webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar Ett forum för övriga diskussioner om hårdvara, såsom mobiltelefoner, tv-apparater, htpc och annan hemelektronik.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2002-06-25, 15:49   #1
crisse6
Medlem

crisse6s avatar

Registrerad: 2000-12-10
Lösningar: 2
DVD, men vilken till rätt pris?

Hej!

Sitter här nu och ska välja en dvd spelare till ett bra pris, jag har bestämt mig, 2000:- är maxpris.

Jag vill kunna göra följande:
Spela upp dvd-filmer (såklart )
Spela upp mpeg filmer, som jag har på datorn
Spela upp mp3 låtar

Är det något mer man vill?

Sedan undrar jag vad dessa saker betyder:
VCD, CD
10 bit Video D/A-omvandlare
24 bit Audio D/A-omvandlare
DTS Digital utgång
MPEG-2 Digital Audio utgång
2 x Audio vid dubbel avsp. hastighet
Repeteringsfunktion, Intro Scan (Audio)
Composite-, S-video-, RGB scart utgång
Optisk och Koaxial Digital ut
PAL
NTSC

Hehe... inte mycket man kan om dvd spelare
hoppas någon är snäll och hjälper mig!

Tack!
Äldre 2002-06-25, 17:50   #2
crisse6
Medlem

crisse6s avatar

Ingen?
Äldre 2002-06-25, 18:51   #3
Pace
Medlem

Paces avatar

Registrerad: 2001-06-25
Lösningar: 99
Re: DVD, men vilken till rätt pris?

Jag kan inte mycket om DVD, men däremot om videoteknik, så...

VCD, CD
Jag hoppas att du vet vad en CD är annars är du ganska illa ute... VCD är video-CD (budgetvariant á la DVD-skiva) och har ungefär samma kvalitét som VHS.

10 bit Video D/A-omvandlare
Att bilden omvandlas från digitalt till en analog signal som kan visas på din monitor.

24 bit Audio D/A-omvandlare
Samma som ovan fast för ljudet.

DTS Digital utgång
Utgångar för ljudsystemet DTS.

MPEG-2 Digital Audio utgång
Har svårt att tänka mig detta eftersom MPEG2 är en komprimeringsmetod för video.

Säger väl sig självt?

Repeteringsfunktion, Intro Scan (Audio)
Inte den blekaste

Composite-, S-video-, RGB scart utgång
Signaltyper.
Compositvideo är ljus/färg i en sammanfogad signal
S-video har färgerna separerade från luminanssignalen
RGB har grundfärgerna rött, grönt och blått uppdelade (dessa utgör även luminans).

Optisk och Koaxial Digital ut
Två typer av kontakter. Sistnämnda är bäst. Detso bättre kablage/kontakter, desto bättre bild/ljud.

PAL
Västeuropas TV-system

NTSC
Nordamerikas (m.fl.) TV-system
Äldre 2002-06-25, 19:42   #4
:stefan:
Moderator

:stefan:s avatar

Registrerad: 2000-04-28
Lösningar: 71
Repeteringsfunktion, Intro Scan (Audio) hör nog till delen när en vanlig audio-cd ligger i spelaren. Repeteringsfunktion säger väl nästan sig själv medan Intro Scan borde vara att den spelar upp 10 sek av varje spår som en liten "genomgång" av skivan.
Äldre 2002-06-25, 20:06   #5
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Registrerad: 2001-05-21
Lösningar: 151
Citat:
Pace skrev:
Säger väl sig självt?
Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå vad de menar. Har man två ljudkanaler om man spelar av dvdn i dubbel hastighet? Men varför skulle man vilja spela upp en dvd i dubbel hastighet? Vad har man då för nytta av det där?
UlfT besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-06-25, 20:16   #6
crisse6
Medlem

crisse6s avatar

tack killar... men en sista, vad krävs för att du ska kunna spela upp mpeg filmer i en dvd spelare?
Äldre 2002-06-25, 21:17   #7
Pace
Medlem

Paces avatar

Citat:
UlfT skrev:
Citat:
Pace skrev:
Säger väl sig självt?
Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå vad de menar. Har man två ljudkanaler om man spelar av dvdn i dubbel hastighet? Men varför skulle man vilja spela upp en dvd i dubbel hastighet? Vad har man då för nytta av det där?
När man läser det noggrant är det visserligen rätt dumt skrivit, men när jag slängde blicken över det så uppfattade jag det som att man får ljud under dubbel avspelningshastighet.
Äldre 2002-06-26, 06:33   #8
Quid
Medlem

Quids avatar

Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 116
Jag kan rekommendera www.dvdforum.nu
Äldre 2002-06-26, 12:13   #9
mayday
Medlem

maydays avatar

Registrerad: 2000-08-18
Lösningar: 40
Mpeg = Formatet på Media typ mpeg, mpeg-2 Mpeg-3 (MP3)
Citat:
Pece
... VCD är video-CD (budgetvariant á la DVD-skiva) och har ungefär samma kvalitét som VHS.
Emm VCD är inget Budjet alternativ utan En tidigare Teknik
Alla Screeners släps i dagsläget via VCD Samt det är Mycket bätre kvalite än VHS

Samt DTS Är ett annat alternativ Till Dolbydigital (5.1) DTS är också 5.1

Mpeg Är inte Bara Vidio inte fan lysnar jag på mp3-fimer utan Mp3 audio mpeg-3

Samt Coaxial Är inte det bästa eftersom Singnalerna kan störas av annan utöstning typ magnetfält osv Optiskt är Klart Överlägset knapt ingen singnalförlust o inga risker för störningar så vidare inte kontakten är trasig eller kabeln är skadad

2x audio Är när du ska kopiera musik från en enhet till en annan som stöder de så slipper du göra det i realtid utan kan snabba upp de som på gamla dubbelkasett spelare dock med vis kvaliet förlust

OBS ska du köpa DVD som klarar MP3 kolla hur bra den klarar det
Tex hur avancerade trädstrukturer den klarar o att du kan Spola i låtarna inte alla som klarar de
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"
mayday besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-06-26, 12:17   #10
crisse6
Medlem

crisse6s avatar

åter igen, om jag laddar ner en film i mpg format och vill spela upp den i min dvd, vad krävs av dvd:N då? hur blir grafiken?
Äldre 2002-06-26, 12:48   #11
Pace
Medlem

Paces avatar

leende

Citat:
Mpeg = Formatet på Media typ mpeg, mpeg-2 Mpeg-3 (MP3)
...
Mpeg Är inte Bara Vidio inte fan lysnar jag på mp3-fimer utan Mp3 audio mpeg-3
MPEG är inget format utan en komprimeringsmetod för videobilder, och MPEG2 har inget med ljud att göra, endast bild. MPEG2 audio layer 3 (MP3) har däremot med ljudkomprimering att göra. MPEG står för Motion Picture Experts Group. Motion picture? Tycker det har föga med ljud att göra. MP3-ljud som är inbakat i filformatet .mpg/.mpeg kallas "mpeg". MPEG3 finns inte eftersom det inte ska blandas ihop med MP3. Efter MPEG2 kommer MPEG4.

Citat:
Emm VCD är inget Budjet alternativ utan En tidigare Teknik
Alla Screeners släps i dagsläget via VCD Samt det är Mycket bätre kvalite än VHS
Nej, det är inget budgetalternativ eftersom det inte ens är DVD. Men att förklara för någon som kanske inte är så insatt så är det simplare att säga så (tycker jag, ska tilläggas).

Citat:
Samt DTS Är ett annat alternativ Till Dolbydigital (5.1) DTS är också 5.1
Det finns många alternativ till alternativen.

Citat:
Samt Coaxial Är inte det bästa eftersom Singnalerna kan störas av annan utöstning typ magnetfält osv Optiskt är Klart Överlägset knapt ingen singnalförlust o inga risker för störningar så vidare inte kontakten är trasig eller kabeln är skadad
Det är möjligt. Jag har inte så stor koll på optiska kablar, har aldrig använt det.

Citat:
2x audio Är när du ska kopiera musik från en enhet till en annan som stöder de så slipper du göra det i realtid utan kan snabba upp de som på gamla dubbelkasett spelare dock med vis kvaliet förlust
Aha, bra då fick vi det utklarat!
Äldre 2002-06-26, 13:02   #12
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Citat:
mayday skrev:
Detta har varit omtvistat bland audiofiler i åratal nu. Vissa säger si, andra säger så. Dåliga kontakter är förmodligen en vanlig orsak till att optiska kablar ofta ger ett sämre resultat. Angående signalförluster, vitsen med digitalt ljud är att det inte ska förlora i kvalitét trots signalförluster. Om en "1:a" på vägen från signalkällan, råkar distorderas till att bli "0,97" när den når fram till mottagaren, då vet mottagaren att den kan inte ha varit "0,97" från början eftersom det bara förekommer 1:or och 0:or. Det troligaste är att den var en 1:a. Alltså kommer mottagaren behandla den som en 1:a. Därför gjorde det inget att signalen påverkades lite på vägen. Så, visst är koaxialkablar utsatta för störningar, men eftersom signalen är digital är problemet inte så stort (om det inte är väldigt kraftiga störningar).
Äldre 2002-06-27, 12:46   #13
mayday
Medlem

maydays avatar

em Asså digitalt e lika kjänsligt mot störnignar
Kolla bara på mobiltelefoner (GSM)

mena du kan ju inte säga att du får perfekt överförnig Tal faller bort pga störningar
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"
Äldre 2002-06-27, 12:53   #14
Pace
Medlem

Paces avatar

Citat:
mayday skrev:
em Asså digitalt e lika kjänsligt mot störnignar
Kolla bara på mobiltelefoner (GSM)

mena du kan ju inte säga att du får perfekt överförnig Tal faller bort pga störningar
Att sända signaler via etern hundra mil kontra en kabel på två meter är lite skillnad. Det kvittar om det är digitalt eller inte, men det underlättar och förbättrar.

Det är precis som UlfT säger, så digitala signaler är väldigt "stabila". Antingen en etta eller en nolla - nothing more, nothing less.
Äldre 2002-06-27, 13:05   #15
mayday
Medlem

maydays avatar

ja men sen kan störning se till så 1 =0 samt 0=1
optiskt e mindre känsligt mot ytre störning
Äldre 2002-06-27, 13:13   #16
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Citat:
mayday skrev:
ja men sen kan störning se till så 1 =0 samt 0=1
optiskt e mindre känsligt mot ytre störning
Det ska till oerhört kraftiga störningar för att man ska förväxla 1 med 0. Det är inte omöjligt att signalen störs så mycket, men det är osannolikt. När det gäller optiska signaler så är ett problem att TosLink-kontakter inte precis är de bästa. Där har du en störningskälla.
Äldre 2002-06-27, 13:17   #17
mayday
Medlem

maydays avatar

nu va ju inte kontakterna frågan
samt så jävla svårt e de inte o störa ut en coaxial hur jävla fhet skärm de e på den
Äldre 2002-06-27, 14:27   #18
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Citat:
mayday skrev:
nu va ju inte kontakterna frågan
Jasså? Och hur hade du tänkt dig att koppla in din optokabel i så fall? Självklart spelar kontakterna roll!
Äldre 2002-06-27, 14:30   #19
mayday
Medlem

maydays avatar

Men ååå
hur lika dumt svar som om jag svara
Hur ska du kopla din coaxial utan kontakt...

Vi pratade inte om kontakten utan om kabelns förmåga på o tappa information /störning
Äldre 2002-06-27, 14:34   #20
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Citat:
mayday skrev:
Men ååå
hur lika dumt svar som om jag svara
Hur ska du kopla din coaxial utan kontakt...

Vi pratade inte om kontakten utan om kabelns förmåga på o tappa information /störning
Det finns faktiskt mycket högkvalitativa anslutningar för koaxialkablar numera. Vad vi pratar om är väl ändå slutresultatet. Det är ju ganska ointressant att en kabel är jättebra om anslutningarna är så usla att det låter skit i alla fall. Nu påstår jag inte att TosLink-kontakter är totalusla. Jag bara påstår att det inte är så självklart att optokablar ger bättre resultat för lyssnaren, och det kan bero på en inte så bra kontaktstandard.
Äldre 2002-06-27, 14:41   #21
pettsson
Medlem

Registrerad: 2002-01-05
Lösningar: 16
För att avbryta tjafset ett tag... En fråga som inte besvarats är uppspelandet av MPEG filer. Alla DVD spelare som stödjer VCD kan spela upp MPEG. När du ska titta på din film, bränner du den till VCD.
Jag kan rekommendera Samsungs all-in-one DVDspelare, eftersom den även har en VCR spelare. Dessutom har den nog de flesta finesser du kan vilja ha.
pettsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-06-27, 14:43   #22
Pace
Medlem

Paces avatar

leende

Citat:
pettsson skrev:
För att avbryta tjafset ett tag... En fråga som inte besvarats är uppspelandet av MPEG filer. Alla DVD spelare som stödjer VCD kan spela upp MPEG. När du ska titta på din film, bränner du den till VCD.
Jag kan rekommendera Samsungs all-in-one DVDspelare, eftersom den även har en VCR spelare. Dessutom har den nog de flesta finesser du kan vilja ha.
För att märka ord (och vara korrekt):

VCR = Video Camera Recorder
VTR = Video Tape Recorder
Äldre 2002-06-27, 14:48   #23
mayday
Medlem

maydays avatar

Kanske borde tillägga
Om du ska spela upp en Mpeg fil som du har på datorn i din DVD måste du bränna ner den som VCD

Vad jag vet kan du inte bara bränna den rakt upp o ner o sen titta utan måste brännas som VCD skiva
Äldre 2002-06-27, 14:49   #24
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Citat:
Pace skrev:
För att märka ord (och vara korrekt):

VCR = Video Camera Recorder
VTR = Video Tape Recorder
Möjligen inom filmbranschen. Inom konsumentelektronik är det tämligen väletablerat att kalla en hemvideo för VCR (Video Cassette Recorder). För övrigt hade Philips ett system som hette VCR på 70-talet. De kassetterna användes definitivt inte i någon normal videokamera.
Äldre 2002-06-27, 14:49   #25
pettsson
Medlem

Registrerad: 2002-01-05
Lösningar: 16
Ok pace... f'låt...
Vad jag menade var at den kan spela upp vanliga videoband... Sparar utrymme i hyllan vid tv:n
pettsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 16:03.