![]() |
|
|
|||||||
| Programmering - Övrigt Övriga programmeringsrelaterade diskussioner. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-07
Lösningar: 0 |
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med mitt lilla problem...
Jag tänkte programera en liten MIDI applikation (som en sequenzer). Jag vill ha hjälp med hur man får midi-enheten att spela en viss ton. Jag har tittat på midifunktionerna i "mmsystem", men jag blir inte riktigt klok på hur de funkar. Ett exempelprogram hade varit jättebra, så jag undrar om någon vet någon bra sida där man kan ladda ned exempelprogram till just midi. Jag är också intresserad av att får definitionerna på MIDI, d.v.s. hur jag skriver min egen MIDI fil. Hoppas att någon kan hjälpa mig... ------------------ /Per Skoglund
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-11-23
Lösningar: 37 |
det var ungefär ett år sedan jag senast lekt med midi under delphi (då version 3) men jag hade en serie riktigt fina komponenter (som bland annat även stödjer sysex kommandon) komponenterna heter midcom3 (om jag nu minns rätt
, i vilket fall som helst vill du antagligen även kika på freeware sequencern "massiva" (finns bland annat länk på http://www.maz-sound.de , i awe32 sectionen tror jag) om iconen för programmet är rättvisande verkar detta vara gjort i just delphi och stödjer bland annat .mid filer.Massiva är en enligt mig helt underbar sequencer som bland annat har stöd för awe32/64 och live (cutoff filter m.m. styrs busenkelt, vanliga midi kort fungerar skitfint även dem) dessutom stödjer det audio spår och lite annat godis. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-05-14
Lösningar: 55 |
MIDI Standarden finns beskriven på http://www.wotsit.org/
Där finns också alla andra format man kan tänkas behöva, en klar favorit sida att återkomma till. ------------------ winne.net |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-08-07
Lösningar: 0 |
tack för tipsen!
------------------ /Per Skoglund