webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Webbutveckling > Hemsidekritik

Hemsidekritik Låt webForums medlemmar tycka till om din hemsida.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2000-05-22, 17:11   #1
Oskar
Medlem

Registrerad: 2000-05-14
Lösningar: 0
fråga Hur ser den ut egentligen?

Nerlagd!!!

[Redigerat av Oskar den 22 maj 2000]
Oskar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2000-05-22, 17:27   #2
Bire
Medlem

Bires avatar

Registrerad: 1999-12-22
Lösningar: 2361
idé

Tja... Förutom alla scrollister överallt och den usla stavningen så säger väl ditt felsökningsschema allt :

Citat:
Layouten är inte snygg. Sidan se kompakt och ihoptryck ut eller ryms inte i fönstret.
-Du har antangligen en förlåg skärm upplösning. Sidan är gjord för 1024x768.
Det kan också vara så att vi inte har samma smak. Om du kan med skärmens hälsa ibehåll så ställ om upplösningen.
Du kan oskså pröva att byta smak.

Det är en del funktioner som inte fungerar på sidan.
-Du kan ha en annan webbläsare än rekomenderat eller ha en gammal version. Ladda ner Netscape nu. Genom att klicka här.

Texten ser kufisk ut och/eller teckensnitt som Verdana och Arial fungera ej.
-Du saknar troligtsvis dessa teckensnitt i din dator. Ladda ner teckensnitten ifrån Microsofts free core fonts. Jag använder mest Arial och Verdana.

Bilderna tar lång tid att ladda ner.
-Om det bara är så på min sida så kan felet ligga tex på telias server. Om det är så på de flesta sidor som du besöker kan felet ligga hos dig tex en långsam dator. Din dators kapasitet kanske bör bättreas på. Är det bara så på min sida så hör av dig till mig och vänta.

Jag blir nerkopplad när jag kommer fram till din sida.
-Det felet ligger hos din dator/modem eller hos din internet leverantör. Kontrollera fel hos din internetleverantör och på din dator.

Mina meddelanden i din gästbok kommer inte fram.
-Du använder nog ett ovårdat, olämpligt och obildats språk. Ändra på ditt språk till ett vårdat och trevligt språk.
Annat.
-Det är det svårta att ge förklaring till här. Så maila mig.
Bättre kan du !

Jobba bort scrollisterna, fixa alla stavfel, gör sidan kompatibel till både NS & IE.. Kort & gott: Se till att din felsökningssida inte längre behövs.

(Nu är detta inte ett elakt svar utan precis som jag känner det när jag kommer till sådana sidor.. Jag tycker inte om dom ! Och ibland gör jag själv samma misstag...)

------------------
Krister </BIRE> Lindholm
http://www.lifestyleshop.nu
webmaster@livsstilsbutik.com
Äldre 2000-05-22, 17:54   #3
Phorpher
Medlem

Phorphers avatar

Registrerad: 2000-02-08
Lösningar: 110
leende

Hmm.. Tänkte på det här med design för olika upplösningar.

Jag sitter och pillar runt med diverse hemsidor en hel del och har kommit fram till att det är svårare att göra en design för tex. 800x600 än en design för 640x480.

Ska man breda ut sig över 800x600 så blir det oftast väldigt konstigt och "utdraget".

Finns många som säger att de som fortfarande använder 640x480 är gamla fossiler som borde uppgradera datorn men jag tycker man ska hålla sig kvar vid 640x480.

Med en större upplösning så blir det enligt mig enbart jobbigt att läsa.

Tack.

------------------
- Erik Hellström -
http://3d.burken.nu
Phorpher besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2000-05-22, 18:03   #4
Matti
Medlem

Registrerad: 1999-12-20
Lösningar: 3852
uppmaning

Ta bort högerklicks-scriptet.. bara jobbigt. Vill någon kopiera din site så är det lätt gjort..

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.
Äldre 2000-05-22, 18:18   #5
erik
Medlem

Registrerad: 1999-12-13
Lösningar: 459
meddelande

hej,
när man kommer in på sidan så hittar man inte riktigt vra man skall börja läsa. Man letar överallt, men det är så mycket vitt så att ögat inte hittar. Försök att på nåt sätt dra all uppmärksamhet till det du vill att dina besökare ska börja läsa. typ med; bilder, effekter m.m.

Håller med Matti! Ta bort högerklicks scriptet! I IE är det endast att trycka View > Source i menyn så är man där ändå..

------------------
Erik Alfredsson Y2K
banan.erik@home.se
alfredssons.com
erik@alingsashockey.nu
erik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2000-05-22, 19:13   #6
Oskar
Medlem

Registrerad: 2000-05-14
Lösningar: 0
Mozilla

Scrollarna är där endast om man ser på sidan i en mindre upplösning. Sidan är som sagt gjord för 1024x768. Jag har nyligen ändrat så att den ser bättre ut i 800x600.
"Höger-scriptet" Det är en principsak och det kan ni väll glömma=)

Erik, dra blicken till sidan. Det är väll något jag har funderat på men jag tror bara det blir värre med tex mer bilder. Har du några närmare förslag...
Oskar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2000-05-22, 20:05   #7
Csson
Medlem

Cssons avatar

Registrerad: 2000-02-01
Lösningar: 360
fortsättning

Ser ingen anledning till att anpassa en sån layout till 1024*768. Går utan problem att trycka ihop så det ser bra ut i 800*600. Dessutom är det ju bara förstasidan som inte funkar i 800*600. En annan sak att ta hänsyn till är att det är rätt vanligt att folk med hög upplösning inte kör med maximerade fönster, själv sitter jag med 1152*864, men själva "surfytan" (har även IE's bokmärkslista framme för det mesta) är bara 800-900 bred.

Omröstningen går också utan problem att ha på förstasidan utan att det skulle se konstigt ut (gillar inte pop-upfönster). Och om du nu nödvändigtvis ska ha ett antihögerklickscript (stort minus) så ha åtminstone ett som klarar den allra enklaste omvägen: kombinerat vänster-högerklick.

/Csson
Csson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2000-05-22, 20:54   #8
a
Medlem

Registrerad: 2000-05-10
Lösningar: 361
idé

Innan du börjar med layouten och andra detaljer:

Läs igenom texten, klistra in den i ett ordbehandlingsprogram och kör rättstavning på allt.
a besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2000-05-22, 22:02   #9
elfwing
Medlem

Registrerad: 2000-04-01
Lösningar: 512
meddelande

Eller öppna den i tex frontpage o kör rättstavning direkt i programmet ... !

------------------
elfwing
Äldre 2000-05-24, 17:04   #10
Q
Medlem

Registrerad: 2000-04-27
Lösningar: 703
meddelande

Nu har Oskar förvisso annonserat att det är nerlagt, men jag måste bara kommentera "Högerklick-scriptet"...

Visst, man kanske inte vill att folk ska "snoka" i koden, men det är inte mycket man kan göra åt det - antingen View, Page Source eller ta kortkommandot Ctrl-U (i NS) eller det allra enklaste: stänga av Javascript.

Personligen använder jag högerklick flitigt för att backa. Två snabba med höger musknapp och jag backar - går mycket snabbare än att sikta in sig på en liten knapp uppe till vänster eller lyfta nävarna och ta Alt-Vänsterpil.

Så på en site med Högerklickscript vänder jag i dörren - trist men sant.
Q besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Utveckling > Webbutveckling > Hemsidekritik

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 04:51.