![]() |
|
|
|||||||
| Webbutveckling - Övrigt För webbutvecklingsfrågor som inte passar någon annanstans. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2010-12-21
Lösningar: 0 |
Ja, som frågan lyder. Hur laddar man upp Wordpress-filerna till mitt webbhotell (one.com)? Jag frågade administratörerna på One.com om detta men fick svaret att jag bara "ska ladda upp dem på samma sätt som jag laddade upp de andra wordpress-filerna" men jag har inte laddat upp några andra, så hur ska jag då veta hur jag ska ladda upp de här?
Är det någon som vet som kan besvara min fråga? Tack på förhand! EDIT: Jag vet att det går att ladda upp via FTP, men varken vad det är eller hur man gör. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-02-11
Lösningar: 689 |
Du ansluter till ditt webhotells FTP-server med en klient.
I de senaste versionerna av Windows har Utforskaren (Explorer.exe) inbyggt stöd för FTP. Du ansluter då till en FTP-server genom att skriva prefixet ftp:// följt av ditt webhotells FTP-server (IP-adress eller domän), i adressfältet. Exempel: Kod:
ftp://ftp.sunet.se Lyckas du logga in på FTP-servern (genom att ange användarnamn och lösenord) så kommer filerna på ditt webhotell att synas som en vanlig katalog i Utforskaren. Då är det bara att kopiera (Ctrl+C) och klistra in (Ctrl+V) de uppackade Wordpress-filerna i rätt katalog. Klart.
Johan Norberg, webbutvecklare. Jag jobbar på en liten webbyrå i Stockholm. Vi är asbra på WordPress och Drupal och så har vi gott kaffe. Jag gör också en podcast, Avklarat. Lyssna på den. Den är rolig, ibland. Senast redigerad av casca, 2010-12-21 klockan 15:02 |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2006-08-02
Lösningar: 193 |
Psst: Det heter "prefix" ("förled" på vanlig svenska). "Suffix" kommer sist i ett ord ("efterled").
Med vänlig hälsning från Danne ------ Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm.. Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst Våga Vägra |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Oops. Helt korrekt.
Johan Norberg, webbutvecklare. Jag jobbar på en liten webbyrå i Stockholm. Vi är asbra på WordPress och Drupal och så har vi gott kaffe. Jag gör också en podcast, Avklarat. Lyssna på den. Den är rolig, ibland. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Tack så mycket! Den delen har löst sig nu, förutom att när jag laddar upp wp-config.php och sen ska gå in på mindomän/wp-admin/install.php kommer det istället för lösenord och användar namn upp
"Problem med att skapa en databasanslutning Detta tyder på att användarnamnet och/eller lösenordet i din wp-config.php-fil är felaktigt eller att vi inte kan ansluta mot servern på lokalhost. Detta kan bero på att din databasserver är nere. Är du säker på att du har rätt användarnamn och lösenord? Är du säker på att du angivit rätt adress till databasservern? Är du säker på att databasservern är online?" Jag har i wp-config.php testat att ändra "lokalhost" till annat, som mindomän_se, mindomän.se, one_com och one.com men det kommer upp samma sak om och om igen. Vad är det för fel? |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Citat:
(Din databasserver och FTP-server är alltså inte nödvändigtvis på samma IP/domän.)
Johan Norberg, webbutvecklare. Jag jobbar på en liten webbyrå i Stockholm. Vi är asbra på WordPress och Drupal och så har vi gott kaffe. Jag gör också en podcast, Avklarat. Lyssna på den. Den är rolig, ibland. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-07-15
Lösningar: 119 |
Det ska inte vara "lokalhost", det ska vara "localhost". (Troligtvis...)
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Det stod localhost i filen ifrån början och jag skrev alltså fel i tråden. Det är alltså inte inte inte det som är problemet.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Registrerad: 2008-03-14
emmak1: Det ska troligen stå localhost, men kontrollera så du har rätt databasnamn, lösenord och användarnamn i wp-config-filen.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Registrerad: 2008-03-14
woops, dubbelpost. Radera...
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 16 |
Du behöver inte ändra i wp-config.
Ladda upp alla filer där du vill ha dem. I rooten eller i en mapp. Gå till adressen där du la filerna o Klicka dig frammåt. Du behöver bara fylla i anv o databas som jag tror är samma samt lösen. Sen väljer du ett eget användarnamn för att logga in på bloggen samt ett lösenord. Klart.
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 16 |
Du behöver inte ändra i wp-config.
Ladda upp alla filer där du vill ha dem. I rooten eller i en mapp. Gå till adressen där du la filerna o Klicka dig frammåt. Du behöver bara fylla i anv o databas som jag tror är samma samt lösen. Sen väljer du ett eget användarnamn för att logga in på bloggen samt ett lösenord. Klart.
|
|
|
#13 |
|
Moderator
Marsvin Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3146 |
Flyttas från Databashanterare & SQL.
Mvh
|
![]() |