![]() |
|
|
|||||||
| Språk & Litteratur Diskussioner och tips om litteratur och språkbruk. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#201 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-02-04
Lösningar: 0 |
Stupid White Men - Michael Moore
Världens dåligaste språk - Fredrik Lindström har precis avslutat High Fidelity av Nick Hornby för 6:e gången tror jag det blir
|
|
|
|
|
|
#202 | |
|
Medlem
Registrerad: 2003-03-16
Lösningar: 64 |
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#203 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-01
Lösningar: 4 |
Prestuplenije i nakazanije. Ok, jag erkänner att jag inte läser den på ryska utan på svenska: Brott och straff.
Väldigt bra bok av Dostojevskij som tar upp det mycket inom psykologin och filosofin. Ett klart måste för alla tänkande varelser. Läser också Liftarens guide till galaxen sedan ett och ett halvt år tillbaka samt Beginning ASP.NET using C#.
|
|
|
#204 |
|
Medlem
Uppdatering:
Guards, guards av Terry Pratchett, Schindler's list av Thomas Keanelly, Avalons härskarinna av Marion Bradley-Zimmer samt Agatha Christie - an autobiography av gissa(!). Underdog av Torbjörn Flygt är sådär, tycker jag. Inte dålig, men inte direkt någon sträckläsningsbok heller... Agatha Christies självbiografi är en helt enkelt underbar bok som jag skulle läst ut på ingen tid alls om jag inte hade fått för mig att jag skulle slå upp alla ord jag inte förstår till 100%. Den tiden har jag praktiskt taget aldrig... därför hänger den med i alla uppdateringar. Men jag har på känn att det ger fel signaler, därav denna förklaring. Jag kan dock vara envis till 1000 när jag bestämt mig för något. Så jag kommer att fortsätta slå upp... |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-06
Lösningar: 1 |
Murphys Tjejlag av Faith Hines
utgiven av B Wahlsströms. Kul bok. Saxat från förstasidan: Om nåt kan gå galet så går det galet och då är det tjejerna som är skulden.
|
|
|
#206 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 762 |
Läser nu: "Stone of Farewell" av Tad Williams. Lagom tjock bok i lagom tjock serie.
Welcome, stranger. The paths are treacherous today.
Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten. Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan. XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite. |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-05-20
Lösningar: 2 |
Den stora börskraschen -- John Kenneth Galbraith
|
|
|
|
|
|
#208 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#209 |
|
Medlem
Ja, det är en mycket bra serie. Personligen läser jag den på engelska för att kostnaden blir ungefär 350 spänn för alla böcker sammanlagt, i stället för ~1000 som det skulle bli om man läser översatt
Men det känns bra att veta att lönar sig att vara snål!
Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten. Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan. XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-07-15
Lösningar: 3 |
Harens år av Arto Paasilinna. Vilka underbara skrönor han skriver! Man fnittrar högt när man läser dem!
|
|
|
#211 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-12-23
usch vad alla är intellektuella.. själv läser jag knasen.. gärna samma tidning många gånger så man verkligen förstår allt viktigt.
absolut inte strunt som dostojevskij eller andra kokobello filosofer som alla är nedknarkade med psykofarmaka. allvarligt så finns det sannerligen otroligt mycket nyttigare alster att läsa än dylik sörja. |
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-01
Lösningar: 4 |
Citat:
Förresten är inte Knasen så kul, gilar Larsson eller Kalle Anka bättre.
|
|
|
|
#213 |
|
Medlem
Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten. Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan. XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite. Senast redigerad av spango, 2003-06-10 klockan 11:43 |
|
|
|
|
|
#214 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-03-23
Lösningar: 2 |
Jag läser Choklad av Joanne Harris.
|
|
|
|
|
|
#215 | |
|
Medlem
Registrerad: 2002-12-23
Citat:
Kalle Anka är också överskattad. tacka vet jag äkta humor. Larson är ok som omväxling. |
|
|
|
|
|
|
#216 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-07-04
Lösningar: 12 |
just nu läser jag : "Vinnaren" av David Baldacci
|
|
|
|
|
|
#217 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-20
Lösningar: 1138 |
Jag läser igenom en trave med gamla tentor
|
|
|
|
|
|
#218 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-06-11
jag läser "Boken om San Michele" av Axel Munthe
|
|
|
|
|
|
#219 |
|
Medlem
Uppdatering:
Guards, guards av Terry Pratchett, Inte mitt barn av Patricia Kay, Avalons härskarinna av Marion Bradley-Zimmer samt Agatha Christie - an autobiography av gissa(!). Schindler's list av Thomas Keanelly beskriver Schindlers agerande under andra världskriget. Han ensam lyckades rädda livet på mer än 2000 judar. Detta är boken som ligger till grund för storfilmen som kom för något år sedan. Det är en rätt märklig bok, om man betänker på vilket sätt den är skriven. Författaren är mycket mån om att inte framställa Schindler som något helgon eller ens en i grunden "bra" människa. Därför är hela berättelsen skriven med ett stort avstånd till det han berättar om. Det är som att "se" berättelsen från ett stort avstånd - själva texten är helt befriad från de känslor som tiden och omständigheterna väckte. Därför är den också ovanligt lättläst, jämfört med andra skildringar om tyskarnas agerande i diverse getton skrivet av överlevande. Så om ni är intresserade av den tiden kan boken faktiskt rekommenderas. Som en jämförelse kan nämnas att tex Herman Wouks skildring Krigets vindar eller Regine Deforges' Den blå cykeln skildrar lidandet mycket mer inlevelserikt. Keanelly skildrar det mer som torra fakta: så var det. Händelser utan känslor. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-08-14
Lösningar: 6 |
Själv läser jag Norman Mailers debutbok från 1948 "De nakna och de döda" som handlar om en grupp soldater i andra världskriget, de är med och intar en ö i stilla havet.
Boken räknas som något av det mest realistiska som verklighetstrogna som har skrivits om andra världskriget och jag måste hålla med, den är verkligen jättebra och full av personporträtt som känns som verkliga personer. Inte så mycket krig och strid, mer vemödor och krigets baksida med skräck för vad som kommer och apati inför det oundvikliga. Rekommenderas verkligen (fast jag är bara 2/3 in i den, den kanske bli jätte dålig på slutet, men jag tar den risken ändå)
Min sämsta sida Min intressanta sida "Få av oss kan med lätthet ge upp vår tro på att samhället på något sätt är förnuftigt inrättat. Tanken på att staten har blivit vansinnig och bestraffar så många oskyldiga människor är outhärdlig. Och därför måste bevisen förnekas." Arthur Miller |
|
|
|
|
|
#221 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-05-20
Lösningar: 193 |
Just nu är jag inne på andra boken av Liftarens Guide till Galaxen
Lika bra nu som första gången jag läste den
|
|
|
|
|
|
#222 |
|
Medlem
JK Rowling: Harry Potter and the Order of the Phoenix
|
|
|
|
|
|
#223 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 144 |
Har just läst ut "Den hängande trädgården" av Ian Rankin
Boken som sådan kan kvitta, Snutroman i Skottland, men en delgrej är en fransk by Oradour. Hur många har hört talas om den? Har någon varit där? Maila mig i så fall.
|
|
|
|
#224 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-11
Lösningar: 689 |
Attentatet vid Pålsjö skog, en kontrafaktisk roman skriven av Hans Alfredsson. Handlar om hur en grupp svenska anti-nazister spränger ett tyskt transittåg på väg till Norge och således indirekt kastar Sverige in i andra världskriget.
Johan Norberg, webbutvecklare. Jag jobbar på en liten webbyrå i Stockholm. Vi är asbra på WordPress och Drupal och så har vi gott kaffe. Jag gör också en podcast, Avklarat. Lyssna på den. Den är rolig, ibland. |
|
|
|
|
|
#225 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-07-15
Lösningar: 3 |
Mera Paasilinna: Prosten Huuskonen och hans bestialiska betjänt.
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|