![]() |
|
|
|||||||
| Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar Ett forum för övriga diskussioner om hårdvara, såsom mobiltelefoner, tv-apparater, htpc och annan hemelektronik. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-12-10
Lösningar: 2 |
DVD, men vilken till rätt pris?
Hej!
Sitter här nu och ska välja en dvd spelare till ett bra pris, jag har bestämt mig, 2000:- är maxpris. Jag vill kunna göra följande: Spela upp dvd-filmer (såklart )Spela upp mpeg filmer, som jag har på datorn Spela upp mp3 låtar Är det något mer man vill? Sedan undrar jag vad dessa saker betyder: VCD, CD 10 bit Video D/A-omvandlare 24 bit Audio D/A-omvandlare DTS Digital utgång MPEG-2 Digital Audio utgång 2 x Audio vid dubbel avsp. hastighet Repeteringsfunktion, Intro Scan (Audio) Composite-, S-video-, RGB scart utgång Optisk och Koaxial Digital ut PAL NTSC Hehe... inte mycket man kan om dvd spelare ![]() hoppas någon är snäll och hjälper mig! Tack!
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Ingen?
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-06-25
Lösningar: 99 |
Re: DVD, men vilken till rätt pris?
Jag kan inte mycket om DVD, men däremot om videoteknik, så...
VCD, CD Jag hoppas att du vet vad en CD är annars är du ganska illa ute... VCD är video-CD (budgetvariant á la DVD-skiva) och har ungefär samma kvalitét som VHS. 10 bit Video D/A-omvandlare Att bilden omvandlas från digitalt till en analog signal som kan visas på din monitor. 24 bit Audio D/A-omvandlare Samma som ovan fast för ljudet. DTS Digital utgång Utgångar för ljudsystemet DTS. MPEG-2 Digital Audio utgång Har svårt att tänka mig detta eftersom MPEG2 är en komprimeringsmetod för video. 2 x Audio vid dubbel avsp. hastighet Säger väl sig självt? Repeteringsfunktion, Intro Scan (Audio) Inte den blekaste Composite-, S-video-, RGB scart utgång Signaltyper. Compositvideo är ljus/färg i en sammanfogad signal S-video har färgerna separerade från luminanssignalen RGB har grundfärgerna rött, grönt och blått uppdelade (dessa utgör även luminans). Optisk och Koaxial Digital ut Två typer av kontakter. Sistnämnda är bäst. Detso bättre kablage/kontakter, desto bättre bild/ljud. PAL Västeuropas TV-system NTSC Nordamerikas (m.fl.) TV-system
|
|
|
#4 |
|
Moderator
Registrerad: 2000-04-28
Lösningar: 71 |
Repeteringsfunktion, Intro Scan (Audio) hör nog till delen när en vanlig audio-cd ligger i spelaren. Repeteringsfunktion säger väl nästan sig själv medan Intro Scan borde vara att den spelar upp 10 sek av varje spår som en liten "genomgång" av skivan.
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Registrerad: 2001-05-21
Lösningar: 151 |
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
tack killar... men en sista, vad krävs för att du ska kunna spela upp mpeg filmer i en dvd spelare?
|
|
|
#7 | ||
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 116 |
Jag kan rekommendera www.dvdforum.nu
|
|
|
#9 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-18
Lösningar: 40 |
Mpeg = Formatet på Media typ mpeg, mpeg-2 Mpeg-3 (MP3)
Citat:
Alla Screeners släps i dagsläget via VCD Samt det är Mycket bätre kvalite än VHS Samt DTS Är ett annat alternativ Till Dolbydigital (5.1) DTS är också 5.1 Mpeg Är inte Bara Vidio inte fan lysnar jag på mp3-fimer utan Mp3 audio mpeg-3 Samt Coaxial Är inte det bästa eftersom Singnalerna kan störas av annan utöstning typ magnetfält osv Optiskt är Klart Överlägset knapt ingen singnalförlust o inga risker för störningar så vidare inte kontakten är trasig eller kabeln är skadad 2x audio Är när du ska kopiera musik från en enhet till en annan som stöder de så slipper du göra det i realtid utan kan snabba upp de som på gamla dubbelkasett spelare dock med vis kvaliet förlust OBS ska du köpa DVD som klarar MP3 kolla hur bra den klarar det Tex hur avancerade trädstrukturer den klarar o att du kan Spola i låtarna inte alla som klarar de
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?" |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
åter igen, om jag laddar ner en film i mpg format och vill spela upp den i min dvd, vad krävs av dvd:N då? hur blir grafiken?
|
|
|
#11 | |||||
|
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|
|
#12 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem
em Asså digitalt e lika kjänsligt mot störnignar
Kolla bara på mobiltelefoner (GSM) mena du kan ju inte säga att du får perfekt överförnig Tal faller bort pga störningar
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?" |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Medlem
Citat:
Det är precis som UlfT säger, så digitala signaler är väldigt "stabila". Antingen en etta eller en nolla - nothing more, nothing less.
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem
ja men sen kan störning se till så 1 =0 samt 0=1
optiskt e mindre känsligt mot ytre störning
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem
nu va ju inte kontakterna frågan
samt så jävla svårt e de inte o störa ut en coaxial hur jävla fhet skärm de e på den
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem
Men ååå
hur lika dumt svar som om jag svara Hur ska du kopla din coaxial utan kontakt... Vi pratade inte om kontakten utan om kabelns förmåga på o tappa information /störning
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-01-05
Lösningar: 16 |
För att avbryta tjafset ett tag...
En fråga som inte besvarats är uppspelandet av MPEG filer. Alla DVD spelare som stödjer VCD kan spela upp MPEG. När du ska titta på din film, bränner du den till VCD. Jag kan rekommendera Samsungs all-in-one DVDspelare, eftersom den även har en VCR spelare. Dessutom har den nog de flesta finesser du kan vilja ha. |
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Medlem
Citat:
VCR = Video Camera Recorder VTR = Video Tape Recorder
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem
Kanske borde tillägga
Om du ska spela upp en Mpeg fil som du har på datorn i din DVD måste du bränna ner den som VCD Vad jag vet kan du inte bara bränna den rakt upp o ner o sen titta utan måste brännas som VCD skiva
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-01-05
Lösningar: 16 |
Ok pace... f'låt...
Vad jag menade var at den kan spela upp vanliga videoband... Sparar utrymme i hyllan vid tv:n
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|