webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Programmering & Utveckling > Databashanterare & SQL

Databashanterare & SQL Diskussioner om databashanterare och SQL. Exempelvis DML, DDL, MySQL, MS SQL Server samt datamodellering.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2012-06-08, 08:06   #1
nigge
Medlem

Registrerad: 2002-02-01
Lösningar: 0
inmatningsformulär och rapport (access)

Hallå!

Jag har tänkt att snickra ihop en liten accessdatabas för hantering av prylar som inte riktigt passar in i vårat affärssystem men som vi ändå vill ha lite kontroll över(de ska vara kopplade till personer).

Min tanke är att skapa en separat databas (förslagsvis access). Anledningen till access är att jag tänkt göra det så enkelt som möjligt. och göra ett inmatningsformulär som skickas runt till folket som behöver den... som är ihopkopplade med databasen på servern. Sedan skall även rapporter kunna tas ut från denna databas...

Nu till en ganska grundläggande fråga... är det ens möjligt att placera databasen på servern utan att bygga om hela servern ?

Kan vara bra att veta innan jag börjar lägga ner allt för mycket energi på detta:-)

/Niklas
Äldre 2012-06-08, 11:44   #2
nigge
Medlem

Ett tillägg till undran... Går det att göra så att användarna som skall använda inmatningsformuläret INTE behöver ha access installerat på sin klient?:)
Äldre 2012-06-08, 14:40   #3
berken
Medlem

Registrerad: 2011-10-04
Lösningar: 2
Du kan dela på formulär och databas men om du ändå gjort det är det smartare att använda sqlserver om du har tillgång till det eller mysql till att lagra datan och sen låta formulär mdb filen koppla upp sig med ODBC.
Om du framhärdar i att ha access på serven får du ta höjd för att databasen kan "skruva sig" om nu inte access har fått till någon slags transaktion säkerhet nuförtiden.
/Hasse
berken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-06-08, 14:42   #4
nigge
Medlem

Hur delar man på formuläret och databasen? (Ja det är möjligt att köra ODBC för kommande projekt) men tänkte även föra in detta på ett befintligt, då är allting redan gjort i ACCESS behöver bara snickra ihop ett formulär (och om möjligt köra formuläret utan att access är installerat om möjligt)

/N
Äldre 2012-06-08, 14:49   #5
berken
Medlem

Du låter formulär halvan koppla upp sig data halvan med odbc.
Men om du kör över nätet till en server bör du ha en väl fungerande har-tass då transaktions säkerheten inte existerar över nätet och access med reservation för att det var ett tag sen jag tjoade med access.
Då är det bätter att ha data i en mysql databas då ni verkar ha förstört några pengar en sqlserver:-).
Äldre 2012-06-08, 14:55   #6
nigge
Medlem

Haha absolut, visserligen är informationen som kommer ligga i den här databasen totalt okänslig så säkerheten är inte av någon särskild vikt...

Jag ska börja mecka och se om jag får till något.

Frågan kvarstår dock om det går att köra formuläret på en klient som inte har access, någon som vet detta?
Äldre 2012-06-08, 15:24   #7
berken
Medlem

Förr i tiden gick det att skapa html sidor från access, men det var på den tiden då man använde telefonerna att ringa med osv...
Kolla den här länken: http://support.microsoft.com/kb/308459
Äldre 2012-06-13, 12:57   #8
nigge
Medlem

Menar du att det inte går att skapa html sidor från access längre? enligt länken verkar det ju gå, missförstår jag dig?:)
Äldre 2012-06-13, 13:00   #9
@nders
Moderator
Marsvin

@nderss avatar

Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3146
Citat:
nigge skrev: Visa inlägg
Menar du att det inte går att skapa html sidor från access längre? enligt länken verkar det ju gå, missförstår jag dig?:)
Citat:
APPLIES TO
Microsoft Internet Explorer 5.5
Microsoft Internet Explorer 5.0
Microsoft Office XP Professional
Microsoft Access 2002 Standard Edition

Microsoft Internet Explorer 6.0, when used with:
Microsoft Windows XP Home Edition
Microsoft Windows XP Professional
Microsoft Windows XP Media Center Edition
Microsoft Windows XP Tablet PC Edition
(Taget från sidan som berken länkade till, som senast uppdaterades för åtta år sedan)

mvh
@nders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-06-13, 13:05   #10
nigge
Medlem

Tack @nders:) eller snarare
Då min idé sköts i sank;)
Äldre 2012-06-13, 15:00   #11
berken
Medlem

Det var väl åtta år sen jag höll på med sådant :-), jag tog första länken som dök upp.
Om du kan hasa dig över äckel-tröskeln för programmering(om du nu ha en sådan) så skapa dig formuläret i PHP istället och använd dig av webb läsaren fullt ut.
Då kan försvinner även "opålitlig nätverks" med halva uppdateringar om du placera din access på samma maskin som din webb server huserar.
/Hasse
Äldre 2012-07-03, 13:58   #12
nigge
Medlem

Det vore en idé förstås!... blir ju lite mer jobb men det kanske det kan vara värt i längden, jag ska fundera lite:)

Tack för alla svar!
webForum > Utveckling > Programmering & Utveckling > Databashanterare & SQL

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 03:00.