![]() |
|
|
|||||||
| C/C++ Diskussioner om programmeringsspråken C och C++. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-07-25
Lösningar: 0 |
C++ api, nybörjarfrågor
Tjena!
Har precis börjat plugga lite C++ idag... vill inte köra Visual C++ eller C++ Builder eller nåt motsvarande, vill helst koda utan dom där IDE:erna, tillsvidare iaf... trivs bäst i EditPlus oavsett vad det handlar om.. frågan: Var hittar jag lämpliga API:er???... jag kör Borlands gratiskompilator 5.5 och det finns ju en massa includes där med klasser och grejer och det borde ju finnas ett API någonstans, annars är det ju omöjligt att veta vad som finns men jag hittar det inte. Vore extremhygglo om någon som vet orkar svara. tjipp o röj /b |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-20
Lösningar: 1124 |
Vad för API? WinAPI eller vad? Eftersom du har borlands 5.5 föreslår jag att du i första hand söker igenom borlands site efter hjälpfiler. Till Borlands IDE följer det med en binge med referensguider i hjälpformat... dessa kanske går att tanka ned(?). Är det mot winAPI finns det hur mycket som helst att hitta på nätet om du kollar med vännen google.
Lite halvknepigt att ge ett uttömmande svar på din fråga men Citat:
Bättre att lära sig språket C++ först, vilket görs bäst med en tung bok och många långa nätter framför burken
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-07-25
Lösningar: 0 |
okej...
....som vanligt otydlig... vad jag menar är dokumentation om API:er... t ex... som nybörjare på C++ läser jag att för att använda cin och cout för in/ut-strömmar så måste jag inkludera header-filen iostream för där finns classen osv... bla bla... men med kompilatorn medföljde en massa sådana filer... så... när jag kommer på att jag vill göra en grej, så tänker jag att det kanske finns en färdig klass som gör precis det som jag vill få gjort utan att jag behöver skriva en egen klass, hur hittar jag den klassen i så fall, om den finns? i java är det ju ultratydligt... kan ju inte vara möjligt att man ska kolla igenom alla headerfiler för att försöka lista ut vad dom gör, det borde ju finnas en dokumentation?!... som jag inte hittar....
hoppas nån fattar vad jag menar... annars kanske jag får ta frågan igen om några timmar /b PS. tack annars PeW, du har koll! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-20
Lösningar: 1124 |
Okej.
Det jag tror att du menar är referens-guide till ANSI C++ och STL. Detta hittar du beskrivet till viss del i de flesta C++ böcker men det finns en hel del på nätet med, som t.ex Bruce Eckels mindview "Thinking C++ vol 1 & 2" -> http://www.cz-online.net/mirrormindview/ |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-14
Lösningar: 103 |
Kör du Borland, kan du använda MFC, OWL och VCL, (om du menar Windows API?)
All info finns i hjälpfilerna och på Borlands sidor, eller låna/köp en bok. /T
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|