![]() |
|
|
|||||||
| Ekonomi, Juridik, Företagande & Marknadsföring Diskutera aktier, fonder, företagande m.m. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-11
Lösningar: 185 |
Nu när det kommer nya lagar hela tiden vad det gäller mp3´or så hänger man ju inte med längre. Jag håller på med en sida med en massa olika saker på nu undara jag om det är lagligt att länka till olagliga mp3siter? Det är väldigt viktigt att ja följer lagarna eftersom jag ligger på ett ".com" domän.
------------------ TeNgBlAd
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-30
Lösningar: 1692 |
Tja, det var ju ett rättsfall uppe med en kille som länkat till mp3-sidor och han blev inte fälld, jag vet inte om det ska upp i HD men tills dess så är det antagligen lagligt.
Varför måste du vara "extra" laglig på en com-domän? Hajjar inte riktigt vad du menar.. ------------------ per@svanstrom.nu www.svanstrom.nu |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Det är la mer kolla på sådana adresser de e vad jag har hört när jag har pratat med folk på olika webhotell m.m.
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-01
Lösningar: 94 |
sgtpepper
Hade inte han länkat direkt till mp3-filerna? Att länka till en site kan väl knappast vara olagligt... ------------------ tl@beta.telenordia.se http://go.insane.org
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så att dom anser att man hjälper till att öka piratkopieringen!? Men får man inte varning innan dom stänger av domänet för en ?? I så fall är det ju bara att slänga upp länkarna till siterna & får man en varning så är det ju bara att ta ner dom. ------------------ TeNgBlAd [Redigerat av Tengblad den 23 maj 2000]
|
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-01
Lösningar: 360 |
Citat:
Personligen skulle jag passa mig för att länka till siter som jag vet är olagliga. /Csson |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Tengblad:
Jag förstår inte vad du menar med Det är la mer kolla på sådana adresser de e vad jag har hört när jag har pratat med folk på olika webhotell.. Skriv på svenska nästa gång? ![]() Tomas: Hade inte han länkat direkt till mp3-filerna? Jo, det är rätt. Men som jag skrev så är inte ens det olagligt, i vart fall inte än. Man vet aldrig vad musikindustrin får för sig, snart vill dom väl att det skall bli olagligt att säga "mp3" högt ![]() ------------------ per@svanstrom.nu www.svanstrom.nu |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-20
Lösningar: 3848 |
Man kan visst vara anonym.. bara man pejjar med kreditkort.
------------------ M a tti Kolu Qui tacet, consentit.
|
|
|
#10 | |
|
Medlem
Citat:
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Angående länkar till mp3-filer kolla in denna artikel från aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/noje/0005/27/mp3_2.html ------------------ TeNgBlAd
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-22
Lösningar: 2356 |
Härliga MP3 debatt !
![]() Varför inte läsa lite på dessa sidor till att börja med : www.stim.se www.sami.se www.ifpi.se Där finns det information så det räcker skulle jag tro i detta fall... Lite mer fakta: Att det är olagligt med kopiering och spridning av MP3 utan uphovsmannen/kvinnans tillstånd är väl självklart för de flesta. Men väldigt få vet tex inte om att det inte räcker med deras tillstånd för att länka eller lägga ut en snutt MP3 på Internet. Även skivbolaget samt STIM måste ge sitt medgivande.. Ett litet exempel (Dock en aning offtopic men ändå...) : Ett av de skivbolag som jag jobbar med behöver ett skriftligt tillstånd från STIM om han ska kunna lägga ut smakprov på 30 sek av sina egna artister ! Han avgör alltså inte själv hur han får göra med inspelningar som han äger rättigheterna till. Slutsumma summarum borde väl vara nått sånt här: Håll inte på med MP3 om du inte är helt säker på att det är lagligt ! Även om alla påstår att det är lagligt att länka till en sida med olagliga MP3filer så betvivlar jag att du kommer att gå helt fri i en ev rättsprocess. ...en spontan fundering bara... Varför hålla på med MP3 över huvud taget ? Vad vinner en privatperson på att länka till andras sidor som innehåller MP3 ? Att man kanska skulle kunna tjäna en och annan krona på tex reklambanners o sånt må väl vara hänt men... ? Jag är inte riktigt med här måste jag säga ! Har man ett brinnande musikintresse så kan man väl länka till bandens hemsidor istället ? För innerst inne måste det väl ändå vara musikintresset som gör att man sysslar med MP3 ? En riktigt musikintresserad person borde verkligen inte länka till olagligt material då det direkt skadar både artist och hela musikbranchen.... Fast, med risk för att vara kaxig och upprepande: Jag har haft fel förr (1978) ... ![]() ------------------ Krister Lindholm http://www.lifestyleshop.nu webmaster@livsstilsbutik.com
|
|
|
#13 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-06
Lösningar: 1536 |
Varför hålla på med MP3 över huvud taget ?
Jag tror det är för att folk inte har råd att betala för all musik dom vill lyssna på. Ett av de skivbolag som jag jobbar med behöver ett skriftligt tillstånd från STIM om han ska kunna lägga ut smakprov på 30 sek av sina egna artister ! Vad är STIM och vad har dom med det egna skivbolaget att göra? Jag vet att det inte är olagligt att ge ut en låt som mp3 så länge den inte är hel om man medger att det är ett smakprov (annat ord: citat) och berättar var man hittar orginallåten. ------------------ /mvh Swey - Wadde Hadde Dudde Da
|
|
|
#14 | |
|
Medlem
Kära värld
![]() Citat:
STIM betyder: Svenska tonsättares internationella musikbyrå. Swey: Jag ber dig att gå till www.stim.se innan du kommer med mer inlägg i detta ämne ! ------------------ Krister Lindholm http://www.lifestyleshop.nu webmaster@livsstilsbutik.com
|
|
|
|
#15 | |
|
Medlem
Citat:
Så länge domen ej fallit i HD så kan man endast lägga moraliska värderingar på länkning till olagliga mp3-filer, omoraliskt eller inte så finns det ännu ingen möjlighet att säga om det är olagligt. ------------------ per@svanstrom.nu www.svanstrom.nu |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem
Jag betvlivlar det för enligt lagboken får man citera och det måste gälla även för musik.
------------------ /mvh Swey - Wadde Hadde Dudde Da
|
|
|
#17 |
|
Medlem
Kalebass Registrerad: 1999-12-09
Lösningar: 1235 |
Swey, du förutsätter att lagen är logisk, och det är den allt som oftast inte.
mvh |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem
Så man måste läsa den för att veta? Vilken skandal...
![]() ------------------ /mvh Swey - Wadde Hadde Dudde Da
|
|
|
#19 |
|
Medlem
Citera musik ? Skojar nån med mig nu eller ?
Karaoke måste va det närmaste ett musikaliskt citat... ![]() ------------------ Krister Lindholm http://www.lifestyleshop.nu webmaster@livsstilsbutik.com Sunt förnuft räddade mig från idrotten !
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|