webForumDet fria alternativet

Levonline - Vad är det för skojjare!?

Småprat

23 svar · 5 489 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Ledsnade fullständigt igår när jag fick spam från ett företag som säljer alkomätare. Mailet kommer från ett företag i Umeå och jag kollade upp det lite. Till saken hör att jag fått samma mail minst 1 gång i veckan i säkert 3 månader nu och jag har avskrivit mig från deras e-postlista varje gång, men mailen fortsätter...

Jag kontaktade då Levonline, webbhotellet där domänen är registrerad. Det är även genom dom som det här företaget skickar sina spam. Det är rätt uppbart att dom köpt eller stulit e-postadresser eftersom jag aldrig anmälta mig tilll deras brev.

Fick nu som svar från deras support att "Vi har bett kunden att avregistrera din e-postadress".

Vafan, inget mer...?

Jag har ju redan avskrivit mig 10 gånger förut, så varför skulle det hjälpa den här gången? Normalt när jag "anmält" andra företag som skickar reklam jag inte bett om har de som spammar blivit uppsagda direkt.

Vad är det för oseriöst webbhotell som tillåter sina kunder att kasta skit runt om på internet?

Någon som har erfarenhet av Levonline? Verkar ingå i en större koncern och har sitt säte i Stockholm.

Kan man kontakta t.ex. IIS för att ev. få domänen som det spammas ifrån avstängd? Kan förstå att det kan vara svårt att få t.ex. en com-domän avstängd, men i det här fallet handlar det om en .SE-adress som används av ett Svenskt Aktiebolag.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag tycker nog att du kastar skit själv, på fel företag.

Ett webbhotell kan inte hålla koll på 100% av alla mail deras kunder skickar ut, hur gärna dom vill. Och det vill dom garanterat eftersom dom till viss del är ansvariga för just detta.

• Om du har avskrivit dig 10 ggr tidigare direkt till deras kund men nu tar det via Levonline så är det väl inte samma sak, eller hur?
• Vad ska dom skriva mer än att dom nu har bett sin kund ta bort dig från deras lista (var detta förresten ett automatiskt svar du fick?)?
• Har du över huvud taget kontaktat företaget i Umeå direkt (dvs inte via deras opt-out) och sagt till dom?
• Vad heter företaget i Umeå förresten?

http://www.levonline.com/sv/support/article/59

Det jag menar är att jag tycker det är sjukt jävla dåligt att inte göra "något mer" än att be kunden ta bort mig. Hade kunden velat ta bort mig hade dom väl redan gjort det med tanke på att jag avskrivit mig ganska många gånger.

Det handlar uppenbarligen om en kund som missbrukar deras tjänst och dom borde göra mer, t.ex. frysa/stänga av deras konto.

Självklart har jag mailat direkt till [företaget/url] (även direkt till storskojaren som äger det) flera gånger men utan att få svar.

Brukar som sagt maila till tjänsteleverantören när jag får reklam jag inte bett om från "etablerade" företag och flera gånger har dom helt enkelt sagt upp avtalen med dessa kunder eftersom dom missbrukat tjänsten/köpt e-postlistor osv.](http://www.121.nu/onetoone/foretag/svensk-foretagsinformation-i-umea-ab/grunddata)

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Menar du verkligen att Levonline skulle slänga ut en kund för att någon mejlar dem om att de får skräppost från en av deras kunder?

Då kan man ju enkelt göra sig av med alla sina konkurenter på en dag om man vill. Du får väl se om deras kund rättar sig efter deras tillsägelse. Om det nu inte hjälper så får man ta upp diskussionen med Levonline igen.

Om de mejlar dig som privatperson så kan du väl anmäla företaget.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

MickeA.com skrev:

Brukar som sagt maila till tjänsteleverantören när jag får reklam jag inte bett om från "etablerade" företag och flera gånger har dom helt enkelt sagt upp avtalen med dessa kunder eftersom dom missbrukat tjänsten/köpt e-postlistor osv.

Det om något tycker jag låter oseriöst...

The_Hulk skrev:

Menar du verkligen att Levonline skulle slänga ut en kund för att någon mejlar dem om att de får skräppost från en av deras kunder?

Varför tror du att _de flesta_ webbhotell har gränsen för hur många mail man får skicka per timma/minut? Jag kontaktade dom för att göra dom uppmärksamma på att någon använder deras resurser för att sprida skit...

Quid skrev:

Det om något tycker jag låter oseriöst...

Ok, så du tycker det är okej att företag köper e-postadresser och skickar massa spam? T.ex. Verticalresponse/Adweber och de flesta andra leverantörer av utskicksapplikationer är stenhårda på att adresserna folk mailar är "intjänade" på ett okej sätt, annars får man inte använda sig av deras servrar.

Skulle du tycka det var roligt att få 1000 reklamblad i din vanligt brevlåda varje dag?

MickeA.com skrev:

Ok, så du tycker det är okej att företag köper e-postadresser och skickar massa spam?

Nej, givetvis inte, men att direkt stänga ner en kund för att en person hör av sig med klagomål känns lite drastiskt...

Men förut skrev du oseriöst vilket är lite annorlunda. Om vi tar samma liknelse med reklambladen i brevlådan igen då... Om du får reklam du inte vill ha, ber du snällt den finniga fjortonåringen som lägger dom där att sluta eller kontaktar du det företag han eller hon jobbar för? Jag tycker fortfarande att "vanliga" webbhotell inte ska tillåta den här typen av aktivitet + att dom borde jobba stenhårt för att få stopp på det.

Det finns särskilda tjänsteleverantörer för reklamutskick men problemet ligger väl i att många inte "kommer runt" deras krav på att ha "riktiga"/egna e-postlistor och därför utnyttjar ett webbhotell eftersom kontrollen är sämre där.

// dubbelpost...

Jag förstår i och för sig din frustration och ilska. Men samtidigt tycker jag att du är du en aning hysterisk och liksom bara skriker som en femåring i dina inlägg.

MickeA.com skrev:

Det jag menar är att jag tycker det är sjukt jävla dåligt att inte göra "något mer" än att be kunden ta bort mig. Hade kunden velat ta bort mig hade dom väl redan gjort det med tanke på att jag avskrivit mig ganska många gånger.

Det är inte alls "sjukt jävla dåligt" eftersom Levonline antingen inte vet att du begärt att bli bortplockad alls, eller bara har ditt påstående om detta att lita på.

(Dessutom händer det tyvärr att skripter som t.ex. automatiska opt-out helt enkelt inte funkar. Kan det vara så?)

MickeA.com skrev:

Det handlar uppenbarligen om en kund som missbrukar deras tjänst och dom borde göra mer, t.ex. frysa/stänga av deras konto.

Varken du eller webhotellet kan direkt och med säkerhet säga att företaget missbrukar tjänsten. Är avsändaradressen spoofad? Skickar dom ut 10.000 mail i timmen (=misstänkt) eller använder dom ett script som skickar ett mail i minuten (=enormt svårt att säga om det är misstänkt spam eller inte)?

MickeA.com skrev:

Självklart har jag mailat direkt till företaget/url] (även direkt till storskojaren som äger det) flera gånger men utan att få svar.

Det verkar kunna ge mer. Efter lite sök på allabolag.se och ratsit.se förefaller det som om en "Bo Åhrlin" är VD:
http://allabolag.se/befattningshavare/%25C5hrlin%252C_Bo_G%25F6sta/c9b9fcc4f0eff7baa615ed2e5044d283
Eftersom det inte dräller av folk med det namnet i Umeå, så är det antagligen samma snubbe som är VD för Kommuninfo: http://www.kommuninfo.se/reg_info.php?fid=8336 och som blivit uppköpta av Visma: http://www.opic.com/sv/Om-Visma-Opic/pressrelease/Upphandling-Visma-koper-Kommuninfo/

Jaga honom.

MickeA.com skrev:

Brukar som sagt maila till tjänsteleverantören när jag får reklam jag inte bett om från "etablerade" företag och flera gånger har dom helt enkelt sagt upp avtalen med dessa kunder eftersom dom missbrukat tjänsten/köpt e-postlistor osv.

Det gör du rätt i. Men du måste ju komma ihåg att tjänsteleverantören/webhotellet samtidigt inte kan börja stänga ner sina kunders konton på så lösa boliner som att en eller annan för dom helt okänd människa tycker att dom ska det. DET skulle vara sjukt, och det fattar väl även du. Du måste jaga rätt snubbe/företag.

MickeA.com skrev:

Men förut skrev du oseriöst vilket är lite annorlunda. Om vi tar samma liknelse med reklambladen i brevlådan igen då... Om du får reklam du inte vill ha, ber du snällt den finniga fjortonåringen som lägger dom där att sluta eller kontaktar du det företag han eller hon jobbar för?

Fast när jag kontaktar företaget han eller hon jobbar på så förväntar jag mig inte att dom sparkar personen direkt...

Danne V skrev:

Varken du eller webhotellet kan direkt och med säkerhet säga att företaget missbrukar tjänsten. Är avsändaradressen spoofad? Skickar dom ut 10.000 mail i timmen (=misstänkt) eller använder dom ett script som skickar ett mail i minuten (=enormt svårt att säga om det är misstänkt spam eller inte)?

Nä, men det måste finnas några typ av loggar som säger mer om tidigare aktivitet för samma kund. Jag är egentligen inte ute efter att dom ska åka till Umeå och spöa gubben, snarare att få ett bättre svar av deras support...

Danne V skrev:

Det verkar kunna ge mer. Efter lite sök på allabolag.se och ratsit.se förefaller det som om en "Bo Åhrlin" är VD:
http://allabolag.se/befattningshavare/%25C5hrlin%252C_Bo_G%25F6sta/c9b9fcc4f0eff7baa615ed2e5044d283
Eftersom det inte dräller av folk med det namnet i Umeå, så är det antagligen samma snubbe som är VD för Kommuninfo: http://www.kommuninfo.se/reg_info.php?fid=8336 och som blivit uppköpta av Visma: http://www.opic.com/sv/Om-Visma-Opic/pressrelease/Upphandling-Visma-koper-Kommuninfo/

Jaga honom.

Ja, det är honom jag har mailat ett 10-tal gånger utan att få svar. Igår frågade jag vänligt i ett mail "VAD FAN ÄR DET FÖR FEL PÅ DIG?" (även jag kan vara trevlig och var det i dom första mailen jag skickade honom men tillslut ledsnar man...) men inte ens det kunde han svara på...

Dessutom tror jag inte ett dugg på att ett företag som Visma skulle pyssla med spam som handlar om att köpa nån jävla alkometer som förmodligen ändå inte fungerar....

Danne V skrev:

Det gör du rätt i. Men du måste ju komma ihåg att tjänsteleverantören/webhotellet samtidigt inte kan börja stänga ner sina kunders konton på så lösa boliner som att en eller annan för dom helt okänd människa tycker att dom ska det. DET skulle vara sjukt, och det fattar väl även du. Du måste jaga rätt snubbe/företag.

Absolut, men jag har som sagt försökt få kontakt med honom ett tag nu...

Quid skrev:

Fast när jag kontaktar företaget han eller hon jobbar på så förväntar jag mig inte att dom sparkar personen direkt...

Jasså inte... Missköter man sitt jobb ska man ut, lämna plats för nästa... Tur för många att det är så "bra" i Sverige att man inte får sparka folk till höger och vänster... Fungerar annorlunda här Asien kan jag säga... :)

MickeA.com skrev:

Jasså inte... Missköter man sitt jobb ska man ut, lämna plats för nästa... Tur för många att det är så "bra" i Sverige att man inte får sparka folk till höger och vänster... Fungerar annorlunda här Asien kan jag säga... :)

Visst är det så, men man kan ju sköta det lite snyggt för det och inte bara sparka folk till höger och vänster för att en person har klagat via telefon, man kan ju iaf föra lite dialog med alla inblandade och verifiera lite fakta innan man gör något såpass drastiskt.

Då var det utrett... Mailen skickas via ett företag som heter "K o n ta k t - d a t a" och en av deras tjänster går ut på att sälja e-postadresser till andra företag.

Då är det bara luta sig tillbaka, hoppas och vänta på att alla på det företaget (och deras konkurrenter) krockar med varsin älg och dör... Case closed...

MickeA.com skrev:

Då var det utrett... Mailen skickas via ett företag som heter "K o n ta k t - d a t a" och en av deras tjänster går ut på att sälja e-postadresser till andra företag.

Då är det bara luta sig tillbaka, hoppas och vänta på att alla på det företaget (och deras konkurrenter) krockar med varsin älg och dör... Case closed...

Det företagets domän är registrerat på "Peter Steinholt Consulting" (se bild), alltså samma bolagsnamn som en av Bo Åhrlins företag hette tidigare. Epostadressen till domänens administrativa kontakt är kenneth.erikesson@kommuninfo.se, dvs samma bolag som jag nämnde tidigare. Namnet "Kenneth Eriksson" är dessutom samma som Åhrlin har med att göra på annat sätt: http://allabolag.se/?what=bo+�hrlin&where=&s.x=0&s.y=0

Alltså är det ju knappast "utrett" även om du själv inte längre orkar/vill fortsätta gräva i det. Kanske skicka HA på skitstöveln? Eller ringa honom direkt eftersom det dräller av telefonnummer både här och där?

1.jpg

Jag har varken tid eller lust att sitta och ringa folk, det är tragiskt att det finns folk som håller på med sånt här.. Det borde vara (jag trodde det var det...) olagligt att driva sån här typ av verksamhet, oavsett om det riktar sig till företag eller privatpersoner.

Bara vänta och hoppas att deras kontor brinner ner eller något, medan dom är kvar där inne...

MickeA.com skrev:

Jag har varken tid eller lust att sitta och ringa folk, det är tragiskt att det finns folk som håller på med sånt här.. Det borde vara (jag trodde det var det...) olagligt att driva sån här typ av verksamhet, oavsett om det riktar sig till företag eller privatpersoner.

Bara vänta och hoppas att deras kontor brinner ner eller något, medan dom är kvar där inne...

Det ÄR olagligt. Företag får INTE skicka e-postreklam till privatpersoner. Dom måste antingen ha en relation till dig (typ att du är kund) eller att du begärt att få mailen, dvs opt-in (var till för 6-7 år sen OK med opt-out).

Men det är inget brott i rättslig mening eftersom det inte regleras i Brottsbalken utan ett civilrättsligt ärende (tror det står i Marknadsföringslagen. Orkar inte kolla nu). Således är det inget för polis/åklagare, utan man måste stämma dom.

Men gör det vetja!

Edit: förutsätter att det är till en "privat" (hur detta nu defineras?) e-postadress du får skiten.

Och var kommer det leda till? Förmodligen inte ett skit, eftersom det inte är någon som bryr sig... Så jävla illa...

MickeA.com skrev:

Och var kommer det leda till? Förmodligen inte ett skit, eftersom det inte är någon som bryr sig... Så jävla illa...

Huh????

Om du stämmer någon och kan visa för domstolen att vederbörande brutit mot gällande rätt (vilket du borde kunna utan större problem efter vad jag förstått), så leder det ju i allra högsta grad till någonting. Nämligen att svaranden får 1) böta och/eller får ett vitesföreläggande 2) ge dig ett skadestånd.

Red: Här är marknadsföringslagen. Kolla paragraf 13b: "Obeställd reklam": http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950450.HTM

Medlem sedan okt. 20111 inlägg

Christian Louboutin 'Elisa' Peep-Toe Pumps

Jaha, spam!

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)