webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Nätverk & säkerhet > Nätverk

Nätverk Problem med nätverket, Internetdelningen eller liknande. Diskussioner kring LAN & WAN.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2001-01-17, 15:37   #1
Ripe
Medlem

Registrerad: 2000-08-27
Lösningar: 0
fråga Delad internetuppkoppling...

Får det inte att funka. 2 datorer med Win 98 SE. Gatewaydatorn har kontakt med nätet och med andra datorn, som i sin tur inte har kontakt med nätet. Ping osv fungerar. Vad kan vara fel? Windows inbyggda internetdelning är aktiverad. Fungerade utmärkt med Win2000 på gatedatorn så hårdvarufel utesluts.
Ripe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2001-01-17, 16:01   #2
Rikard
Medlem
Älgen

Rikards avatar

Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 1531
meddelande

Hej Ripe och välkommen till webForum!

Jag tror att det bästa sättet att hjälpa dig är genom att hänvisa till www.microsoft.com/techet och be dig söka efter Q238135.
Jag skulle gärna posta den kompletta länken själv, men vi verkar ha lite problem att nå siten just nu.

Inte längre... http://support.microsoft.com/support.../Q238/1/35.ASP

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

[Redigerat av Rikard den 17 jan 2001]

[Redigerat av Rikard den 17 jan 2001]
Äldre 2001-01-17, 19:26   #3
Ripe
Medlem

Registrerad: 2000-08-27
Lösningar: 0
meddelande

Tack för hjälpen. Inte för att jag vet varför men just nu funkar det. Det verkar inte helt stabilt det här. Skulle inte förvånas om det läggar av helt utan anledning inom kort, den som lever får se....

/Ripe
Ripe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2001-01-17, 19:27   #4
Rikard
Medlem
Älgen

Rikards avatar

Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 1531
meddelande

Min gode vän - känd under namnet bgu här på wF - är informerad. Han brukar ha pejl på 98:an och jag vet att han kan ICS.
Äldre 2001-01-18, 09:23   #5
bgu
Medlem

Registrerad: 2000-01-04
Lösningar: 1
Windows

Jag rekomenderar att man använder statiska ipadresser tex 192.168.0.x på nätverkskorten både på gatewaymaskinen samt klientmaskinen.
Man behöver ställa in default-gateway och dns till gatewaymaskinens ipnummer på klientmaskinen samt köra programdisketten (som skapas när du installerade ICS) på klientmaskinen.
När du kör programdisketten ska gatewaymaskinen var uppkopplad mot internet.

mvh
Björn Gunnarsson

[Redigerat av bgu den 18 jan 2001]
bgu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2001-01-24, 11:18   #6
fredda
Medlem

Registrerad: 2000-01-07
Lösningar: 90
fråga

Mmm kan ni ta det där igen, lite långsamare? Jag har två datorer sammankopplade med varandra och vill att den ena datorn som inte har internetuppkoppling ska kunna gå ut på internet via den andra datorn. Fildelning, skrivardelning osv fungerar perfekt men jag får inte ICS:en att fungera, delvis för att det överallt står olika tillvägagångsätt i manualer och på webbplatser.

Jag tror att problemet ligger i inställningarna i protokollen för "TCP/IP <nätverkskort>". Nätmaskerna på båda är 255.255.255.0, gateway datorns ipadress är 192.168.0.40 och klientens är 192.168.0.41. Men sen under de andra flikarna (typ DNS konfig och Gateway) vet jag inte vad jag ska fylla i.

När det är klart antar jag att jag ska installera "Dela en Internet-anslutning" på gateway datorn, ta ner den skapade disketten till klientdatorn och installera programet där när gateway datorn är ansluten. Rätt?

Om jag sen vill kunna surfa med IE, behöver jag göra några inställningar under "Internet-alternativ" eller något liknande?

Tack på förhand!

------------------
Fredda &#0124; Ironoak
webForum > Användning > Nätverk & säkerhet > Nätverk

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 02:36.