![]() |
|
|
|||||||
| PHP Här diskuteras allt som har med scriptspråket PHP att göra. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2011-07-18
Lösningar: 0 |
kör mysql genom klickning?
hejsan , jag har följande funktionen
PHP-kod:
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-03-12
Lösningar: 34 |
Vilken bild? Om man antar att bilden är en länk till någon fil hos dig så kan du ju lägga till en get parameter.
ex: dinsite.tld/en_fil.php?slump=1 Och i din funktion så lägger du till PHP-kod:
|
|
|
#3 |
|
Medlem
tanken var att ha en länk/bild i divet #slumpa och då när klickar på länken så skulle funktionen köras och sedan går man automatiskt till användaren profile, har försökt olika sätt att få det funka men kunde inte ...
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2001-06-14
Lösningar: 536 |
Om du få ut användaren så kan du ju skicka besökaren till användarens sida du har ju all info om användaren när du ha hämtat SQL frågan
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Registrerad: 2004-07-30
Citat:
Ska bilden hämtas på sidan du hamnar på efter klicket, så <a länka bilden, och hämta rätt på sidan sedan. Ska bilden slumpas per sidladdning så kör som du gjort helt enkelt... Ska du ladda om bilden, dvs få en ny varje ggn användaren gör något på sidan, tex "visa ny bild" så använd javascript. Men det rimmar dåligt med att du skrev att man ska gå till profilen vid klick. Du kan ju inte flasha en bild i 1 sekund innan redirecten sker till nya sidan, makes no sense
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
voigtann1 , jag får inte ur användare ... :/
walter groupius , jag ska försöka förklara på ett bättre sätt ...jag hade tänkt att ha en länk som kan kallas för "slump" då man klickar på länken "slump" då bör funktionen välja en användare slumpmässigt sen ska funktionen omdirigera sidan till användarens profile , länken bör blir nåt som ".../page.php?name=profile&id=2" |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-03-12
Lösningar: 34 |
Då länkar du ju slump direkt till profilsidan och låter profilsidan slumpa en användare och visa den.
|
|
|
#8 |
|
Medlem
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Forumvärd
Om du nu har en länk som säger "gå till en slumpmässig användare" så har du ju själv skrivit att du ha en kod som hämtar upp en slumpad människa, om du nu ha den i exempelvis random.php så kan du ju efter hämtat upp användarensinformation köra en redirect till url:en till den där användaren du har precis hämtat upp.
Om det nu är att du vill visa en bild på den slumpade människan som man kan trycka på så är det ju mer eller mindre samma sak fast på den sidan du har bilden på hämtar upp infon där av den slumpande användaren och presentera den datan du behöver för att en besökare skall kunna klicka på länken. Jag förstå inte riktigt vad du vill göra, men jag ser inte heller om du nu har som du kallar det en funktion för att hämta en slumpad användare så borde du ha all makt själv att generera vad det nu är du vill göra med informationen.
|
|
|
#10 |
|
Medlem
hej igen ...
nu har jag ändrat lite på sql queryn för det såg kontigt ut ... men ändå så funkar det inte , är det nåt som är fel på det ? PHP-kod:
Senast redigerad av vagann, 2012-07-12 klockan 15:01 |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Forumvärd
Vet inte om du behöver ha med dig time men du generera en felaktig HTML sträng:
Kod:
$slump_sql = "SELECT `id`, `picture`, `username` FROM `members` ORDER BY rand() LIMIT 0,1";
while ( $slump = mysql_fetch_array ( $slump_sql ))
{ echo '<li><a href="page.php?name=profile&id='. $slump['id'] .'">' . $slump['username'] . '</a></li>'; }
|
|
|
#12 |
|
Medlem
ja ,jag har alla fält . jag har alla tre id, picture och username
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Forumvärd
vad är det som inte fungera då? felmeddelande?
|
|
|
#14 |
|
Medlem
ingen aning , får ingen felmeddelande..
|
|
|
|
|
|
Markerad som löst av vagann #15 |
|
Forumvärd
http://php.net/manual/en/function.mysql-fetch-array.php om jag fattar dokumentationen så behöver du köra mysql_query() det räcker inte bara att köra en sträng in i första parametern:
PHP-kod:
|
|
|
#16 |
|
Medlem
ja tack så mkt , det funkade
|
|