webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Utveckling - Övrigt > Internet & Webbtjänster

Internet & Webbtjänster Diskussioner och frågor rörande webbhotell, webbtjänster m.m.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2012-05-22, 17:27   #1
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 73
SPF-record för subdomäner!?

Tjena hej,

Har en domän (www.domän.se) som har ett gäng subdomäner, t.ex. kund1.domän.se, kund2.domän.se etc...

Nu är det lite uppdelat, vissa ligger hos Binero och andra på en egen VPS. Jag har börjat kolla lite på det här med SPF eftersom utgående mail från den servern ibland blir "unverified sender" eller något sådant.

Frågan är, hur ska jag göra? Som det är i nuläget ska alltså mail kunna skickas både från binero's smtp-server och från vår egen VPS.

Domänen är hostad av Binero så det är deras DNS-inställningnar jag måste in och mecka i. Men kan det ställas in på "domännivå" (d.v.s. på domän.se) eller måste det finns en TXT-record för varje subdomän?

Har googlat runt på det här en hel del men förstår inte hur jag ska göra för att tillåta två ipadresser/smtpservrar att använda domänen för utskick.

Tack på förhand,
"Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".
MickeA.com besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-05-25, 22:13   #2
Kjetil
Medlem

Registrerad: 2008-04-29
Lösningar: 1
I dagsläget så har vi följande IP-adresser inlagda:

"v=spf1 mx ip4:193.17.218.0/24 ip4:194.30.169.0/24 ip4:195.74.36.0/24 ip4:195.74.37.0/24 ip4:195.74.38.0/24 ip4:195.74.39.0/24 ~all"

Varför vi har så många IP-serier är för att mailservarna är utspridda på olika kluster i olika nät för att ge bättre redundans.

Hur som helst, lägg till ip4:127.0.0.1 (exempel) efter vår där innan ~all om det är en enstaka mailserver du vill tillåta utöver vår miljö.
Äldre 2012-05-26, 01:13   #3
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 73
Hej Kjetil,

Din kollega säger:
Citat:
"v=spf1 ip4:178.79.156.151 ip4:195.74.38.0/24 -all". En idé kan ju vara att börja köra med SoftFail också (~all), i så fall så hade mailet levererats men markerats med att det möjligtvis kan vara SPAM.
Jag är inte riktigt med. Jag trodde själva grejen med SPF var någon sorts verifikation" på att det inte var spam det handlade om.

Om jag vänder lite på det, vad bör jag göra (med både serverkonfiguration, domän etc.) för att kunna skicka mail från min VPS (via t.ex. Sendmail), ibland större mängder mail (även från olika domäner) utan att breven eller ipadress blir spamklassad? Det här rör sig inte om reklambrev eller något sånt, utan det är aviseringar om medlemmar bokningar, fakturor etc.

/Edit; "Större mängder" är inte fler än 500-600 brev kanske, det är ev. någon enstaka gång det kanske det kommer upp i ett par, tre tusen samtidigt. Däremot kommer ju fler kunders sajter ligga på samma ställe, så det är inte otänkbart att två kunder triggar ut ett nyhetsbrev till sina medlemmar samtidigt.
"Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".
MickeA.com besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2012-05-27, 03:21   #4
Kjetil
Medlem

Registrerad: 2008-04-29
Lösningar: 1
SPF är en sorts verifikation som sköts på mailservernivå, vi gör ett DNS uppslag på din domän och sedan matchar IP-adresser som finns med där med avsändarens IP-adress, om den matchar så levereras mailet, om den inte matchar så är det som min kollega skrev, antingen kan man köra med "softfail" där mailet markeras som spam eller så kan man se till så mailserverna nekar det helt o hållet istället.
Svar
webForum > Utveckling > Utveckling - Övrigt > Internet & Webbtjänster

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 19:51.