webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Användning > Operativsystem & Program > Windows

Windows Diskussioner om Windows i dess olika versioner.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2000-05-25, 10:26   #1
TjippIT
Medlem

Registrerad: 2000-02-05
Lösningar: 0
meddelande Kanske virus, eller?

Hej!

I förra veckan kopplade jag upp mej mot en spelsajt och fick frågan om jag ville uppdatera en fil. Klickade på ja och sedan låste sej hela datorn.
När jag startade om den stod där att systemfilerna uppdaterades och sedan gick den direkt till start i felsäkert läge. Kunde inte starta normalt utan bestämde mej för att köra om win-98'an.
Då fanns det ingen cd-spelare. Räddningsdisketten ville radera och formatera datorn så där fanns ingen hjälp att få. Hade turligt nog sparat filerna från förra installationen i datorn så jag började ominstallationen därifrån.
Kom så långt att systemet uppdaterades, men när den skulle installera plug&play-enheter var det tvärstopp (när det var 12 minuter kvar). Körde samma procedur tre gånger med samma resultat och gav sedan upp.
När jag dagen efter startade upp datorn för att göra ett nytt försök kom jag in direkt och installationen kunde slutföras. Tycker det hela är märkligt, men är van vid att datorn inte alltid uppför sej som det är tänkt.

I går fick jag ett mail från en för mej okänd person som ställde en fråga. Jag svarade och tre minuter senare kopplades jag ner från internet. När jag kopplade upp mej igen började hårddisken surra och min scrollknapp på musen fungerade som förminskare och förstorare av text istället för som just scrollare som den brukar.
För ca 1,5 år den var det någon som tyckte att jag behövde netbus på min dator så nu tror jag naturligtvis att jag fått det igen (eller något liknande) Vad tror ni kunniga? Jag har ett relativt nytt virusskydd (som inte har varnat) och som vanligt begriper jag ingenting.
Är det olyckliga omständigheter som gör mej nervös, eller är det verkligen någon illasinnad person som tycker jag är överintressant igen?
Många frågor som jag hoppas få er tanke om.
Finns det någon loggfil där man kan se om någon kopplat upp sej? Jag körde netstat (för det kom jag ihåg sedan förra gången att man skulle, men den såg inte alls ut som den gjorde då)

Tackar lite i föhand.
//Micke
TjippIT besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2000-05-25, 17:11   #2
Rikard
Medlem
Älgen

Rikards avatar

Registrerad: 1999-12-03
Lösningar: 1537
meddelande

Jag har bara skummat igenom ditt inlägg och hinner tyvärr inte sätta mig in i det just nu. Men jag skulle undvika onödig uppkoppling just nu.

mvR
Äldre 2000-05-26, 18:15   #3
TjippIT
Medlem

meddelande

Ok!

Jag är beredd när du är det.

Ingen annan

/Micke
Äldre 2000-05-26, 21:26   #4
Swey
Medlem

Registrerad: 2000-04-06
Lösningar: 1534
meddelande

Efter att ha läst en del måste jag säga att det låter som ett virus.

Hade du formaterat hårddisken?

------------------
/mvh Swey

- Wadde Hadde Dudde Da
Äldre 2000-05-26, 21:53   #5
Rikard
Medlem
Älgen

Rikards avatar

Windows

Något åt det hållet låter det som. http://cgi.webforum.nu/program/wf/frown.gif
Jag har tyvärr inga bra tips om hur du ska få reda på det annat än att uppdatera anti-virusskyddet.

mvR
Äldre 2000-05-26, 23:21   #6
TjippIT
Medlem

meddelande

Tackar ändå

Någonting åt virushållet....
hoppas mitt nya virusskydd som kommer i morgon hittar det.
Datorn har hållt sig lugn sedan jag ställde frågan här så det kanske räckte http://cgi.webforum.nu/program/wf/idea.gif .

Nej Swey jag formaterade aldrig hårddisken utan hoppades att det skulle räcka med att avinstallera spelet samt alla nya filer och uppgradering, fast det räcker kanske inte?

ses
-M I C K E-
Äldre 2000-05-26, 23:49   #7
Swey
Medlem

meddelande

Ojoj, du vet inte hur virus fungerar. Enda skyddet är att formatera hårddisken. Du kan spara alla filer utom bland annat exe, com och dll.

------------------
/mvh Swey

- Wadde Hadde Dudde Da
Äldre 2000-05-27, 00:36   #8
TjippIT
Medlem

meddelande

"Ojoj, du vet inte hur virus fungerar"
näää http://cgi.webforum.nu/program/wf/shame.gif
Det är en av anledningarna till varför jag ställde frågan här. http://cgi.webforum.nu/program/wf/supergrin.gif

"Enda skyddet är att formatera hårddisken".
Menar du att ett virusprogram inte hjälper då?

"Du kan spara alla filer utom bland annat exe, com och dll"

När då? Vid formateringen?
Känns knasigt att ifrågasätta varenda rad i ditt inlägg, men som sagt så vet jag ingenting. http://cgi.webforum.nu/program/wf/frown.gif

ses
-M I C K E-
Äldre 2000-05-27, 14:02   #9
Rikard
Medlem
Älgen

Rikards avatar

Windows

Ett antivirusprogram består ofta av två komponenter, dels själva applikationen samt en databas över de virus applikationen ska leta efter.

Om du ser till att du har en av de senare antivirusskydden samt den senaste "databasen" behöver du nog inte vara så orolig, då bör antivirusprogramet hitta och kunna rensa din dator från eventuella virus.

Utöver detta kan du naturligtvis ha drabbats av netbus eller något liknande. Inom det området är jag inte särskilt påläst så jag vet inte vilka "bus"-program som florerar. Jag tror dock att antivirusprogramen även här klan göra nytta, men det är jag inte säker på.

Börja med att uppdatera ditt antivirusskydd och återkom om problemen kvarstår.

mvR
Äldre 2000-05-27, 15:28   #10
Swey
Medlem

uppmaning

Ja, om inte AntiVirus-programmet hjälper så måste rensningen göras manuellt.

Då kan du kopiera alla filer du vill spara till en annan hårddisk. Helst inte exe-filer, com-filer, dll-filer som kan vara infekterade. Sedan formaterar du första hårddisken i samband med ominstallationen.

------------------
/mvh Swey

- Wadde Hadde Dudde Da
Äldre 2000-05-27, 16:20   #11
JaktJanne
Moderator

JaktJannes avatar

Registrerad: 2000-02-08
Lösningar: 130
meddelande

Även om du uppdaterar ditt virusskydd och den upptäcker virus som du rensar bort så kan följden bli den att du måste rensa datorn p.g.a att många exe , com och dll har blivit skadade.

Är det inte så Rikard och Swey ?

------------------
==========
JaktJanne
==========
<A HREF="http://hem.passagen.se/jaktjan/" TARGET=_blank><Flash>

</A> <Min plats i den binära rymden>
Äldre 2000-05-27, 20:16   #12
Rikard
Medlem
Älgen

Rikards avatar

meddelande

Jag är ingen antivirusexpert, men jo, det låter rimligt att man kan hamna i den sitsen. http://cgi.webforum.nu/program/wf/frown.gif

mvR
Äldre 2000-05-27, 20:46   #13
Swey
Medlem

meddelande

Det beror på om viruset har aktiverats. Virus sprids ju först och aktiveras sedan en viss dag t.ex. Så länge de bara sprids brukar det vara lugnt. När aktiveringen sker (som tydligen redan skett i detta fall) så går det inte att rädda det som är förstört men om man installerar om Windows så lär man inte förlora mer än det man redan förlorat. Och om bara Windows uppför sig konstigt så är det nog inget farligt.

typ

------------------
/mvh Swey

- Wadde Hadde Dudde Da

[Redigerat av Swey den 27 maj 2000]
Äldre 2000-05-27, 21:33   #14
Robban
Medlem

Registrerad: 1999-12-04
Lösningar: 860
Linux

Har man blivit drabbad av NetBus eller liknande program (brukar benämnas "trojaner", men det stämmer inte riktigt - det är programmet som installerar NetBus som är en trojan) bör man alltid omformatera och installera igen. Undantaget kan vara om du är helt säker på vad som har gjorts med din dator under tiden (finns t.ex. program som kan tala om för dig om några filer ändrats eller tillkommit, och i så fall vilka). Byt även ut alla lösenord som finns lagrade på datorn i någon form (till din ISP, ditt mailkonto o.s.v.) eftersom angriparen haft tillgång till dessa också.

Om någon använt ett sådant program mot dig har vedebörande haft full tillgång till din dator (om det är ett OS som tillåter det, såsom Win9x) och har kunnat installera vilka program som helst, aktivera fildelning m.m. Finns inget antivirusprogram i världen som kan återställa din dator i ursprungligt skick.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >
webForum > Användning > Operativsystem & Program > Windows

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 10:10.