![]() |
|
|
|||||||
| Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Älgen Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 1540 |
Är det den nya trenden?
http://www.zdnet.com/zdnn/stories/ne...606586,00.html ------------------ med vänliga Rikard forumledare, webForum
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-22
Lösningar: 2361 |
Det kan vara en bra lösning på sikt! Problemet blir nog att få "Svensson" att helt plötsligt betala för MP3...
Jag har just fått STIM´s senaste utskick och i det finns det en hel del spännade läsning som berör internet och musik. Jag tänkte redogöra här lite senare i kväll ![]() ------------------ <A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>Bire2000 Professional</A>
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Nej, jag har inte glömt detta, jag har bara inte haft tid att sätta mig in i ämnet ordentligt
Skärpning utlovas..------------------ <A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>CTS / AA / CD / OH / RD / SD / TR / MR</A>
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-06
Lösningar: 1032 |
Det kommer mera... (barampa rampa rampa)...
------------------ Mvh Patrik aka Brimba www.datormaklarna.se patrik@datormaklarna.se |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
För den som har intresse av det..:
http://www.stim.se/pdf/s-n200.pdf (900kb) Jag läser just nu pappersvarianten som kom med posten ![]() ------------------ <A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>CTS / AA / CD / OH / RD / SD / TR / MR</A>
|
|
|
#7 | ||||
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-14
Lösningar: 1389 |
Hmm.. jag har läst lite i den nu...
Som jag trodde så fanns det en del felaktigheter ![]() Citat:
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() 1. Har Metallica tagit reda på deras identiteter? Tror inte det... Isf skulle man ha hört något om det... Eftersom det nämligen är ett gigantiskt häst-jobb att kontakta de ca 1000 internetleverantörer värden över som dessa användare kopplar upp sig genom... (Som bekant så måste man gå till ISPn för att få sådana uppgifter...) Och jag är tveksam till om ett amerikanskt domstolsbeslut gäller i Sverige, t ex ![]() 2. Det är i många fall inte ägarna till datorerna (som inte nödvänligtvis behöver vara PCs, nej ) som har laddat ner musiken...![]() Okej.. Det var väl allt än så länge ![]() Nu väntar jag på kommentarer ![]() ------------------ Mvh Yrin Eldfjell Redigering 1: lite slarvfel... Redigering 2: Oj, detta blev visst mitt fyrhundrade inlägg ![]() [Redigerat av bughawk den 31 jul 2000] [Redigerat av bughawk den 31 jul 2000]
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Finns väl egentligen inte så mycket seriöst att kommentera förutom att du letat småfel i hela skriften
![]() ------------------ <A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>CTS / AA / CD / OH / RD / SD / TR / MR</A>
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Småfel?
![]() Tror inte det... ![]() Kan någon sammanfatta det vettiga då? ![]() ------------------ Mvh Yrin Eldfjell
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Älgen Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 1540 |
Sammanfattning... (utan att ha läst igenom)
Det ÄR olagligt att ladda ner mp3:or från nätet.
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Kan du då förklara varför INGEN ens har blivit åtalad för det?
![]() (Iaf inte i Sverige... )------------------ Mvh Yrin Eldfjell
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Läs denna krönika!
http://www.idg.se/idgse/kronika/kronika.asp?id=643 Fortsätt argumentera sedan ![]() ------------------ Mvh Yrin Eldfjell
|
|
|
#13 |
|
Medlem
bughawk: Det är ju bara sunt förnuft man behöver för att inse olagligheten i det hela! Att ingen blivit fälld beror ju på rättsväsendet och all byråkrati som vanligt...
Om du stoppar en inbrottstjyv med händerna i frugans juvelskrin och så mycket som kröker ett hårstrå på denne så åker ju du på ett större straff än tjyven! Lite dålig jämförelse, men det visar ändå hur knäpp lagen kan vara! MP3 är ju klockren stöld från upphovsmännen och kommer det inte ett sätt att stoppa gratisnedtankningen snart så är det säkert många musiker/artister som helt enkelt får skaffa sig andra jobb! Tänk på detta: Du är filmproducent, du spelar in film som hamnar på Internet så att alla kan se den gratis... Hur ska du ha råd att fortsätta göra film om ingen skulle gå på bio/hyra video? Samma sak gäller ju musiken, men tyvärr anses den vara fri att göra vad man vill med och det är fruktansvärt! ------------------ <A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>CTS / AA / CD / OH / RD / SD / TR / MR</A>
|
|
|
#14 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-27
Lösningar: 703 |
Litet tillägg: det är helt okej att ladda hem låtar som man redan äger, dvs har köpt i affär och har på cd. Man innehar rätten till den så att säga, så paradoxalt nog skulle man kanske kunna stämma Metallica..?
Långsökt och hårdraget, men i alla fall! Säg att jag har Metallicas album hemma, men att jag tankar hem dem till min bärbara när jag är på resa eftersom jag glömde plattorna hemma. Använder Napster för att enkelt hitta dem och blir hotad av Metallica för att jag tankat hem låtar som jag inte har rätt till, enligt dem - eftersom de drar alla över en kant... ![]() Möjligheten finns! ![]() ------------------ Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
|
|
|
#15 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-20
Lösningar: 3852 |
Om du stoppar en inbrottstjyv med händerna i frugans juvelskrin och så mycket som kröker ett hårstrå på denne så åker ju du på ett större straff än tjyven! Lite dålig jämförelse, men det visar ändå hur knäpp lagen kan vara!
Njah, om du spöar upp snubben och kastar ut honom från ditt hem så lär han inte gå till Polisen.. Hur man stoppar gratisnedtankningarna? Sänk skivpriserna.. ------------------ huh?
|
|
|
#16 |
|
Medlem
Vissa argumenterar ju att "ladda ner musik från nätet är samma sak som att gå och stjäla CD-skivor i en butik"
Men jag hävdar att detta är fel! Ska man då också jämföra att spela av en CD på ett kassettband som att stjäla CDn? ------------------ Mvh Yrin Eldfjell
|
|
|
#17 | |
|
Medlem
Citat:
Då skulle man kunna säga så här kanske?: "-Om jag äger skivan så är det ok att ladda hem en mp3kopia till den bärbara datorn så jag kan lyssna på min favvoskiva i T-banan på väg till/från jobbet..." ? Här är jag väldigt osäker på vad som är rätt eller fel, men det vore nog bra om åtminstone det vore ok tycker jag ! ![]() ------------------ <A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>CTS / AA / CD / OH / RD / SD / TR / MR</A>
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem
Det är jag övertygad om att det är okej. Eftersom det är tillåtet att tillverka och inneha kopior av musik man äger sen tidigare borde det vara tillåtet att tanka ner samma musik. Eller?
![]() ------------------ Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
|
|
|
#19 |
|
Medlem
Det hoppas jag med, men frågan är ju hur man ska kunna kontrollera det bara...
------------------ <A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>CTS / AA / CD / OH / RD / SD / TR / MR</A>
|
|
|
#20 |
|
Medlem
STIM?
![]() Ska kolla runt lite. Har ett litet häfte om copyright på nätet hemma, ska se om jag kommer ihåg att leta efter den när jag kommer hem. ![]() ------------------ Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
|
|
|
#21 |
|
Medlem
"-Om jag äger skivan så är det ok att ladda hem en mp3kopia till den bärbara datorn så jag kan lyssna på min favvoskiva i T-banan på väg till/från jobbet..." Givetvis är detta tillåtet! Men, så vitt jag har hört så är det också tillåtet att göra en kopia (kassett) av en kompis CD.. Iaf så ger sig inte skivindutrin på de som gör detta? ------------------ Mvh Yrin Eldfjell
|
|
|
#22 | |
|
Medlem
Citat:
(Funkar det inte med url med mellanslag i?) Okej, rätten att framställa enstaka exemplar av skyddade alster för s k enskilt bruk borde ju settle this once for all... Det är tillåtet att inneha (och antagligen tanka hem) kopior av upphovsrättsskyddat material. Här kommer det intressanta: Med enskilt bruk avses utnyttjande av privat och personlig karaktär eller för den närmaste familje- eller vänkretsen. Det är alltså okej att GE bort kopior till morsan/svärfar/barndomspolaren... ![]() Detta styrker dessutom min tidigare inställning om att det är okej att göra Absolute Q och ge bort (fortfarande till närmsta kretsen)! ![]() ------------------ Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden. [Redigerat av Q den 01 aug 2000]
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem
Frågan är bara om man kan räkna napster-communityn till den "närmaste vänkretsen"
![]() ------------------ Mvh Yrin Eldfjell
|
|
|
#24 |
|
Medlem
Knappast. Finns säkert nån juridisk definition nånstans för "närmsta vän- och familjekretsen".
Kusiner är okej, men inte sysslingar, typ... ![]() ------------------ Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
|
|
|
#25 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-30
Lösningar: 1693 |
Jag hörde en intressant jämförelse mellan musik-branchen och video-branchen på radion för någon vecka sedan.
När kabel-TV och satellit-TV blev allmänt gods så var video-branchen tvungen att sänka priserna på videofilmer för att få upp efterfrågan igen. När mp3/cd-kopiering blev allmänt gods så svarade musik-branchen med att fortsätta att höja CD-priserna. De flesta personer vill väl ändå äga en "riktig" cd-skiva med bra ljud och schysst fodral, men så länge Metallica och deras polare badar fötterna i champagne och har matkrig med iransk kaviar så är det svårt att motivera sig att slänga ut uppåt 200 bagis för en CD som jag lätt kan tillverka i hemmets lugna vrå. En del brukar argumentera mot prissänkningar med att "uj uj uj vad det kostar med studio, utrustning, master, pressning blä blä blä" etc. men det håller inte. Alla priser går att pressa, särskilt om försäljningen sjunker drastiskt, då är en prissänkning ned till en för konsumenten godtaglig nivå det det enda rimliga sättet. Antingen det eller inga stålar alls i bolagens fickor. Film- och musikbranchen är som två väldigt stora och efterblivna babianer som står och skäller på allt och alla för att försöka behålla sin diktatoriska makt. Tyvärr så är dom så bakom flötet att dom inte ännu förstått att en ny världsordning inträtt och att dom måste ta nya fräscha grepp för att hänga med. ------------------ 1010011010 - The binary number of the beast [Redigerat av sgtpepper den 04 aug 2000] |
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|