Att man med nöd och näppe kan klara sig i två månader på bara vatten (eller i detta fall snö) är inte så konstigt. Vad som är desto konstigare är förstås hur mannen hamnade i denna situation. Fick han soppatorsk och var för svag i kroppen för att ta sig ur bilen? Trodde han att han var Jesus och fick för sig att späka sig själv? Man blir ju nyfiken.
Att man med nöd och näppe kan klara sig i två månader på bara vatten (eller i detta fall snö) är inte så konstigt. Vad som är desto konstigare är förstås hur mannen hamnade i denna situation. Fick han soppatorsk och var för svag i kroppen för att ta sig ur bilen? Trodde han att han var Jesus och fick för sig att späka sig själv? Man blir ju nyfiken.
Jodå. Det är i allra högsta grad både otroligt och konstigt att överleva utan fast föda i två hela månader. Inte minst när temperaturen ibland tydligen gått neråt -30.
Men givetvis undrar jag över samma saker som du: Hur hamnade han där? Varför knatade han inte tillbaka till motorvägen han kom från och försökte få hjälp?
Sist men inte minst: Jag har själv en förmåga att växla över till att bara vänta när jag vet att väntan ska bli lång. Har t.ex. suttit i ett övergivet kafé på Färöarna en vecka och väntat på en snubbe utan större problem. Men hur fan pallar man att sitta i en bil i två månader?
Det ska bli intressant att få läsa resten av historien....
De flesta (några dog tidigare) som deltog i den irländska hungerstrejken 1981 dog efter omkring sextio dagar.
Gissar att de inte var särskilt feta när de började strejka, men det är möjligt att de hade god fysik.
En av dem gav upp efter sjuttio dagar och överlevde, dock med bestående men.
Folk som dör av svält har förlorat nästan allt sitt kroppsfett.
En tjockis kan alltså överleva betydligt längre än en sparris.
Jodå. Det är i allra högsta grad både otroligt och konstigt att överleva utan fast föda i två hela månader. Inte minst när temperaturen ibland tydligen gått neråt -30.
Jag påstår självklart inte att det är självklart att man överlever 60 dagar instängd i en bil. Jag menar bara att mellan tummen och pekfingret ligger det inom det rimlighetens gräns att med nöd och näppe klara sig 60 dagar, med lite tur och skicklighet. Självklart med risk för att dö av utmattning den sextioförsta dagen. 3 månader hade varit lite för länge. 2 månader, kanske.
De flesta (några dog tidigare) som deltog i den irländska hungerstrejken 1981 dog efter omkring sextio dagar.
Gissar att de inte var särskilt feta när de började strejka, men det är möjligt att de hade god fysik.
Visst kan man överleva, Men dom här personerna gjorde det med vilja, Vad fick denna person att ligga kvar i bilen i 60 dagar utan att försöka skaffa hjälp?
Säg att han var så svag efter en dag att han inte orkade skaffa hjälp, så hur skulle han då klara sig i 60 dagar?
Sen finns ju självklart alternativet att personen gjorde ett dumt självmordsförsk men var för envis och lyckades inte dö, Mindre troligt...
Så kommer snart, antagligen imorgon, stå om mannen i bilenbluffen...
Att det är möjligt att leva utan mat i 60 dagar tvivlar jag inte på. Skulle han ha varit i sin bil i princip hela vintern och käkat snö, när det antagligen inte är särskilt långt till närmsta riktiga väg? Det är den historien jag inte tror på. :)
Nej, det var ju 2-3 km till E4:an... Om jag fattat allt rätt.
Hur f*n kan du sitta på ett före detta kafé i en vecka och vänta på en snubbe!?
Inser här att vi lever i skilda världar... Jag blir nervös om jag är ledig för mycket! Efter några dagar vill jag arbeta igen!
Insnöade mannen-en världsnyhet http://www.svd.se/nyheter/inrikes/insnoade-mannen-en-varldsnyhet_6863967.svd
"Nyheten om den utmärglade man som i fredags hittades insnöad efter två månader i en bil utanför Umeå har spritt sig runt hela världen. Under söndagen var historien den mest lästa på brittiska The Telegraphs nätupplaga."
Bästa meningen går till
"I artikeln beskrivs hur bilen med mannen i baksätet hittades av en snöskoteråkare på den översnöade och öde skogsbilvägen nära Umeå, ”strax söder om Polcirkeln”."
Läste någonstans att man trodde att snubben gått in i någon typ av koma.
Riktigt märkligt är det ju, hur hamnar man utanför Sävar på en skogsbilväg när man kommer från Örebro?
Det är kanske inte så märkligt ändå!
Säg att han i mörker och kyla kör fast sin bil.
Han beslutar sig för att stanna i bilen under natten.
Han var ju tydligen varmt klädd och hade sovsäck med sig.
Under natten kommer det dock en halv meter snö.
På morgonen får han sedan inte upp bildörren tillräckligt för att komma ut.
Detta kan vara förklaringen. Elementärt.
Inte minst när temperaturen ibland tydligen gått neråt -30
Om bilen var så översnöad som den är på bilderna även när det var -30 så är det inte svårt att överleva. Jag har själv sovit i snöka när det var -25 och inne i snökan var det nollgradigt.
Under natten kommer det dock en halv meter snö. På morgonen får han sedan inte upp bildörren tillräckligt för att komma ut.
Problemet är att det inte kom en halvmeter snö den 19 december. Det kom typ 7 cm snö.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/snodjup_2011_2012
Väderstationerna Brednoret och Vännäs är de som ligger närmast platsen där bilen var parkerad. Det kom mycket snö den 10 december. Sedan töade under resten av december och först i början av januari kom det nya stora snömängder.
Min teori är att mannen ville dra sig undan och bodde i bilen frivilligt till en början. Ev. ångrade han sig så småningom men då var han för svag för att ta sig därifrån.
Min gissning lyder nog att mannen drabbats av någon form av kanske psykos.
Dvs, han satt där nog helt "frivilligt" och i sin verklighet var det nog helt rationellt och förmodligen det enda han kunde göra.
Han hade haft en flickvän och det tog slut, han började dra på sig skulder, hans hyresfatighet hamnade under tvångsförvaltning. Tycker jag tyder på att han börjat glida iväg in i en anna verklighet.
Utan att han själv verkar ha "kämpat för sin sak"
Så min gissning är att han "valde själv", men att borde fått hjälp långt tidare, förmodligen redan i somras, när han tydligen bodde i sin bil däute någonstanns.
Men, som sagt ingen av oss vet väl något alls egentligen
Jag lutar år Pebis teori. Någon form av sjukdom (troligen psykisk) måste ha hindrat honom från att ta sig därifrån. Hela december var ju väldigt mild så har svårt att tro att det var såpass mycket snö redan då. Och så den stora frågan, vad gjorde han där från första början?
Det är kanske inte så märkligt ändå!
Säg att han i mörker och kyla kör fast sin bil.
Han beslutar sig för att stanna i bilen under natten.
Han var ju tydligen varmt klädd och hade sovsäck med sig.
Under natten kommer det dock en halv meter snö.
På morgonen får han sedan inte upp bildörren tillräckligt för att komma ut.
Detta kan vara förklaringen. Elementärt.