inte ligger i roten, så ska man ta bort slashen från pattern. I övrigt borde det funka. Jag gör alltid så.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|