webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Café webForum

Café webForum Trams och flams. Förvänta dig inte några seriösa svar.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2002-03-30, 15:26   #1
casca
Medlem

cascas avatar

Registrerad: 2000-02-11
Lösningar: 673
ledsen Ja, streetracing är tydligen ofarligt.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...151175,00.html

och

http://forum.sweclockers.com/showthr...threadid=47195
casca besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-30, 15:33   #2
Bire
Medlem

Bires avatar

Registrerad: 1999-12-22
Lösningar: 2345
ledsen

Iofs var det inte under en olaglig tävling på vägen som denna olycka inträffade, men det är likförbannat farligt att köra i dom hastigheterna & allra helst med en blysläde (Audi V8) som är byggd enbart för att transportera passagerare mjukt & har därmed långt ifrån den väghållning som en bil bör ha i dom hastigheterna...

Men: 2 döda.. Det är tragiskt! Tur att ingen oskyldig kom i deras väg iaf!
Äldre 2002-03-30, 15:34   #3
casca
Medlem

cascas avatar

Registrerad: 2000-02-11
Lösningar: 673
Men kolla den andra länken, första inlägget i tråden. Det lät ju inte direkt påhittat, synd att Aftonbladet missade det.
casca besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-30, 15:35   #4
JAreMANNEN
Medlem

JAreMANNENs avatar

Registrerad: 2000-08-02
Lösningar: 129
ALLTID hemskt med olyckor.....
Äldre 2002-03-30, 15:36   #5
JAreMANNEN
Medlem

JAreMANNENs avatar

Registrerad: 2000-08-02
Lösningar: 129
Citat:
Ursprungligen av casca Men kolla den andra länken, första inlägget i tråden. Det lät ju inte direkt påhittat, synd att Aftonbladet missade det.
Ja, men själva olyckan inträffade inte under streetracingen...
Äldre 2002-03-30, 15:37   #6
Bire
Medlem

Bires avatar

uppmaning

Dom hade tydligen varit på racet & olyckan skedde på väg därifrån...
Äldre 2002-03-30, 18:32   #7
Bendro
Medlem

Registrerad: 2001-01-01
Lösningar: 5
Man får hoppas att några andra fartdårar får upp sina fartblinda ögon och lättar lite på gaspedalen....för då kan det ju komma något gott ur den här olyckan.
Jag lider med deras anhöriga, men killarna i bilen spelade med sina liv och förlorade....sånt händer om man inte har något omdöme. I det här fallet drabbades ju i alla fall ingen oskyldig.
Äldre 2002-03-30, 20:58   #8
PeW
Medlem

Registrerad: 2000-06-20
Lösningar: 1123
Citat:
Man får hoppas att några andra fartdårar får upp sina fartblinda ögon och lättar lite på gaspedalen....
Verkligen!
Tyvärr så finns det alldeles för många racing wannabies som druttar runt på vägarna, det tragikomiska är att de licensierade förarna (alla discipliner) i stort sett aldrig kör för fort på vanlig väg...
PeW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-31, 00:08   #9
Kim
Medlem

Kims avatar

Registrerad: 2000-01-12
Lösningar: 3664
förvånad

Citat:
det tragikomiska är att de licensierade förarna (alla discipliner) i stort sett aldrig kör för fort på vanlig väg...
Får jag fråga vad du grundar det uttalandet på?
Kim besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-31, 04:04   #10
:stefan:
Moderator

:stefan:s avatar

Registrerad: 2000-04-28
Lösningar: 71
Citat:
Ursprungligen av Kim
Därför att om en licensierad förare åker dit på allmän väg och förlorar körkortet så ryker licensen också tixempel?

Vad gäller killarna som körde ihjäl sig är det som sagt alltid trist när folk dör, men tyvärr får de skylla sig själva - en motorväg är byggd för 90-110, definitivt inte >200... Att dessutom i de farterna skita i bilbältet är rent idiotiskt.
Äldre 2002-03-31, 07:47   #11
PeW
Medlem

Citat:
Det är helt enkelt inte värt det. En en licens kostar alldeles för mycket, sponsorer skulle dra sig ur m.m.. mao vill man inte riskera allt för något som ändå inte kan motsvara samma känsla som att sitta i en riktig racerbil på en riktig bana.
(Rally, Rallycross, Drag, Racing m.m..)

De förarna vet att uppföra sig
Äldre 2002-03-31, 12:01   #12
Racerankan
Medlem

Registrerad: 1999-12-04
Lösningar: 91
Det finns förare med tävlingslicenser som kör för fort på allmänna vägar de också.

Sen gillar jag inte att folk tar precis alla tillfällen att kasta skit på streetracing.

Streetracing var inte orsaken till att dessa killar dog. Orsaken var att de körde för fort på vanlig väg.

Jag definierar streetracing med en rak industrigata som stängs av och där två förare tävlar mot varandra genom att köra rakt fram i 201 eller 402 meter och accelerera snabbast möjligt med fordonet för att avverka 201 eller 402 meter innan motståndaren.

Den typ av körning som Audiförarna utförde är bara dårskap och inget annat.
Racerankan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-31, 12:23   #13
aleborg
Medlem

Registrerad: 2001-01-28
Lösningar: 24
>> Racerankan, du tror inte att dom kan ha varit lite inspirerade av tävlingarna? Ingen normal människa håller på med sånt här, varken streetracing eller att ligga i 200 blås på sådana vägar.

En normal människa VET att det är farligt och att man kan skada sig själv och andra människor.

En normal människa VET att trots klockan är 3 på natten så kan det komma människor gående, helt ovetandes om att några finniga tonåringar leker med döden på ett industriområde mitt i natten.

En normal människa VET att man inte utsätter andra människors liv för fara, bara för att ha lite kul!

En normal människa TAR precis alla tillfällen att kasta skit på streetracing för att dom vet hur dumdristigt det är, hur farligt det är.

Citat:
Den typ av körning som Audiförarna utförde är bara dårskap och inget annat.
Och vad tror du streetracing är?
Äldre 2002-03-31, 12:51   #14
:stefan:
Moderator

:stefan:s avatar

Registrerad: 2000-04-28
Lösningar: 71
Streetracing är det mest idiotiska påfund nån träskalle har hittat på!

Ett evigt tjat om att gatorna är avspärrade (olagligen) men vad händer om nån får ett kast, en sladd, en punktering?
Nåja, de hamnar ju i barriären... Eller just ja, det finns ju inga avåkningszoner - de sitter som en smäck i närmsta staket/hus/parkerade bil...

Lägger till en sak till aleborgs lista:
En normal människa VET att det (speciellt på helgkvällar) kan vingla fram fyllskallar precis överallt, och de uppför sig inte som man förväntar sig.

Jag är väl lite speciellt trött på idioter som kör som dårar på gatorna just nu - på Elmia är det Custom Motor Show i helgen, och det drar tre sorters folk: vanligt folk, raggare och hormonstinna dårar.

Raggarna glider omkring i sina jänkare av varierande sunkighetsgrad, krökar järnet och är hur glada som helst, vinkar på folk och spelar hillbilly för hela stan.
De hormonstinna dårarna spelar ostmusik för hela stan, försöker rita så många streck i gatorna som helst och nonchalerar fullständigt såna petitesser som rödljus, övergångsställen och allmänt trafikvett.

Sedan står det vanliga folket och tittar på. Gissa vilka de flinar åt och vilka de föraktar?
Äldre 2002-03-31, 13:55   #15
spango
Medlem

spangos avatar

Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 755
Citat:
Ursprungligen av Racerankan Det finns förare med tävlingslicenser som kör för fort på allmänna vägar de också.
En av förarna i senaste Getaway in Stockholm är ett exempel på det.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.
spango besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-31, 14:28   #16
Racerankan
Medlem

Citat:
En av förarna i senaste Getaway in Stockholm är ett exempel på det.
Det var intressant, kan du förklara lite närmare och berätta vilken förare det handlar om?

Citat:
Ett evigt tjat om att gatorna är avspärrade (olagligen) men vad händer om nån får ett kast, en sladd, en punktering?
Nåja, de hamnar ju i barriären... Eller just ja, det finns ju inga avåkningszoner - de sitter som en smäck i närmsta staket/hus/parkerade bil...
Det beror fullständigt på hur banan ser ut. Du verkar ha tagit för givet att rattlåsracing körs utan säkerhet.

Citat:
Lägger till en sak till aleborgs lista:
En normal människa VET att det (speciellt på helgkvällar) kan vingla fram fyllskallar precis överallt, och de uppför sig inte som man förväntar sig.
Om du syftar på GIS filmerna så är jag emot dem.

Citat:
Jag är väl lite speciellt trött på idioter som kör som dårar på gatorna just nu - på Elmia är det Custom Motor Show i helgen, och det drar tre sorters folk: vanligt folk, raggare och hormonstinna dårar.

Raggarna glider omkring i sina jänkare av varierande sunkighetsgrad, krökar järnet och är hur glada som helst, vinkar på folk och spelar hillbilly för hela stan.
De hormonstinna dårarna spelar ostmusik för hela stan, försöker rita så många streck i gatorna som helst och nonchalerar fullständigt såna petitesser som rödljus, övergångsställen och allmänt trafikvett.

Sedan står det vanliga folket och tittar på. Gissa vilka de flinar åt och vilka de föraktar?
Det finns många olika typer av personligheter.

Citat:
>> Racerankan, du tror inte att dom kan ha varit lite inspirerade av tävlingarna? Ingen normal människa håller på med sånt här, varken streetracing eller att ligga i 200 blås på sådana vägar.

En normal människa VET att det är farligt och att man kan skada sig själv och andra människor.
Men för jösse namn, jag har nämnt det flera gånger innan men ni verkar ha mycket svårt för att hålla isär skillnaderna mellan organiserade race och idioter som kör långt över marginalerna på allmänna vägar.
Sen finns det flertalet slipsnissar som ligger i 200 på motorvägarna.

Citat:
En normal människa VET att man inte utsätter andra människors liv för fara, bara för att ha lite kul!
Visst, och om du någon gång har varit på ett race så ser du att det är väldigt sällan det körs när marginalerna är för små.

Citat:
En normal människa TAR precis alla tillfällen att kasta skit på streetracing för att dom vet hur dumdristigt det är, hur farligt det är.
Alla dessa normala människor du drar upp, tillhör du dem? Och isåfall har du någonsin bevittnat ett race eller går du på mediernas vinklingar?

Citat:
En normal människa VET att trots klockan är 3 på natten så kan det komma människor gående, helt ovetandes om att några finniga tonåringar leker med döden på ett industriområde mitt i natten.
Uppenbarligen har du inte vart med på särskilt många race, jag käner inte till några ställen i Sverige där det körs moderna race på natten. Med moderna menar jag de där det används gatbilar, inte söndertrimmade jänkare.
Äldre 2002-03-31, 14:46   #17
hypatia
Medlem

hypatias avatar

Registrerad: 2001-02-20
Lösningar: 14
Racerankan,
Jag försöker förstå vad det är du argumenterar för. Menar du verkligen att du försvarar streetracing trots att den, bl.a. av de skäl som aleborg har tagit upp, är olaglig?

Det har redan tagits upp så många argument mot olaglig streetracing i den andra tråden om det att jag inte orkar upprepa dem...

Och, ja, jag har varit på en hel del streetrace i mina dar, vad nu det har med saken att göra... man borde kunna ha en åsikt i frågan ändå.
hypatia besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-31, 14:52   #18
Bire
Medlem

Bires avatar

uppmaning

Räserankan & alla andra streetraceförespråkare:

Jag är i dag 31 år gammal, såg mitt första streetrace när jag var 16-17 år kanske & tyckte då att det var det fränaste man kunde göra & att det var tillräckligt säkert om man stoppade all trafik på den raksträcka man valt ut & dessutom hade man ju lite folk ståendes här o där utefter vägen... Visst var det säkert!

Nu när jag blivit några år äldre, fått eget körkort samt testat att plåga upp bilar & motorcyklar i över 200Km/h på allmän väg ett flertal tillfällen så vet jag att det är så in i ****** korkat att tro att man är säker kl 3 på natten på ett industriområde nånstans i en förort eller vart man nu har valt att hålla sitt race.

Ingen kan garantera säkerheten på nått vis, inte ens på en riktig tävlingsbana med massor av funktionärer & säkerhetspersonal etc är man helt säker. Men man har iaf på en tävlingsbana eliminerat risken att oskyldiga människor kan komma i kläm...
När man kan garantera det på gatan eller på industriområdet tror jag att man kan få tillstånd att hålla lagliga tävlingar där.

Sen det där snacket om söndertrimmade jänkare & moderna bilar får mig att spy upp min egen galla.. Menar du att du är säkrare i en Ford Cosworth än vad du är i en Chevy Nova från -66??

Nej, väx ur moppedrömmen & alla töntiga illagala racingideal, skaffa erfarenhet av racing på lagligt vis eller fastna i det olagliga träsket där man skyller sin inkompetens som racingförare på samhället & tror att man är kung i stan om man spelar in Getaway in Stockholm-filmer..
Sånna personer får alltid pisk på Mantorp park & kan aldrig erkänna att nån var snabbare när det körs på lika villkor!

Sen kan ju jag iofs ha fel, men som mer eller mindre "aktiv" inom Dragracing sen ett par år tillbaka så vet jag lite vad det handlar om hoppas jag.
Äldre 2002-03-31, 15:09   #19
spango
Medlem

spangos avatar

Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 755
Citat:
Ursprungligen av Racerankan

Det var intressant, kan du förklara lite närmare och berätta vilken förare det handlar om?
Jag undviker gärna att nämna namn, men enligt en bekants bekant (visst låter det trovärdigt? ) så kördes den svarta Supran av en Känd Svensk Racingförare.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.
spango besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-31, 15:40   #20
KarlTomas
Medlem

KarlTomass avatar

Registrerad: 2000-10-13
Lösningar: 0
En förare är träningskamrat till en polare på gymmet, ni skulle nog bli förvånade om jag nämnde vilket produktionsbolag som sponsrar filmerna.

Citat:
Sen finns det flertalet slipsnissar som ligger i 200 på motorvägarna
Är slipsen ivägen när man kör, eller kastar du bara ur dig lite roliga saker???
KarlTomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-31, 15:47   #21
PeW
Medlem

Citat:
Det finns förare med tävlingslicenser som kör för fort på allmänna vägar de också
Visst. Jag skrev inte heller att ingen med licens kör för fort...

Men den promillen som leker vid sidan av banan är lätträknad och de kan knappast ses som seriösa tävlingsmänniskor. I "mina" f.d krestar (rally) hade man inte råd att riskera sponsorer och licens pga nån fjantig lek med bilar som inte ens kommer i närheten vad det gäller prestanda och säkerhet mot tävlingsbilarna. Inte särskilt skoj att skumpa runt i en mjuk std kaross (även fabriksny är mjuk) med nåt billigt halvfabrikat till fjäderben... det enda med det är ju att imponera på några okunniga tonåringar, vilket vilken normal tävlingsutövare som helst kan vara utan.

Ser ingen vits alls med streetracing av just dessa anledningar. Tvärtom saboterar såna skumma arrangemang för de seriösa åkarna. Kan tänka mig att dragracingen ser sånt här som ett lika stort problem som man inom rally ser på busåkande snorungar i skogen.

Man kan inte lasta streetracingen för olyckan?
Nej inte direkt, men om tävlingar genomförs oorganiserat (säkerhet m.m.) och som ett trotsande mot lagen blir det indirekt en uppmaning till var och varannan orutinerad förare (ja man ÄR orutinerad om man inte ser sina begränsningar i det fordon man kör + omgivningen) att leka med fordonet och det gärna på ett olagligt sätt. Tyvärr så tror jag nog att denna olycka hade kunnat undvikas om personerna var mer insatta i helheten av att köra bil och inte bara kör efter tuffheten, något som streetracing inte direkt är nåt bra föredömme till.
Äldre 2002-03-31, 16:42   #22
Racerankan
Medlem

Uppenbarligen ser ni inte var jag står och många verkar inte heller vilja förstå.

Idioter som kör som galningar på allmän väg har jag inte mycket till övers för.

Jag är också fullt medveten om riskerna på organiserade streetrace.

Hypatia: Så länge medierna inte kan rapportera om streetracing på ett objektivt sätt kommer inte allmänheten att ha någon förståelse för att det finns massvis med motorintresserade som vill ha något att göra. Det är trots allt bättre att man samlas på lika villkor och kör på banor även om det inte på långa vägar är så pass säkert som det borde vara. Alternativet är att det körs som in i H på allmänna vägar i farter långt över tillåtna och att man riskerar oskyldiga människor.

På de streetrace jag varit på har det mycket sällan tävlats om åskådarna inte står bakom startern, på så vis är det de två som kör och de är båda medvetna om vad de har gett sig in i. Men visst, säkerheten är långt ifrån vad den borde vara.

KarlTomas: Jag menar att det inte bara är ungdomar som kör på det här viset.

Citat:
När man kan garantera det på gatan eller på industriområdet tror jag att man kan få tillstånd att hålla lagliga tävlingar där.
Ta kontakt med mig på aj2000@mail.bip.net så ska du få se vad som händer i GBG nu. Tro mig, du blir förvånad.

Vidare kan jag berätta att jag tycker du ska lägga ner all din nervärdering av motorintresserade som är yngre än 18. Det är inget som uppskattas att du kastar skit.

Ytterligare om GIS filmerna, jag förespråkar inte dem, det är idiotiskt och om du läst vad jag skrivit skulle du sett att jag är emot dem, men istället väljer du att dra egna slutsatser om att man sitter kvar i moppeåldern, visst jag är bara 16, snart 17, det var dock länge sen jag lämnade tiden då man mekar på måfå och använder mjölkpaket som packningar. Idag är kunskapen på en helt annan nivå.
Äldre 2002-03-31, 17:12   #23
hypatia
Medlem

hypatias avatar

Registrerad: 2001-02-20
Lösningar: 14
Racerankan,
Nu kan jag inte tolka dig som som annat än att du försvarar olaglig streetracing.

Nej, alternativet är inte att det körs som in i H på allmänna vägar! Det finns massor med andra alternativ om man vill köra fort, men ändå ta hänsyn till säkerheten för oskyldiga förbipasserande, t.ex. att åka på avlysta banor som i alla fall finns i Stockholmsområdet eller att delta i den lagliga delen av racingsporten.

Så fort du kör på en allmän väg, oavsett om det är i ett industriområde eller inte, finns det en stor risk att oskyldiga förbipasserande skadas. Du kan aldrig kontrollera om det kommer någon körande, gående eller vinglande.

Citat:
Jag tycker att det var en bra beskrivning av streetrace.
hypatia besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2002-03-31, 17:30   #24
PeW
Medlem

leende

Citat:
Det är trots allt bättre att man samlas på lika villkor och kör på banor även om det inte på långa vägar är så pass säkert som det borde vara.
Nej du.
Samma diskussioner har funnits väldigt länge men inte har det ändrats... jag tror helt enkelt inte att de som håller på med streetrace är ett enda dugg intresserade av att organsiera sig under SBF:s flagg... isf hade det gjorts för länge sen. Det finns ju sedan länge klubbar och klasser för att utöva dragracing, varför inte sälla sig till dem???
På dig låter det som att det inte finns några alternativ...
Citat:
Så länge medierna inte kan rapportera om streetracing på ett objektivt sätt kommer inte allmänheten att ha någon förståelse för att det finns massvis med motorintresserade som vill ha något att göra.
... men huj vad fel det var som sagt. Och det är de licensierade förarna, de betalande sponsorerna och sbf som får ta smällen när det ska utövas nåt slags surrogatracing.

Kolla denna länk -> http://www.sbf.se/ Bara att kontakta en seriös klubb och börja tävla på riktigt!

Senast redigerad av PeW, 2002-03-31 klockan 17:43
Äldre 2002-03-31, 17:43   #25
Racerankan
Medlem

Citat:
Racerankan,
Nu kan jag inte tolka dig som som annat än att du försvarar olaglig streetracing.
Då får du göra det, det verkar inte som du vill förstå.

Citat:
Nej, alternativet är inte att det körs som in i H på allmänna vägar! Det finns massor med andra alternativ om man vill köra fort, men ändå ta hänsyn till säkerheten för oskyldiga förbipasserande, t.ex. att åka på avlysta banor som i alla fall finns i Stockholmsområdet eller att delta i den lagliga delen av racingsporten.
Visst finns det alternativ om man vill köra fort men det handlar inte om att köra fort. Det handlar om att testa sin egen bil mot andras bilar. Vilka avlysta banor finns i Stockholm?

Citat:
Så fort du kör på en allmän väg, oavsett om det är i ett industriområde eller inte, finns det en stor risk att oskyldiga förbipasserande skadas. Du kan aldrig kontrollera om det kommer någon körande, gående eller vinglande.
Jag har heller inte sagt att risken är minimal, läs igenom vad jag skriver och tolka inte på dina egna vis.

Citat:
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker att det var en bra beskrivning av streetrace.
Uppenbarligen förstår du inte skillnaden mellan folk som kör alltför fort inne i stan och att köra på en avstängd industriraka kl 3 på dagen, inte natten.

Citat:
På dig låter det som att det inte finns några alternativ...
Nej, ta upp ett alternativ om man vill testa sin bil mot andra, annat än tävlingar som arrangeras på liknande vis av motorsporttidningar.

Citat:
... men huj vad fel det var som sagt. Och det är de licensierade förarna, de betalande sponsorerna och sbf som får ta smällen när det ska utövas nåt slags surrogatracing.
Märker du att jag inte går på och säger att någons argument är fel .
Förklara vilka dessa licensierade förare är och på vilket sätt de och SBF får ta smällen och från vilka smällen kommer.
Svar
webForum > Livet utanför > Diverse forum - Övrigt > Café webForum

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 17:03.