webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Webbutveckling > Webbutveckling - Övrigt

Webbutveckling - Övrigt För webbutvecklingsfrågor som inte passar någon annanstans.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2012-06-10, 18:40   #1
osklar0328
Medlem

Registrerad: 2012-04-24
Lösningar: 0
fråga Fotosida

Jag ska göra en hemsida till en fotograf som vill att hemsidan ska ha denna funktionen:

"Det skall finnas både publika och privata gallerier. Det skall gå att låsa varje privat galleri till endast en gäst, som sedan inte skall komma åt de andra privata gallerierna."

Jag pluggar webbutveckling och är ny inom detta så jag undrar om någon har tips på arbetssätt och metoder till just ett sådant projekt. Hur man kan lägga upp det till exempel.

Tack på förhand

/Oskar
osklar0328 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-06-11, 00:00   #2
civilpolisen
Medlem

civilpolisens avatar

Registrerad: 2009-12-10
Lösningar: 11
Som jag ser det finns det två vägar att gå:
1. Leta efter en befintlig lösning.
2. Bygg själv.

Du skriver inget om vilken plattform du avser att färdigställa denna lösning på. Här avses PHP eller ASP.

Folk kommer föreslå dot net så då föreslår jag dot net.

ASP fungerar med Access och det skulle fungera bra med ditt projekt. PHP körs med fördel med MySQL och det ska också fungera säger dom som kan...! :-)

Kanske det första du ska göra är att begränsa dig.
Vad kan du? Vad vill du lära dig?
ASP, PHP eller dot net?

När du har bestämt dig för en plattform som du trivs med kan du ju ta det därifrån...
civilpolisen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-06-11, 11:56   #3
osklar0328
Medlem

Nu senast lärde vi oss om PHP men inte MySQL än. Jag antar att enbart php inte är så bra för han vill kunna ladda upp och ta bort bilder själv och då antar jag att det smidigaste är MySQL databas, eller? Som sagt är jag ju ny på detta. HTML,CSS,jQuery,Javascript är inga problem utan det det här med att han ska kunna ha en admin där han kan lägga upp sina bilder som då blir till olika gallerier, alltså som en fotoblogg.
Äldre 2012-06-11, 12:02   #4
Danne V
Medlem

Danne Vs avatar

Registrerad: 2006-08-02
Lösningar: 190
Om du har tänkt att få något ur händerna som fungerar - snabbt - och inte avser att försöka bygga en helt ny webbplats med databaser osv på egen hand, så föreslår jag att du kollar färdiga lösningar, väljer den som är närmast kraven, och därefter modifierar.

T.ex. Joomla med en plugg som heter RSGallery. Då är jobbet klart på några dagar eller en vecka, max. Och fungerar.
Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
Våga Vägra
FaceBook
Danne V besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-06-11, 13:00   #5
osklar0328
Medlem

Är det gratis?
Äldre 2012-06-11, 17:27   #6
osklar0328
Medlem

Jag kollade Joomla, men jag vet inte om det är lite över flödigt. Personen som vill ha hemsidan skrev "Det räcker med att bara jag kan ladda upp bilder till alla gallerier, och att man kan ha inloggning på vissa av dem". Han vill ha en section med galleri som alla kan se, sedan då gallerier som bara vissa kan se.

Går detta att göra relativt enkelt med php och MySQL?
Äldre 2012-06-11, 23:44   #7
civilpolisen
Medlem

civilpolisens avatar

Registrerad: 2009-12-10
Två problem tonar upp sig på himlen...

1. Du.
2. "Personen".

Som jag tolkar ditt inlägg så är du ingen van säljare av IT relaterade produkter samt "personen" är ingen garvad köpare av dylika tjänster.

Den kravspecifikation som du anger som "enkel" är skapligt avancerad. Allt som har med databaser är rätt jobbigt faktiskt. Det är smidigt när det fungerar, men att få skiten att fungera är inte gjort på en förmiddag...

Det spelar ju ingen roll om du ska ladda upp två bilder eller två hundra. Själva arbetet med att sammanställa databas, hierarkier, nivåer och du ville ha olika behörighet, det är ju lika mycket jobb med det.

Citat:
Går detta att göra relativt enkelt med php och MySQL?
"Allt är relativt, utom ljusets hastighet."
Folk på forumet, detta eller nåt annat, kommer säkert att säga att visst, det fixar du. Men jag tror inte det är riktigt så enkelt.

Du ska tänka på den detaljen att många personer på detta och på andra forum har rätt mycket kunskap i bagaget.

"It's easy when you know how".
Lite så är det.
Äldre 2012-06-12, 11:34   #8
osklar0328
Medlem

Jag hör vad du säger! Ja det är nog för tillfället lite väl avancerat med en sådan lösning. Jag har pluggat webbutveckling nu i vår och sökt utbildningar inom webbprogrammering till hösten. Det är min pappa som är fotograf som vill ha sidan på det sättet.

Men det kanske går att göra en enklare variant så länge, som ett portfolio mer kanske.
Äldre 2012-06-12, 11:43   #9
osklar0328
Medlem

Jag tänkte på en sak, eftersom jag läst grunder till php och så och att det är så att säga inom familjen detta ska användas inte något stort företag. Kan man inte göra som en portfoliosida och sen en enklare inloggningsdel där vissa har behörighet men där jag lägger upp bilder till ftp servern istället för att en användare gör det?
Äldre 2012-06-12, 11:52   #10
noshornin
Medlem

Registrerad: 2008-08-23
visst. Du behöver ingen databas för det. Du kan bara lägga till en php if-sats på inloggningssidan.

Typ:
Kod:
$username=$POST_username
$password=$POST_password

if($username=="pella svanslös" && password=="ditt lösen"){
//gör det du vill när du loggas in
//typ sätt ett par sessions variabler
//sedan skicka användaren till admin sidan
}
Läs även på lite om sessionsvariabler och cookies.

Sen kan du lada upp bilderna till en mapp. Du kan sedan lista bilderna på valfritt sätt med readdir har jag för mig det heter.
noshornin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svar
webForum > Utveckling > Webbutveckling > Webbutveckling - Övrigt

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 19:10.