![]() |
|
|
|||||||
| Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-01-19
Lösningar: 742 |
Jag kunde inte motstå att slänga ihop en liten personlig lista över världens bästa/viktigaste artister de senaste 100 åren typ
![]() 1. The Beatles 2. The Clash 3. Rolling Stones 4. Sex Pistols 5. Kraftwerk 6. Bob Dylan 7. Public Enemy 8. David Bowie 9. The Ramones 10. Bruce Springsteen 11. Led Zeppelin 12. Jimi Hendrix 13. Depeche Mode 14. Black Sabbath 15. Michael Jackson 16. Stevie Wonder 17. Nirvana 18. Metallica 19. U2 20. Iggy Pop Kommentera, kritisera och kom med egna förslag! ![]() r - stavfel ![]() ------------------ jag kom, jag såg, jag rockade loss... [Redigerat av Hazze den 19 feb 2001] [Redigerat av Hazze den 19 feb 2001]
|
|
|
#2 |
|
Avregistrerad
Registrerad: 1999-12-06
Lösningar: 383 |
Om vi pratar om viktigaste så borde Luise Armstrong vara bland de första tycker jag. Även CCR borde finnas med någonstans.
![]() Några till (ej rangordnade) Pavarotti? (eller hur det stavas) Madonna Elvis Sinatra Ethel Waters B.B. King Nat King Cole Charles Brown Billie Holliday Glenn Miller Bessie Smith Charlie Parker Aretha Franklin Ottis Reddning Vernon Dalhart Roy Rogers Bill Monroe Hank Williams Patsy Cline Jim Reeves Kenny Rogers Shania Twain (har tagit Country musiken till en annan nivå) Det kommer några fel senare. ![]() ------------------ Forumledare, webForum [Redigerat av Hallgren den 19 feb 2001] |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-11
Lösningar: 677 |
Du bara måste slänga in Bad Religion där nånstans, dom är ju världens största punkband
![]() ------------------ med ett jordat eluttag och ett finger fick jag spänning i tillvaron..
Johan Norberg, webbutvecklare. Jag jobbar på en liten webbyrå i Stockholm. Vi är asbra på WordPress och Drupal och så har vi gott kaffe. Jag gör också en podcast, Avklarat. Lyssna på den. Den är rolig, ibland. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-05-27
Lösningar: 628 |
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Älgen Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 1537 |
U2 ska naturligtvis högre upp... direkt efter Depeche Mode som intar förstaplatsen.
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-01-19
Lösningar: 742 |
Citat:
![]() ![]() Övriga som ligger strax bakom täten: Marvin Gaye Primal Scream Bob Marley Curtis Mayfield Beach Boys ------------------ jag kom, jag såg, jag rockade loss...
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Metallica kan tas bort och ersättas med Bob Marley!
![]() ------------------ /Erik www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-27
Lösningar: 702 |
Ojojoj, det är mycket att rätta till på era listor...
![]() Beatles, Stones, Dylan, Bowie och Springsteen hör hemma bland de tio översta, resten kan med fördel rensas ut från listan helt. ![]() Guns N' Roses Queen Just D (eller är det bara utlänningar på listan?) Jussi Björling Povel Ramel Evert Taube Ebba Grön/Imperiet/Thåström Dessutom ska Stevie Wonder upp ett par snäpp. ![]() ------------------ To be or not to be - that's not a question!
|
|
|
#10 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-11
Lösningar: 677 |
Citat:
![]() ------------------ med ett jordat eluttag och ett finger fick jag spänning i tillvaron..
Johan Norberg, webbutvecklare. Jag jobbar på en liten webbyrå i Stockholm. Vi är asbra på WordPress och Drupal och så har vi gott kaffe. Jag gör också en podcast, Avklarat. Lyssna på den. Den är rolig, ibland. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Avregistrerad
Casca, vilken humor!
![]() ![]() ![]() Tänk hur många som egentligen har gjort stor inverkan på musiken bara under de senaste 100 åren. Undra vart vi hade varit om de inte hade gjort "sin" grej. Värt att fundera på. ![]() ------------------ Forumledare, webForum |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-23
Lösningar: 804 |
Men Prince då? Han måste ju in på toplistan.
Andra på topplistan ska vara Depeche Mode, U2, Michael Jackson, David Bowie, Springsteen (som alla redan nämnts) + övre delen av listan som Hallgren presenterar ![]() ------------------ "Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-07
Lösningar: 194 |
Min lista, tror ni har nämt alla ioförsej
![]() (ej rangordnad) The Beatles Stevie Wonder Rolling Stones Bruce Springsteen Elvis ABBA Bob Marley ABBAs fiskbullar. osv... ![]() ------------------ Waaaazzzzzzzzzzzzzup!?! |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Avregistrerad
MIrxa, håller med om den övre delen.
Den undre är enbart artister inom country världen som harförtjänat en plats bland de skapande. ![]() ------------------ Forumledare, webForum |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-23
Lösningar: 91 |
*Snyft*
Men brudarna då ![]() Finns det inga brudar som platsar på listan. -Joni Mitcell -Patti Smith -Emmylou Harris -Janis Joplin -Madonna Bl.a. Sen tycker jag att det är skitsvårt att hoppa över följande: -Leonard Cohen -Lou Reed -Frank Sinatra -Van Morrison -Simon & Garfunkel -Queen -Tom Vaits -Chicago -Miles Davis -The Band -Neil Young -Pink Floyd -Chuck Berry -The Byrds -Moody Blues -The Who -Fats Domino Nej jag måste sluta där, går ju att göra listan hur lång som helst utöver det som du Hazze redan skrivit, tycker det mesta var rätt där också. ------------------ //Alian Luxman=the BabelFish "Love thine enemies...it really pisses them off."
|
|
|
#16 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-16
Lösningar: 631 |
TOP 5
1. R.E.M. 2. U2 3. R.E.M. 4. R.E.M. 5. R.E.M. ![]() ------------------ MVH - Christoffer "Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?" - Förvirrad Mac-kund
|
|
|
#18 |
|
Medlem
Hazze har ju helt glömt The Doors! Måste ju vara med!
![]() ------------------ /Erik www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
|
|
|
#19 |
|
Avregistrerad
Är det bara jag (nästan) som pekar ut de äldre legenderna?
![]() ![]() ------------------ Forumledare, webForum |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem
Är inte The Doors legender? Och Bob Marley?
Även U2 är på väg att bli legendariska! ------------------ /Erik www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/ [Redigerat av Erik Juhlin den 20 feb 2001]
|
|
|
#21 |
|
Moderator
Marsvin Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3132 |
då får väl jag slänga in en liten lista också. förstaplatsen är odiskutabel, resten är onumrerade platser, men ändock parkett.
1) metallica * beatles * iron maiden * soundtrack of our lives * elvis presley * jimi hendrix * led zeppelin * abba * louis armstrong * simon & garfunkel * black sabbath * kiss * stevie wonder * madonna * george michael / wham * daryl hall & john oates * bathory * edith piaf * frank sinatra * rolling stones var det 20? fråga mig i morgon och jag byter ut några av dem på studs. ![]() jag kan inte tänka mig att någon av er vill kritisera min lista ![]() ![]() ------------------ <A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank> if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>
|
|
|
#22 |
|
Avregistrerad
Visst Erik, men om du kolla min lista så är det skillnad på vilken tidperiod de spelade i.
![]() ------------------ Forumledare, webForum |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-05
Lösningar: 1113 |
Nu är jag ju lite besviken... den enda som nämnt Pink Floyd är Luxman... dom är (var) ju det absolut längst hållande musikbandet med klass.
![]() ------------------ Nu har du sjungit på sista refrängen Jourhavande Vide |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Medlem
Whitney Houston har en grym röst, men ingen stil. Bytar ju stil hela tiden, härmar Lauren Hill ena dagen och någon annan andra.
Då tycker jag hellre Lauren Hill ska vara med på listan. Kanske också Wyclef. Varför inte Fugees? ![]() ------------------ /Erik www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|