![]() |
|
|
|||||||
| Jobb & Tjänster (mot betalning) Förmedling av betaljobb/-tjänster. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Avstängd
Registrerad: 2001-04-17
Lösningar: 18 |
Jag har antagits till tre utbildningar till hösten och skulle uppskatta om någon insatt person kunde hjälpa mig att bestämma vilken av dessa jag bör gå.
1. IT-utvecklare KY-utbildning, 2 år (1/3 lärande i arbete på företag). Ämnen: projekt, organisationsform, engelska, företagsekonomi, datakunskap, PC-labb, fleranvändarsystem, datakommunikation, IT-säkerhet, CAD-teknik, programmering, OOS, databasteknik, intranet och webbsystem. 2. IT-tekniker (i samarbete med högskolan i Jönköping) KY-utbildning, 2 år (1/3 lärande i arbete på företag). Ämnen: kommunikation, engelska, gruppsamverkan, datorteknik, datalogi, datakommunikation, serverteknik, programmering, databas, Internet/Intranet, UNIX, serverteknik (e-post). 3. Systemdesigner Medieskolan i Stockholm, 6 månader. Ämnen: ASP, VB-script, SQL, relationsdatabaser, WAP/WML, XML, COM/ActiveX. Till saken hör att jag är aningen mer intresserad av systemdesign, men kan även tänka mig att arbeta som IT- eller nätverkstekniker. Det som är avgörande är lön och framtidsutsikter/karriärmöjligheter. Jag vore evigt tacksam om någon som kanske arbetar inom något av ovanstående yrken ville dela med sig av sina erfarenheter. Mest av allt vill jag veta ungefär hur lönerna ligger inom systemdesign (programmering för webben) kontra nätverkstekniker/IT-utvecklare. Tack på förhand! Mvh, // Skarre ------------------ // Skarre |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Smurf Registrerad: 2000-11-03
Lösningar: 255 |
1 och 2 låter båda mycket intressanta. Jag har enbart hört positivt om KY-utbildningar.
Vad gäller löner så kan du ju alltid kika på http://home.plenia.se/plenia/rattlon/ ![]() ------------------ /Tor Även dom som inte vågar leva dör nån gång. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-04
Lösningar: 2214 |
Jag kan inget om någon av dessa utbildningar. Rent instinktivt känns 3:an bäst.
Jag tycker faktiskt du ska gå den utbildning du tror blir roligast. Du kan ju alltid ändra dig om du inte trivs. Kanske gå 3:an först och nästa termin läsa 1:an? Borde vara en bra kombination. ------------------ /Petra If you see someone without a smile, give them yours.
|
|
|
#4 |
|
Avstängd
Hmmm... det verkar ju enligt Plenias databas inte vara några jättestora skillnader i lön, så det blir väl till att gå efter vad som är roligast.
Med vilken utbildning tror ni chansen till att få arbete är störst? Enligt Medieskolan har 100% av eleverna från Systemdesign fått anställning direkt. Tack för hjälpen! ------------------ // Skarre |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 1999-12-04
Lösningar: 2214 |
Jag hävdar fortfarande att du ska göra det du tycker är roligast!
Om du behöver övertalning så låter det väl bra med 100% av studenterna i arbete efter skolan... så inte bara låter det kul, det verkar ju också vara en arbetsgivande utbildning. ------------------ /Petra If you see someone without a smile, give them yours. [Redigerat av CyberPet den 29 jun 2001]
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-03-12
Lösningar: 179 |
Jag håller med CyberPet, du ska gå den utbildning som du tror att du trivs bäst med och tycker är roligast.
Men eftersom att kurs 3, Systemdesigner, endast är 6 månader, kan du inte gå den och en av de övre? Med en blandning mellan dessa lär du dig mer, du lär dig tänka på olika sätt beroende på problem då man har kunskaper från andra programmeringsspråk (mest tänker jag på objektorienterade språk). Om jag var du skulle jag gå först 3an och sen 1an ------------------ SPiN, bjorne.w@telia.com -- They pretend to pay me, I pretend to work --
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-02
Lösningar: 755 |
Tja... ettan och tvåan känns något mer "riktiga" än trean, om jag ska vara ärlig.
------------------ All things serve the Beam!
Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten. Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan. XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-05-27
Lösningar: 622 |
De där KY-utbildningarna verkar intressanta.
Men måste man ha läst Matte B, Engelska B och liknande för att komma in på såna utbildningar? Jag går liksom på medieprogrammet, oerhört slapp linje.. ![]() ------------------ /Erik www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Var kan man läsa om den tredje utbildningen?
------------------ /Erik www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
|
|
|
#10 |
|
Avstängd
Erik,
Nej, samtliga KY-utbildningar jag kollat upp kräver endast grundläggande högskolebehörighet. Medieskolan kan du besöka på nätet: http://www.medieskolan.se ------------------ // Skarre |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Grundläggande högskolebehörighet. Vad är det?
Är inte ens säker på att jag har det.. ![]() ------------------ /Erik www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Grundläggande högskolebehörighet får man i princip av att ha gått ut gymnasiet.
För övrigt skulle jag inte lita på en utbildning som heter "systemdesign" somi princip tar upp webbutveckling. Det är lite skillnad, så att säga. Över huvud taget tror jag verkligen inte att det är någon god idé att satsa på så här korta utbildningar nu. Borta är de dagar då man kunde skära guld med täljkniv om man kunde lite asp. Det kan säkert vara ett bra komplement till någon annan utbildning, men som första (och enda?) utbildning skulle inte jag rekommendera den... Vad gäller nätverkstekniker kan jag upplysa om att det finns ett visst överskott av sådana, så det är nog inget att satsa på. Satsa på ettan Vill du arbeta med systemdesign - riktig sådan - så är ettan det enda alternativet. Trean tycks för mig vara alldeles för kort och teknisk för att göra dig till en vettig systemdesigner. \r Vad gäller att få jobb lär det inte bli några problem efter en KY-utbildning, eftersom du tillbringar mycket av utbildningen på ett företag. \r\r Om du tittar på trean upptäcker du att de bara lär dig hantera en plattform, Windows. Med tanke på att 60% (en siffra som stiger) av alla webbservrar kör Apache borde de ta upp UNIX också... ------------------ All things serve the Beam! [Redigerat av spango den 30 jun 2001]
Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten. Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan. XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem
Det är väl ettan jag är mest intresserad av. Men den utbildningen finns bara i Halmstad och eftersom jag bor i Helsingborg hade det varit smidigare med en här.
Därför funderar jag lite på "Systemutveckling inom Business-to-Business". http://www.ky.se/utbildning.asp?Utbn...040&St=2002-08 Vad tror ni om det? Egentligen kan jag väl ta det ganska lugnt än så länge, men det skadar inte att ha lite koll på vad som finns. Den första verkar helt ointressant. Och förresten, vad kostar såna här utbildningar? ------------------ /Erik www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
|
|
|
#14 |
|
Avstängd
Intressant input Spango. Efter att ha varit på intervju på Medieskolan kan jag dock intyga att de är är seriösa, och en relevant detalj är att samtliga elever från "Systemdesign" förra året fick jobb direkt eller strax efter avslutad utbildning.
Du talar även om "en plattform? Vad jag förstår fungerar ASP, VBS XML etc. alldeleles utmärkt på UNIX med Apache, men jag kanske missförstod din poäng. Det får nog bli Medieskolan för mig i alla fall. Jag är mer intresserad av att utveckla webbplatser än att administrera servrar och nätverk. Till Erik: du vet att det finns sökmotorer på Internet va ;-) KY-utbildningar är statliga och kostar ingenting. De är i många avseenden som högskoleutbildningar fast med 1/3 lärande i arbete. ------------------ // Skarre [Redigerat av Skarre den 01 jul 2001] |
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-30
Lösningar: 1690 |
Citat:
Jag tror att du gör ett misstag om du väljer en 6-månadersutbildning som endast ger dig kunskaper inom enkel webbutveckling för Microsofts plattform. Räkna inte med att det kommer att hagla välbetalda jobb efter dig. Välj hellre en av de två KY-utbildningarna som har lite mer normal längd (6 månader är ingenting) eller allra helst en ordentlig högskoleutbildning. ------------------ skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-16
Lösningar: 629 |
Jag kan verifiera att KY utb. är bra! I den klass som jag gick i hade 85% jobb redan efter tre månader efter utb. slut, och idag lite över ett år senare har ALLA utom 4st jobb inom "IT-sektorn".
Läste Systemteknik Tele/data Kom. i Ronneby (SoftCenter) Http://Systemtekniker.just.nu ------------------ Tech Support: "What seems to be the problem?" Customer: "When I change my font sizes, the letters change size." [Redigerat av stoffe-2k den 01 jul 2001]
|
|
|
#17 | ||
|
Medlem
Citat:
Com finns portat till Unix (huruvida det finns till Linux eller ej vet jag inte, men jag tror inte det), men det förefaller vara relativt sällsynt. Och ja, det går att köra asp på t.ex. Apache, men det är inte det som det handlar om. Det är inte det som används på Unix, eftersom det finns stabilare och mer beprövade tekniker. Sen framhärdar jag i min åsikt att det inte är seriöst att kalla en utbildning inom webbutveckling för systemdesign, som är en helt annan sak. Ska du på ett halvår lära dig databashantering, com, asp, xml och wap/wml så betvivlar jag att det blir särskilt mycket tid över till det som systemdesign handlar om, det vill säga modellering och liknande saker. Och för att citera mig själv... Citat:
------------------ All things serve the Beam!
||
|
|
|
|
|
#18 |
|
Avstängd
Högskolan är inte ett alternativ för alla. Jag har t.ex. endast matematik A i ryggsäcken, ett snitt på knappt 14 och ett högskoleprovsresultat på 1.2.
Som du ser är inte högskolan ett alternativ för mig då IT-utbildningar kräver typ B, C, D och E matematik och 20 i snittbetyg och/eller hprovsresultat på 2.0 ![]() Jag gillar webbutveckling mer än nätverksteknik, och oavsett vad de kallar utbildningen kan jag inte tänka mig att det är omöjligt att gå jobb efter Medieskolans "Systemdesign". Jag väntar även på svar från Nackademin och även då jag är nästan säker på att jag inte antagits undrar jag om deras "WEBB"-utbildning kan tänkas leda någonstans. ------------------ // Skarre |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-09-17
Lösningar: 1 |
Jag vill varna lite för KY-utbildningar.
Jag gick en sådan hos MKFC, en skola som ligger här i stockholm. Om nån av KY-utbildningarna är hos MKFC så är vilket annat alternativ bättre. MKFC lovade kurser i sina broschyrer som dom inte hade sen. Dom sa att dom hade kontakter med massa olika företag som man kunde praktisera hos. Vilket visade sig vara en bluff. vi fick reda på ett par veckor innan vår praktikperiod att vi var tvugna att ordna det själva. Min praktik ledde till att jag bland annat fick springa ärenden till posten o svabba golvet.. hur mycket hjälpte det mig för att bli läromedelsproducent på cdrom och web? i och med att ky var nytt när vi började (hösten 98).. så trodde jag att skolan skulle ha bättrat sig.. men hur förvånad blev jag egentligen när skolan sen var med i p3 ett par månader sen och några elever uttalade sig om sitt missnöje med skolan.. Ky-nämnden fick givetvis reda på det här, men dom gjorde inget åt det. Vad jag vill ha sagt är att du ska ringa skolan och be om referenser. dvs fråga om du kan få prata med några av eleverna som går där. ställ krav på skolan och din utbildning. för det som kan se oerhört fint ut på papper kan vara värdelöst i verkligheten. så.. nu har jag spytt lite galla.. nu kan vi le igen..;) |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Avstängd
Du har alldeles rätt min vän. Det blir till att ringa till den skola jag bestämmer mig för och kontrollera hur seriösa de är.
------------------ // Skarre |
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|