Meddelande

Minska
No announcement yet.

Problem med kopiering från SD-kort via kortläsare?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med kopiering från SD-kort via kortläsare?

    Jag har en gammal dator från maj 2006 med Windows XP vilken bl.a. innehåller en inbyggd SD-kortläsare. Datorn har 8 GB RAM, vilket var mycket då. Jag har tidigare använt SD-kortläsaren för att läsa in digitala fotografier från min digitalkamera (vilka lagras på ett vanligt SD-kort) med upp till 6 GB (fullt).

    I samband med en utlandsresa skaffade jag ett SD-kort på 8 GB för att vara säker på att inte slå i taket och jag har tagit ett större antal bilder (även om jag STARKT betvivlar att korten sammanlagt tar ens i närheten av 8 GB).

    Idag började jag med att sticka in ett äldre SD-kort på 2GB, varvid kortläsaren lyste grönt och ganska omedelbart fick jag med automatik upp programvaran som kopierar filerna till datorn. Ett större antal fotografier lyftes över (utan problem). Alltså funkade kortläsaren idag. Så fort jag började flytta runt fotona, öppna mappar och titta på enstaka bilder uppstod nästan genast minnesproblem (som vanligt). Då startade jag om datorn.

    Sedan försökte jag på samma sätt läsa in mina utlandsbilder. Kortläsaren lyste grönt och blinkade ibland men trots att jag väntade i säkert 5-8 minuter startade inte den vanliga överkopieringsprogrammet. "Den här datorn" visar inte kortläsaren överhuvudtaget (i och för sig vet jag inte om den brukar göra det). Därefter tog jag ut kortet och satte åter in det i kameran där mina bilder visas i all sin glans.

    Är det någon som har en aning om vad som är fel? Varför känner datorn inte av 8 GB-kortet? Jag är rätt säker på att jag inte har fler bilder på mitt 8 GB-kort än jag har på mitt gamla 6 GB-kort som tidigare lästs in utan problem. Kan det nya kortet utnyttja en teknik som min gamla dator saknar, äts allt RAM-minne upp av kortet trots att det inte är fullt eller vad är problemet? Idéer?


    (Inte helt hundra på att den här tråden ligger på rätt ställe, men jag hittar inget bättre?)
Working...
X