![]() |
|
|
|||||||
| Övriga frågor För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum. Exempelvis musik, tv, film, mat & dryck. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#26 | |
|
Medlem
Registrerad: 2002-07-15
Lösningar: 119 |
Citat:
|
|
|
|
#27 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 143 |
Vadå Gatu Musi Kant På Plattan eller Centralen!
Här i Helsingborg körde de med hela racet! http://hd.se/noje/2012/04/28/symfoni...ing-pa-knutan/ Knutpunkten är vårat Plattan och Centralen ihopa!
|
|
|
|
#28 |
|
Medlem
Registrerad: 2009-12-10
Lösningar: 11 |
Jag har funderat på detta och kommit fram till två saker:
1. Får nog kolla efter ett litet el-aggregat, man är trots allt mer "fri" utan att jaga 220 V nån stans... 2. Vi kan köra utan att öva! :-) Detta baserar jag på att du är mycket bättre än mig. Jag fixar sex stycken, själva grunden och du fixar allt ovanpå, så att säga. Visst, lite öva, men inte värre än att vi kan fixa det på plats. Du bor inte i Shlm, men det gör inte jag heller så det blir typ halvvägs för oss båda... (Någorlunda.) Sorry Lasp, men Knutpunkten ligger inte på gångavstånd från Borlänge!! :-) Äh... Ta inte det så seriöst! Först ska jag få hem prylarna, sen ska jag satsa på min mammas 70-årsdag senare i sommar. Det ska bli ROLIGT!!! :-) *** Egentligen är det lite häftigare att ha analoga instrument. Man är 100% mobil. Men nu är det som det är. Dessutom låter det mer om man kör på ström samt att jag är rätt svag för elektronisk musik... |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Medlem
Det är fusk att öva!
(Hoppas ingen av mina elever ser detta...)
|
|
|
#30 |
|
Medlem
1:16 in är det plats för fiolen.
http://www.youtube.com/watch?v=mrEk0...ayer_embedded#! Vid π är det plats för fler!
Senast redigerad av Lasp, 2012-05-10 klockan 10:20 |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Medlem
Nuläge -- uppföljning
Jag visste att mixerbordet var restat men inte axelstödet.
Men så i fredags (11 maj) fick jag meddelande att prylarna var skickade. De borde väl komma i alla fall på tisdag. Den som lever får se! *** Jag har kollat på elverk. Jag vet att Honda pysslar med sånt så jag kollade på deras hemsida. Hittade den på Pricerunner, men tjena mittbena att pynta 12 lök för ett elverk...!! Jula har ett för en tusing (18 kg) samt en på Bauhaus för ungefär samma peng (17 kg). Vi har en avpolletterad dra-maten-vagn (pensionärsmodell) som ligger i metallåtervinningslådan på arbetsplatsen. Den torde finna sin rätta i detta sammanhanget. Annars får jag väl investera i en riktig vagn från Biltema eller liknande... Kanske denna? Men hoppla!! Ett digitalt elverk på 12 kg!! Kanske nåt!? |
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Medlem
Registrerad: 2000-04-30
Lösningar: 1691 |
Citat:
Hur mycket drar egentligen en elfiol, en liten högtalare och någon effektpedal? Med ett lämpligt SMF-batteri från Biltema kommer du nog långt. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilres...atteri-804641/ |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem
Pedalen går på batteri. Samma med fiolen, tror jag.
Det är egentligen bara högtalaren som behöver ström... Om Fiddler (eller någon annan) känner sig manad att delta tar jag med mig mixerbordet och kopplar in de övriga musikanterna på det. (Skulle iofs man kunna göra på den aktiva högtalaren...) Ja, det är mest jag som rekognoserar vad marknaden har att erbjuda. Det måste vara skapligt billigt och väldigt användarvänligt. Jag tänker mig en turné, jag sätter mig på tåget till Stockholm, promenerar runt där och sen åker hem. Man kan lägga ett (tillskuret) liggunderlag mellan elverket och vagnen som lite bullerskydd... *** Förmodligen krävs någon form av tillstånd för att spela på gatan. Men de gatumusikanter med tillstånd lär vara lätträknade... Hur petiga är polisen, eller andra tillförordnade vakter, på att köra bort folk som spelar på allmän plats? Hon den där spelande damen som spelade piano med kristet budskap på Plattan vid Sergelstorg, fick inte hon spela rätt ostört...? Givetvis beror det på vad man gör, hur man uppför sig, vilka kläder man har på sig osv, men tänk att han mannen som spelar fiol, som vi länkat till tidigare i tråden, att han skulle spela på Plattan vid Sergelstorg...? *** Jag tänker också att man kan åka runt till andra platser och spela. Vi har en sommarstuga i Lysekil, att besöka A6 (Jkpg), Tornby (Lkpg) eller Ingelsta (Nkpg). En fördel med batteri är att man kan spela inomhus... Men jag är inte så säker på att man är välkommen inomhus! :-) Som sagt, jag ville bara kolla hur allt funkar. Det är hur som helst inte aktuellt i skrivande stund! Senast redigerad av civilpolisen, 2012-05-14 klockan 11:12 |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Medlem
Nu är ju jag rätt stor och klumpig, så du får väl skaffa en liten söt och snabb apa som hoppar runt med pekuniärbehållaren!
|
|
|
|
#35 |
|
Medlem
Du vill inte spela apa!?
Du tar orden ur min mun!! Jag hade precis tänkt fråga det!! Men då frågar jag inte det!! |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Medlem
Lite som JULAFTON!!
Eller "äääntligen" som han som väntade för länge skulle ha tänkt...
Nu återstår bara detaljen att få ljud ur lutan! Jag tror att det beror på att stråken är befriad from hertz... (heter det väl??) Jag har gnott som attan men med rätt så ljudlöst resultat. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Medlem
Om stråken var helt ohartsad kan du få nöta lite. Hartsa inte för mycket åt gången. Om du får för mycket harts på stråken kan fiolen låta hes.
Nu vill vi höra ett klingande exempel...
|
|
|
#38 | |
|
Medlem
Lägesrapport:
Det var SVÅRT att få ljud ur den där fiolen. Jag utgår från att man måste "spela in den" en stund... Om man trycker riktigt hårt med stråken så går det ibland att få lite ljud. Det var bra att jag köpte mixerbordet för det står i manualen till pedalen att man inte ska koppla in hörlurar i den. Pedalen fungerar kalas! Det är bara utövaren som måste få ordning på tonerna och takterna. Jag känner att viss övning trots allt inte är helt oundvikligt, även om det tar emot! :-) Jag har verkligen ingen aning om vilken kvalitet det är på alla dessa grejer. Stråken är jag lite osäker på, det andra verkar rätt okej. Särskilt stämapparaten verkar väldigt fin, med tanke på den ekonomiska insatsen! Jag har dock inte använt den annat än mot min egna röst, det sitter en inbyggd mikrofon i den! Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Medlem
Citat:
Stråken brukar vara den svaga länken.
|
|
|
|
#40 |
|
Medlem
Ja, men jag fattar inte, ska jag kräma på med harts eller inte!? Jag har gnuggat rätt mycket... och nu när jag prövade i kväll så fungerar det rätt bra. Bara man trycker ordentligt. Det är rätt jobbigt att spela så, man blir rätt trött... En övningssak, kan man misstänka...
Var det så att du hade en lika dan fiol som den jag köpte? Eller hade jag bara fått för mig det? Det låter rätt mycket även utan någon form av förstärkning. Det går ju alldeles utmärkt att spela unplugged!! :-) |
|
|
|
|
|
#41 |
|
Medlem
Du måste spela en hel del med stråken för att få in hartset i den.
Nej, jag har inte en likadan men en i samma prisklass som jag i princip aldrig använder... Öva på...
|
|
|
#42 |
|
Medlem
Nej, har du en vanlig fiol är väl en el-fiol knappast en fördel... Den är ju trots allt rätt omständig, om man nu inte ska förstärka ljudet eller leka med sån loop-pedal.
*** En annan fråga, vad heter strängarna? |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Medlem
Strängarna heter från grövst till tunnast: G - D - A - E
|
|
|
#44 |
|
Medlem
Angående digitaliseringsfasen kan jag lägga fram ny intressant fakta.
Jag har läst manualen till pedalen och där ryms hela tre timmar med samplad musik /rytmer i WAV format. Man kan (ska) koppla pedalen till datorn via USB och säkerhetskopiera kanalerna på plats 91-99 då de är förinspelade effekter som inte kan återskapas om man råkar skriva över dom. Det finns även en AUX line-in på pedalen. Via denna sniffiga tjänst kan man slanga ner filmer från Youtube och spara som mp3 på datorn. Jag har en videokamera som är kanske 10 år gammal med såna DV band. Den fungerar bra om man har en *fungerande* Mac vilket jag inte har. Men filerna blir ju dyngstora... Typ 100 MB för en minut, om jag inte minns fel. Jag har funderat på att köpa en sån liten digital videokamera som sparar film på pinne eller sticka. Då kan man lätt slanga upp dom (inspelningarna, filerna) till Youtube sen. *** Det följde med oväntat mycket litteratur i form av manualer och produktkatalog. Jag trodde att mixerbordet hade fyra kanaler men där finns ju bara två. De andra är för effektlåda och annat spännande... Ja, det är inte alltid som det blir som man tänkt sig, men det kan bli rätt bra i alla fall!! Det var ju ENORMT spännande detta!! :-) *** Glömde: Jag tänkte man sen kunde dela mp3 filerna med mp3 cutter ... Men det är bara en teori, inget jag har prövat i skrivande stund. Senast redigerad av civilpolisen, 2012-05-17 klockan 14:29 |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645 |
Undvik tjänster som konverterar video till MP3 om du kan. Varje gång ljudet komprimeras om förlorar du en aning kvalitet. Använd en sida som kan spara videofiler istället, t ex Offliberty.
Det bör gå utmärkt att använda en DV-kamera i Windows, men du behöver troligen en firewire-port, lämplig kabel, samt drivrutin. En firewire-port kan du skaffa med instickskort, både till stationära och bärbara datorer. Vilken modell på dator har du? Mixerbordet: Hur menar du nu? På mixer"bordet" (känns ju nästan fel att säga bord om dagens kompakta mixrar) ser jag följande:
|
|
|
#46 |
|
Medlem
Det var attan vad du var påläst!!
Det är väl det som är meningen med ett forum som detta, att verkligen belysa alla svagheter som man stolt trodde att man behärskade för att sedan ta sig ann denna grundläggande missuppfattning och göra nånting åt saken!! :-) Eller, ja... personlig utveckling, kanske!! :-) *** Mp3 är ett förstörande format, tar bort 9/10 delar av all information. Jag vet. Men jag tillhör den "digitala generationen" ur en mer påtaglig och kvalitetsförsämrande aspekt. Jag tycker det är charmigt när det raspar och ljuden glider ihop med varandra och .... det låter lite spartanskt, helt enkelt. För mig är det nästan tvärt om, jag blir nästan nervös om jag hör alla ljuden!! Så det där med kvalitet är i allra högsta grad ett relativt begrepp!! :-) *** Jag hade fått för mig att det var i alla fall fyra kanaler på mixerbordet. "Man kan ju räkna, va!?" Det behövs ingen avancerad kalkyl för att se att det finns fyra reglage... Allright. Nog om det. Det är inte så man räknar, inser jag nu. Men det gör inte så mycket. Man kan ju koppla aktiva högtalare direkt in från mixerbordet och det är ju en bonus i sig, bara det! Man kan också vända på det och tänka så här, det är kanske bra att börja med lite mindre grejer och växa sen och i det sammanhanget är det helt okej. Bordet kostade trots allt bara 440:- så det är ju ingen gigantisk summa, om man jämför med andra (mer eller mindre välkomna) utgifter i livscykeln. (Typ kvinnor och bilen.) *** Du som är så duktig kanske har koll på vad Phantom betyder. Det finns även på min aktiva högtalare. Kolla bilden rakt framifrån. Ordet "mixerbord" är ändå att ta i, jag är benägen att hålla med. Men det är väl mer att betrakta som ett samlingsnamn för denna kategori av produkter. *** Edit: Ursäkta mig!! Men det är ju fyra kanaler! Så rörigt, men då hade jag inte helt fel i alla fall! Så bra! :-) Senast redigerad av civilpolisen, 2012-05-17 klockan 16:15 |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Forumvärd
Registrerad: 2003-08-26
Lösningar: 645 |
Phantom syftar på fantommatning. Särskilt populärt på operan. Näe, den var dålig. Fantommatning nämnde jag i mitt förra inlägg. Det innebär att XLR-uttagen (de runda med tre hål) ger ut en spänning på c:a 48V till en av de tre hålen. Detta används främst för så kallade kondensatormikrofoner, som behöver en spänning för att fungera. Används även ibland för så kallade DI-boxar, som är en typ av förstärkare som används när det är långt mellan instrumentet och mixerbordet, t ex på live-ställen. Men oftast för kondensatormikrofoner, som sagt. Du gör nog bäst i att lämna den knappen av, om du inte vet att du behöver använda funktionen. Namnet fantommatning syftar på att man inte behöver en separat strömkälla till mikrofonen, som man behövde en gång i tiden innan fantommatning uppfanns. Matning är osynlig, fantomartad.
|
|
|
#48 |
|
Medlem
Ah! Okej!
Ja, jag har aldrig varit med om att en mikrofon behöver matas med ström, men så har jag aldrig haft anledning att bekanta mig eller fördjupa mig i denna typ av förstärkningsdon. Tack! |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Moderator
Registrerad: 2001-11-20
Lösningar: 24 |
Kul att du planlägger allt så mycket, blir kul att följa
meen, den lilla aspekten med att faktiskt spela (och öva) då? Detta säger jag för att vara snäll så du inte står där med en ring folk runt dig och kommer på dig själv med att inte ha en susning om vad du vill göra. Kanske nöjer du dig med att få fram lite ljud och nån hör det, men utan att vara en bitter glädjedödare, om du lyckas få någon att stanna och bli berörd utan att knappt ha tagit en ton på fiolen innan, då ska jag skriva ut detta inlägg och äta upp det!
bassebhu - din kompis bland kompisar Veckans snabel: "Om jag kunde, skulle jag ge dig Bire i present. Men han har för mycket fisk." Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg, eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god: Rapportera till bassebhu |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Medlem
Då har tråden nu hamnat i läge att det skall produceras!
Läge för att öva och öva. Men för att det skall kunna konsumeras kanske det skall planläggas? Hur gör man då? Finns det ett gantschema för tid och resurser?
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|