![]() |
|
|
|||||||
| Språk & Litteratur Diskussioner och tips om litteratur och språkbruk. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#176 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-03-23
Lösningar: 1 |
No Logo av Naomi Klein
|
|
|
#177 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-03-16
Lösningar: 64 |
Uppdatering:
Sourcery av Terry Pratchett, Paradisets barn av Marianne Fredriksson, Agatha Christie - an autobiography av gissa(!) samt Köksgudens hustru av Amy Tan. Urminnes tecken av Kerstin Ekman är en underfundig bok med skör handling och trollsk stämning. Ni som gillar sånt som inte riktigt går att ta på rekommenderas att läsa den, men den är inget för realister eller folk som vill ha ett tydligt händelseförlopp. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-06
Din stund på jorden av Willhelm Moberg
Ingen höjdare precis.
|
|
|
#179 |
|
Medlem
All jordens spel och lekar av Frederic V. Grunfeld utgiven av bra böcker.
|
|
|
#180 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-11
Lösningar: 674 |
Någon av de dära historieböckerna om Sverige som Herman Lindkvist har skrivit.
Johan Norberg, webbutvecklare. Jag jobbar på en liten webbyrå i Stockholm. Vi är asbra på WordPress och Drupal och så har vi gott kaffe. Jag gör också en podcast, Avklarat. Lyssna på den. Den är rolig, ibland. |
|
|
|
|
|
#181 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#182 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-18
Lösningar: 40 |
inlägg på wF
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?" |
|
|
|
|
|
#183 | |
|
Medlem
Citat:
![]()
|
|
|
|
|
|
|
#184 | ||
|
Medlem
Citat:
Johan Norberg, webbutvecklare. Jag jobbar på en liten webbyrå i Stockholm. Vi är asbra på WordPress och Drupal och så har vi gott kaffe. Jag gör också en podcast, Avklarat. Lyssna på den. Den är rolig, ibland. |
||
|
|
|
|
|
#185 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-09-26
Lösningar: 118 |
Tycker "Revolutionen" (tror jag den heter, länge sen jag läste den) av Herman Lindkvist var riktigt bra. Handlar om franska revolutionen.
|
|
|
|
|
|
#186 |
|
Medlem
Har själv läst den del ur Den Svenska Historien av Herman Lindkvist vilken handlar om Gustav Vasas tid. Jag tyckte den var bra. Speciellt trevligt att han går igenom hela Europas historia samtidigt. I skolan har jag läst Sveriges historia och Europas historia (resten) för sig. Kul att läsa att medan Gustav Vasa gjorde... så låg Michelangelo och målade taket i Sixtinska kapellet i Rom... Har aldrig tänkt på vad som hände "samtida" förr. Plus att han skriver medryckande.
R: Med anledning av Ingrids kommentar.
Senast redigerad av aasah, 2003-04-17 klockan 20:54 |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Medlem
Blev så sugen på att bläddra lite i mina nio band av den Svenska Historien, att jag redan kommit till band no. 4. Som heter Gustav Vasa, riket formas.
|
|
|
#188 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-12-13
Lösningar: 66 |
Den vita lejoninnan - Henning Mankell
Att rekommendera: Danslärarens återkomst - Henning Manell Den femte kvinnan - Henning Mankell :D |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Medlem
Uppdatering:
Sourcery av Terry Pratchett, Paradisets barn av Marianne Fredriksson, Agatha Christie - an autobiography av gissa(!) samt Scarlett & Feather av Maeve Binchy. Köksgudens hustru av Amy Tan är en tråkig bok om en kvinna som går igenom sju sorger och åtta bedrövelser och ändå behåller hoppet om något bra. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 144 |
Har just läst ut Single & Single av John Le Carré.
Den var intressant och spännande. Smutsig värd därute. Tur man inte är advokat och mångmiljonär. Är nog inte roligt alltid!
|
|
|
|
#191 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-06-29
Lösningar: 37 |
Terry Brooks - Alvdrottningen
och Hening Mankells - Bredband
|
|
|
|
|
|
#192 |
|
Medlem
Uppdatering:
Pyramids av Terry Pratchett, Paradisets barn av Marianne Fredriksson, Agatha Christie - an autobiography av gissa(!) samt Scarlett & Feather av Maeve Binchy. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Medlem
Nionde Grottan
Vet verkligen inte varför, kanske bara för att man har börjat på serien en gång i tiden. Så jag frågar? Är det värt att läsa ut den? Har bara kommit knappt hundra sidor just nu!
|
|
|
|
#194 |
|
Medlem
Schindlers Lizt... Relativt bra
|
|
|
#195 |
|
Medlem
Nu har jag läst ut "Mannen och pojken" En läsvärd bok om moderna familjeförhållanden (problem) typ din unge och min unge slog vår unge. Men en bra skildring av ett modernt London.
Nu spänner jag ögonen i Vägmärken, som jag fick från antikvariatet. Återkommer om innehåll så småningom.
|
|
|
|
#196 | |
|
Medlem
Citat:
Pyramids av Terry Pratchett var den klart roligaste av alla Pratchett böcker jag läst hittills! Den är en sanslös drift med fysik och diverse andra trendinställningar i vår tid, förutom allt annat som Pratchett alltid driver med, dvs det mesta...
|
|
|
|
|
|
|
#197 |
|
Medlem
Uppdatering:
Guards, guards av Terry Pratchett, Underdog av Torbjörn Flygt, samt Agatha Christie - an autobiography av gissa(!). Paradisets barn av Marianne Fredriksson är en underbar bok (om man gillar hennes böcker och inte är strängt religiös.) Det är en mänsklig skildring av Adam, Eva och deras fyra barn. Rekommenderas varmt! red: Kom på förnamnet 'Torbjörn'. Senast redigerad av aasah, 2003-05-21 klockan 18:47 |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Medlem
Återupplever Guillous fantastiska serie om Tempelriddaren Arn!
Läste ut "Vägen till Jerusalem" och "Tempelriddaren" i helgen, och nu är jag halvvägs igenom "Riket vid vägens slut".. "Arvet efter Arn" skriker efter mig!På sidan om har jag Noam Chomskys "11/9" och Göran Rystads "Den bittra fejden - Nordamerikanska inbördeskriget 1861-1865". Det tråkiga med Rystads bok är att det i princip är 200 sidor med långa citerade stycken. Den snubben skriver inte mycket själv.
|
|
|
|
|
#199 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-09-18
Lösningar: 50 |
Läste senast ut Being there av Jercy Kosinski. Bra bok, annorlunda.
|
|
|
|
|
|
#200 |
|
Medlem
Läser just nu som avkoppling Eva och Adam av han finnen som skrev bla kollektivt självmord.
"Saataans roligt" må jag säga.
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|