webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Livet utanför > Hobby & Intressen > Politik

Politik Debattsugen? Vi diskuterar politiska frågor.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2001-09-24, 19:14   #26
Icaros
Medlem

Registrerad: 2001-05-18
Lösningar: 0
meddelande

Precis, don Fridolfo.

Citat:
All makt utgår från folket men alla har inte rätt att på samma villkor informera folket om vad de tycker.
Nån som hört ordet anarkist i media på sistånde? Är det då den ideologi som bygger på demokrati, frihet och rättvisa som syftas på? Nja, för det mesta är ordet liktydigt med terrorist som kastar sten. Eller så är det nån välbeställd redaktör på en kvällstidning som trakasserar idealister för att vara naiva.

Jag har förresten fortfarande inte läst nån seriös reaktion på Expressen för den faktaspäckade (sorry, floskelspäckade) artikelserien om "vänsterextremismen".

Var får man då komma till tals för att kritisera dessa hot mot demokratin som jag beskrev ovan? Kanske på insändarsidorna, där man antagligen blir idiotförklarad direkt av den anledningen att man "är vänsterpack".

Så, att argumentera för sin sak i vårt "demokratiska" system kan ju vara nog så svårt. De med stor makt vet hur de ska kväsa oliktänkande och det gör de också.

Doch, folk tjatar om att "stenkastarna" tror de ska få sympatier tack vare sitt stenkastande. Yeah right, säger jag, de är antagligen bara förbannade och vill förstöra lite. Fatta! Alla vänsteraktivister är inte stenkastare!
Folk verkar sätta likhetstecken mellan stenkastarna och vänsteraktivism, och på så sätt nedvärdera "oss", och vrida debatten. Damn, vad jag stör mig på sånt.

Eh, angående ämnet så har jag inget att tillägga just nu.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
<FONT COLOR="#660000">"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)</FONT>
Icaros besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2001-09-25, 08:25   #27
Web-Tor
Medlem
Smurf

Web-Tors avatar

Registrerad: 2000-11-03
Lösningar: 255
idé

Icaros ->
Det vore kul att höra vad du har för tankar om högerextremister.

Citat:
Folk verkar sätta likhetstecken mellan stenkastarna och vänsteraktivism, och på så sätt nedvärdera "oss", och vrida debatten.
Just nu så kanske det sitter en högerextremist i vårt land och tänker: "Folk verkar sätta likhetstecken mellan nazister och högeraktivism, och på så sätt nedvärdera "oss", och vrida debatten."

------------------
/Tor
www.tor.nu
Äldre 2001-09-25, 09:19   #28
Icaros
Medlem

meddelande

Vad är högerextremism för nått? Anarkokapitalism, eller kanske nazism?
Jag har inte satt nåra likhetstecken. Jag klagar på medias indefiniering av allt och alla, faktiskt.
Jag skulle kunna skriva om de stackars extremkapitalisterna som buntas ihop med nazister, men den sk "vänstern" ligger mig faktiskt lite närmare.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

[Redigerat av Icaros den 25 sep 2001]
<FONT COLOR="#660000">"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)</FONT>
Äldre 2001-09-25, 09:32   #29
Icaros
Medlem

meddelande

Okej, jag antar att du menar att det är skillnad på nassarna som springer runt med rakade skallar och spöar invandrare, och "de intellektuella" nassarna. Jag har inte forskat så mycket i ämnet så jag vet vilka de intellektuella nassarna är.

Dock, de kan mycket väl ha olika metoder, men nazismen som ideologi är väl ändå rätt väldefinierad, har inte forskat så mycket som sagt. Till skillnad mot den sk "vänsterextremismen" som Expressen så påpassligt "avslöjade".

------------------

[Redigerat av Icaros den 25 sep 2001]
Äldre 2001-09-25, 15:17   #30
PeW
Medlem

Registrerad: 2000-06-20
Lösningar: 1124
meddelande

Citat:
Var ska de argumentera någonstans? Hemma i städskåpet? I media kallas de ju för terrorister och släpps inte fram. Det är det som debatten med skendemokrati handlar om. All makt utgår från folket men alla har inte rätt att på samma villkor informera folket om vad de tycker. På så sätt har inte folket möjlighet att enkelt och objektivt bestämma vilket alternativ som de föredrar.
Jodå, alla har möjlighet att komma till tals, men frågan är om alla har TÅLAMOD att vänta på sin tur, ist för att som de bråkiga ungarna på dagis, skrika och gapa för att få uppmärksamhet.

Att vandalisera ger uppmärksamhet - dock ingen positiv sådan och resten av befolkningen lär de få emot sig.
Kom inte dragandes med desperation, bara. För det vokabuläret torde inte ens existera i det här landet med tanke på hur bra vi har det (t.o.m uteliggarna). Så jag kan inte se det som annat än som ett totalt misslyckande i tesen att de vill ha uppmärksamhet.

------------------
Ancilla, face mea laganum!
PeW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2001-09-25, 15:22   #31
Fridolf
Medlem

Registrerad: 2001-08-23
meddelande

Hmm, vad tycker du om flashback-affären, pew? Har Jan Axelsson bara visat på brist på tålamod eller finns det något annat där också?
Fridolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2001-09-25, 17:23   #32
PeW
Medlem

meddelande

Vad är flashback-affären och vem pratar du om ?

------------------
Äldre 2001-09-25, 17:49   #33
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Registrerad: 2001-05-21
Lösningar: 151
meddelande

Det har förekommit flera flashbackaffärer.

Bland annat har folk reagerat på att Flashback upplåter hemsidesutrymme åt nazister. Enligt Jan Axelsson får dock inte nazisterna göra något olagligt. Jag antar att det betyder att nazisterna får ha sina hemsidor där så länge som de inte hetsar mot några folkgrupper.

En annan affär berör Flashbacks publiceringar av straffade våldtäktsmäns och pedofilers identiteter. Där blev de anmälda av en våldtäktsman och dömdes att betala skadestånd till honom.

En till affär berör Flashbacks svårigheter att få hemsideutrymme. Varje ISP har ju rätt att bestämma vad som ska få förekomma på deras nät. Följer man hela kedjan av isp:er till några toppisp:er, så återstår bara några få, varav ingen ville inhysa Flashback. Där har det diskuterats om det verkligen är rimligt att isp:erna får förvägra vissa att ha hemsidor om de är så nära en monopolställning som det tydligen skulle röra sig om.

Där har vi några exempel på Flashbackaffärer. Frågan är bara vilken av dem Fridolf menar.
UlfT besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2001-09-25, 18:29   #34
Fridolf
Medlem

Registrerad: 2001-08-23
meddelande

Jag menade den sista som du räknade upp, Ulf, att ingen vill ha dem som kund. Då är det svårt att få ut information till allmänheten eller hur?
Fridolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2001-09-25, 19:20   #35
PeW
Medlem

meddelande

Ok, nu vet jag vad ni menade.

Men om det rör sig om t.ex hets mot folkgrupp, kränkningar av tredje man m.m. så förstår jag inte varför de skulle ha "rätt" att komma till tals - okontrollerat. Lika lite som att pedofilerna ska få slänga upp kontaktlänkar eller bilder på nätet. Sen kan man gapa om demokrati om man vill, men det är inte där frågan ligger utan mer på att skada andra - verbalt.

------------------
Äldre 2001-09-25, 19:34   #36
UlfT
Medlem

UlfTs avatar

Registrerad: 2001-05-21
Lösningar: 151
meddelande

Själv tycker jag att Flashback-affärerna har för svag koppling till det här ämnet. De borde i så fall diskuteras i en egen tråd. Den här tråden handlar om terrorism. Stenkastarna får uttrycka sig även om de av lätt insedda skäl inte blir tagna på allvar. De har ju till och med fått utrymme på Expressens ledarsida så där är det inga problem med yttrandefrihet.

Flashbackdiskussionerna handlar om hur långt man kan driva yttrandefriheten. Det är också intressant, men av andra skäl.
UlfT besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Livet utanför > Hobby & Intressen > Politik

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 12:40.