![]() |
|
|
|||||||
| ASP Diskussioner om Active Server Pages, med relaterade scriptspråk (klassisk asp). |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-02-17
Lösningar: 0 |
Har sökt i forumena för att hitta en nedräknande klocka. Exempelvis så skall den räkna ner från dagens datum till tex 3 dagar senare... Och den skall typ ticka i browserns så att säga...
Nån som vet ifall detta är möjligt .... Postar det i asp/vbforumet eftersom jag trro att det kräver åtminstone någon liten del asp ....
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Smurf Registrerad: 2000-11-03
Lösningar: 255 |
Eftersom ASP-koden körs på servern INNAN sidan skickas till användaren så måste du ladda om sidan hela tiden för att det ska se ut som att klockan "tickar".
Det bästa är nog att använda JavaScript.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Jo men ifall jag skulle vil´lja ha ett betämt slutdatum som skall kunna varieras så måste ju man använda asp ??? eller :.....
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 116 |
Det går ju säkert att lösa med javascript eller dhtml, och du behöver inte asp.
Hur man gör vet jag däremot inte
|
|
|
#5 |
|
Moderator
Marsvin Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3134 |
Kod:
dteEndDate = DateAdd("d", 3, date)
|
|
|
#6 |
|
Medlem
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-02-05
Lösningar: 108 |
Den koden jag hittade var för lång, så forumet tillät mig inte att klistra in skiten, kolla på www.dynamicdrive.com, de har ett bra sånt script.
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Jo det är nåt liknande det jag söker.. Men ifall jag vill hämta ett datum från en databas och räkna ner till dte datumet hur gör jag då.. Är inte så haj på js mot databaser.......
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Det blir svårt att hämta information ur en databas med JavaScript. Du får använda ASP till det. Sedan är det bara att mata in vädet i JavaScriptet med en vanlig variabel.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Ok, här är iallfall scriptet. Lägg det i body:n (its gonna get messy
) och testa. Kan du öppna en connecion mot en databas eller skall vi kasta med en sån också? Access antar jag? Kod:
<div> <script language="JavaScript1.2"> /* Dynamic countdown Script- © Dynamic Drive (www.dynamicdrive.com) For full source code, 100's more DHTML scripts, and TOS, visit http://www.dynamicdrive.com */ function setcountdown(theyear,themonth,theday){ yr=theyear;mo=themonth;da=theday } //////////CONFIGURE THE COUNTDOWN SCRIPT HERE////////////////// //STEP 1: Configure the countdown-to date, in the format year, month, day: setcountdown(2002,04,25) //STEP 2: Change the two text below to reflect the occasion, and message to display on that occasion, respectively var occasion="händelsen" var message_on_occasion="Nu händer det nåt!" //STEP 3: Configure the below 5 variables to set the width, height, background color, and text style of the countdown area var countdownwidth='370px' var countdownheight='30px' var countdownbgcolor='white' var opentags='<center><font face="Verdana" size="1"><small>' var closetags='</small></font></center>' //////////DO NOT EDIT PASS THIS LINE////////////////// var montharray=new Array("Jan","Feb","Mar","Apr","May","Jun","Jul","Aug","Sep","Oct","Nov","Dec") var crosscount='' function start_countdown(){ if (document.layers) document.countdownnsmain.visibility="show" else if (document.all||document.getElementById) crosscount=document.getElementById&&!document.all?document.getElementById("countdownie") : countdownie countdown() } if (document.all||document.getElementById) document.write('<span id="countdownie" style="width:'+countdownwidth+'; background-color:'+countdownbgcolor+';"></span>') window.onload=start_countdown function countdown(){ var today=new Date() var todayy=today.getYear() if (todayy < 1000) todayy+=1900 var todaym=today.getMonth() var todayd=today.getDate() var todayh=today.getHours() var todaymin=today.getMinutes() var todaysec=today.getSeconds() var todaystring=montharray[todaym]+" "+todayd+", "+todayy+" "+todayh+":"+todaymin+":"+todaysec futurestring=montharray[mo-1]+" "+da+", "+yr dd=Date.parse(futurestring)-Date.parse(todaystring) dday=Math.floor(dd/(60*60*1000*24)*1) dhour=Math.floor((dd%(60*60*1000*24))/(60*60*1000)*1) dmin=Math.floor(((dd%(60*60*1000*24))%(60*60*1000))/(60*1000)*1) dsec=Math.floor((((dd%(60*60*1000*24))%(60*60*1000))%(60*1000))/1000*1) if(dday<=0&&dhour<=0&&dmin<=0&&dsec<=1&&todayd==da){ if (document.layers){ document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.write(opentags+message_on_occasion+closetags) document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.close() } else if (document.all||document.getElementById) crosscount.innerHTML=opentags+message_on_occasion+closetags return } //if passed day of occasion else if (dday<=-1){ if (document.layers){ document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.write(opentags+"Occasion already passed! "+closetags) document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.close() } else if (document.all||document.getElementById) crosscount.innerHTML=opentags+"Nu händer nåt! "+closetags return } //else, if not yet else{ if (document.layers){ document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.write(opentags+dday+ " dagar, "+dhour+" timmar, "+dmin+" minuter och "+dsec+" sekunder kvar till "+occasion+closetags) document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.close() } else if (document.all||document.getElementById) crosscount.innerHTML=opentags+dday+ " dagar, "+dhour+" timmar, "+dmin+" minuter och "+dsec+" sekunder kvar till "+occasion+closetags } setTimeout("countdown()",1000) } </script> <ilayer id="countdownnsmain" width=&{countdownwidth}; height=&{countdownheight}; bgColor=&{countdownbgcolor}; visibility=hide><layer id="countdownnssub" width=&{countdownwidth}; height=&{countdownheight}; left=0 top=0></layer></ilayer> </div> [editerat]Ändrade lite variablar[/editerat]
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Jo den kod du skrev in fattar jag ungeför hur den funkar.. Men vill alltså kunna hämta ett "targetdate" från en databas och den "riktiga" tiden från servern och itne från användarens dator..... Och ja det e access...
Jag kan faktiskt gör databaskopplingar .. Men hur får jag in det i koden ovan
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Du får leta reda på var startdatumet är och helt enkelt göra en
Kod:
<%=recset("targetdate")%>
Det "riktiga" datumet får du från servern med Kod:
<%=date()%> Kod:
<%=time()%> Kod:
session.lcid = 1053
|
|
|
#13 |
|
Medlem
Jo det fattar jag också.. men hur får jag in det i Javascriptet.....
|
|
|
#14 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-11-15
Lösningar: 182 |
Jag skulle tippa på att man kan göra så här:
<% Ar=year(rs("date")) Manad=month(rs("date")) Dag=day(rs("date")) %> Och i Javascriptet: setcountdown(<%=Ar%>,<%=Manad%>,<%=Dag%>) |
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem
Jo jag hittar datumena men frågan var som du kanske ser HUR FÅR JAG IN ASPDATUMENA I JAVASCRIPTET......
|
|
|
#17 |
|
Moderator
Marsvin Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3134 |
Fungerade inte Jespers förslag?
|
![]() |
| Trådverktyg | |