webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar Ett forum för övriga diskussioner om hårdvara, såsom mobiltelefoner, tv-apparater, htpc och annan hemelektronik.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2002-06-13, 21:37   #1
erciz
Medlem

Registrerad: 2001-05-07
Lösningar: 18
CDn finns inte alltid i Win98

Har Win98 och har problem med CD-enheten, ibland finns den i "Den här datorn" och ibland inte...

Har haft problemen en längre tid, och med flera CD-spelare, kan det vara nåt knas på IDE-kablarna eller annan hårdvara eller är det Win98 som buggar?
erciz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-06-14, 04:32   #2
SirPeter
Medlem
Adlad

SirPeters avatar

Registrerad: 2001-02-02
Lösningar: 240
Hur många enheter har du i maskinen?
Om du har tex. två hårddiskar, en cd-spelare och en brännare så är det inte säkert att nätaggregatet orkar med allt och då kan det bli som du beskriver.
SirPeter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-06-14, 05:48   #3
mappo
Medlem

Registrerad: 2001-04-27
Lösningar: 0
Jag hade liknande problem i W2k och de löstes
då jag skaffade nya ATA-drivare till moderkortet.
mappo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-06-14, 13:07   #4
erciz
Medlem

Japp, har 2st hårddiskar, och 1st CD-Brännar + Diskettstation såklart

...får kanske kika lite på ATA-drivare åsså då, eller så är det, aggregatet, grejen är den att BIOS hittar alltid CDn, men ibland funkar den som den ska och ibland finns den inte, när den inte finns så brukar den finnas i "Lägg till ny maskinvara" men med felet att det inte finns några drivrutiner till enheten... men win98 ska väl använda några standard Cd-drivisar eller?
Äldre 2002-06-15, 11:23   #5
erciz
Medlem

Nån som vet var jag kan hitta drivare till mitt "jättegamla" moderkort då?
...för jag kan inte hitta dem på tillverkarens hemsida, troligen för gammalt kort, datorn är minst 4år...

tillverkare: epox, http://www.epox.com
modell: EP-61BXA-M
Äldre 2002-06-16, 20:57   #6
erciz
Medlem

Tror att jag har löst det nu!

SirPeter! du har nog rätt, min P2 400MHz har ett 230W nätagg, vilket verkar vara för klent...

Problemet förvärrades extremt igår! Har nyligen bytt CDn mot en nyare CD-brännare, problemet att den försvann ibland kvarstod, helt plötsligt igår, så gick inte datorn att starta, det gick inte ens att komma in i BIOS, för datorn hittade/tog inte emot signaler från varken tangentbordet eller musen, några försök senare fick inte ens skärmen några signaler å var svart!

..blev rejält bitter och drog in på bio me några kompisar, antog att jag hade fått virus! ...men idag kom jag att tänka på vad du hade skrivit i den här tråden, kopplade ur strömsladden till cd-brännaren, och wips så funkar datorn klockrent! ...men utan cd förstås, så nu får jag nog uppgradera från 230W till 300W på nätagget... (för de ska väl inte vara nån fara för moderkortet?)

TACK SirPeter!!!!!
Äldre 2002-06-17, 06:08   #7
SirPeter
Medlem
Adlad

SirPeters avatar

Jag är tveksam till om det är nätaggregatet i ditt fall ändå. Tre enheter brukar sällan vara några problem att driva med 230W. Jag tror snarare att det är din cd-brännare som antingen kortsluter eller på något sätt stör resten av datorn. Har du möjlighet att testa med en likadan brännare, kanske om nån kompis har en likadan eller nåt, så testa den innan du springer iväg och köper nytt nätaggregat.
Äldre 2002-06-17, 22:07   #8
erciz
Medlem

OK, nu är det så att jag har ett 300W nätagg, ligger här å skräpar, men har inte testat med det ännu... (inte orkat).

Kör ju med 2HD plus en cd/cd-brännare...
När jag körde med cdn, så de senaste månaderna så försvann den oftas, men typ 1 av 6 gånger jag använde datorn så funkade den, ibland hittade inte windows den, men moderkortet hittade cdn...

När jag körde cd-brännaren, ny sony 32x, så funkade datorn bra några dagar, men typ varannan dag så fanns inte brännaren i windows, men moderkortet hittade brännaren... så efter typ 1 vecka så gick det inte längre att köra datorn, drog då ur strömsladden till brännaren å då gick datorn klockrent! ...men då utan cd/brännare...

Datorn e ganska gammal typ 5 år, så vad tror du, kan det va nätagget eller?
Äldre 2002-06-18, 04:52   #9
SirPeter
Medlem
Adlad

SirPeters avatar

Om du ändå har ett agg. som ligger och ändå inte gör nån nytta så är det värt ett försök iaf tycker jag. Det låter som ett sånt problem iaf tycker jag på det du beskriver.
Äldre 2002-06-18, 23:16   #10
erciz
Medlem

Har nu bytt från 230W till 300W och datorn inkl. brännaren funkar klockrent! ...dessutom går maskinen mycket tystare!! jihoo!! =)
Äldre 2002-06-19, 03:50   #11
SirPeter
Medlem
Adlad

SirPeters avatar

Skönt när det funkar utan värre problem.
Äldre 2002-06-24, 15:58   #12
erciz
Medlem

Nej, Nej, neeeeej!

...nu är den borta igen

..la dock märke till att det finns ett varnande utropstecken vid "Styreheter för hårddiskar" > "Sekundär IDE-styrenhet (dubbel fifo)"

Får felkod 10 där, Enheten finns inte, fungerar ej korrekt eller har inte alla drivrutiner installerade. Uppgradera drivrutinerna för enheten.

Vad göra? moderkortet är EPoX EP-61BXA-M finns inga drivisar på hemsidan...

:(
Svar
webForum > Användning > Hårdvara > Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 20:44.