![]() |
|
|
|||||||
| PHP Här diskuteras allt som har med scriptspråket PHP att göra. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2012-05-12
Lösningar: 0 |
Hejsan jag håller på att bygga en hemsida som jag behöver lite hjälp med.
Jag kan grundläggande php men där går gränsen. Så jag behöver lite hjälp med att sätta ihop en kommentar och rating form. Det jag vill bygga ihop låter ganska simpelt men jag klarar inte av det. Jag vill ha två sidor, den ena ska vara den man kommenterar och ger en rating och den andra kan man se tidigare kommentarer och ratings. Så här ska kommentar/rating sidan se ut: del 1: (här väljer man den mängden stjärnor som passar 1-5) del 2: (som ovan) del 3: (som ovan) del 4: (som ovan igen) del 5: (här skriver man en kommentar) På sidan är alla kommentarer och det finns ska det se ut såhär. del 1: (antalet stjärnor som valdes) del 2: (antalet stjärnor som valdes) del 3: (antalet stjärnor som valdes) del 4: (antalet stjärnor som valdes) del 5: (kommentaren) Jag vet att man måste använda en databas för att lagra tidigare kommentarer, dessa skrivs sedan ut när sidan laddas. Sedan vet jag inte så mycket mer. hoppas att någon vill hjälpa mig. Tack på förhand! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2008-08-23
Lösningar: 11 |
Jag skulle skapa en till tabell i databasen utöver den du sparar kommentarerna i. En tabell, låt oss kalla den points.
Points ska då ha utformning i stil med: |id|points|comment_id| När någon klickar på "rösta" så lägger du bara till en rad i tabellen points. Där points är antalet poäng och comment_id kommentarens id, som han röstade på. Då får du en rad med kommentarens id och antalet poäng för varje röst som görs. Sen när du ska visa medelvärdet på rösterna så kan du använda dig av sql kommandot: avg() http://www.w3schools.com/sql/sql_func_avg.asp för att räkna ut medelvärdet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2012-05-12
Lösningar: 0 |
Tack för svaret men jag tänkte mera ifall nån kanske hade en färdig kod som man kan få använda
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Registrerad: 2008-08-23
Lösningar: 11 |
En snabb sökning på google gav: http://www.citricle.com/products/rateback
Det finns säkert hur många som helst annars. Har inte använt något sådant förut så har ingen erfarenhet om vilka som är bra/dåliga. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|