![]() |
|
|
|||||||
| Design & Grafik Här pratar vi om design och kreativitet. Och tillhörande program |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-03-07
Lösningar: 10 |
Photoshops "Omforma"
När jag i Photoshop gjort en markering med exempelvis rektangulära markeringsverktyget eller eliptiska brukar jag välja Redigera/Omforma. Ibland står det Redigera/omvandling och vissa fall Redigera/Omforma. Finns det nån logik i detta eller är det en bugg? Detta gäller när jag jobbar i Photoshop CS5.
Ibland heter alltså "Omforma" "omvandling" istället för Omforma. E ju samma val men heter olika ibland. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645 |
Är detta i en och samma installation på samma dator? Gäller det funktionen som du når med ctrl+T, eller menyn med underalternativ?
Troligtvis används olika strängar beroende på sammanhanget, t ex huruvida du har något markerat. På engelska heter menyn "transform", vilket kan översättas som ett verb (omvandla/omforma) eller ett substantiv (omvnandling). Troligtvis har någon inte tänkt till vid översättningen.
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-03-07
Lösningar: 10 |
Det är transform som heter Omforma. När jag gör en rektangulär ram så heter det Omvandling. När jag gör Eliptisk heter det Omforma. Ibland. Väldigt lustigt.
Jag såg detta på jobbet där svensk version är. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|