webForumDet fria alternativet

Låst USB mine

Datorhårdvara

11 svar · 5 741 visningar · startad av Mr T

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg
Frågan#1

Har ett USB minne som jag kastade in massa go musik på via min mac. Nu när jag försöker köra filerna på PC finns dom inte ??
Då jag försöker köra Defrag eller annan kontroll på USB minnet så är det "skrivskyddat" vilket gör att jag bara får reda på att det är skumma saker på USB minnet, men kan inte rätta till det!
Hur kan jag få USB minnet ICKE skrivskyddat ?

(En extra fråga : Hur kan jag få Macen att inte göra massa dolda filer då jag kopierar över till USB minen eller andra enheter?)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Formaterade du USB minnet på Macen? Då kan inte Windows maskiner läsa filerna.

Enklast är att formatera det i Windows som FAT då kan både Mac och Windows läsa det.

Stoppade bara in det i en dator. Redan formaterat (trodde jag).

Jag kan läsa bilder som jag lagt på från Macen (äve om vissa verkar lite skadade), men MP3 filerna kan jag inte ens se, men PCn inser att dom finns där då dom tar minne.

Vad är det som händer med mina USB minnen när jag stoppar in dom i min älskade mac!
Har haft ett USB minne jag skickat fram och åter mellan PC maskinen, när jag nu behövde föra över lite av arbetet till min mac och tar tillbaka usb minnet ill PCn så är det "skrivskyddade". Inte bra alls.

Jag är noga med att inte rycka dom ur datorn då jag hört (här från forumet) att det kan skada minnena.
En vänn trodde det var pga att minnen var i NTFS som dom blev knäppa på Macen, så är inte fallet.

Lyckades få igång ett av minnen genom lågnivåformatering på PCn med programmet HDD Low Level Format Tool (http://hddguru.com/software/2006.04.12-HDD-Low-Level-Format-Tool/) och sedan ta tillbaka det på macen och formatera det i ExFAT.
Ser att mina USB minne är formaterade som FAT i vanliga fall, vilket inte bör göra någon skillnad.

Problemet kvarstår dock hur jag ska låsa upp "skrivskyddet" utan att behöva lågnivå formatera dom (som funkat 1 ggr).

Kanske andra kan få hjälp av detta. För mig hjälpte det tyvärr inte :-(

http://blog.ashfame.com/2008/04/write-protect-usb-thumb-pen-drive/

I hopp om att jag kan hjälpa andra (då det skiter sig än mer för mig) hittade jag detta forumet, som i stort sett nämner det jag nämner :
http://www.tomshardware.co.uk/forum/77357-35-remove-write-protection-memory-stick

Det lilla programmet
Repair v2.9.1.1
nämns här.

För min egen del försöker jag kopiera alla filer jag har på mina USB men får felmedelanden efter varje fil. Vill i min okunskap tor att det är någon typ av logg den försöker skriva, detta då alla filer verkar finnas (har inte kollat alla och inte heller öppnat någon)

(Detta börjar mer påminna om en Blogg än frågor på ett forum, men kanske et kan hjälpa någon annan)

USB minnet jag hae "fixat" med en lågnivåformatering och formatering låstes plötsligt mitt i en kopiering. En varning efter att 1/2 filerna kopierats över att "ta bort skrivskyddet".
Misstänker just nu att dåliga sektorer (vilka det kom upp varningar på unde lågnivåformateringen) ligger bakom.

Verkar vara MAC skit ! Nu börjar dator H att kasta ut SD kort också mitt under kopiering och med den trevliga skylten "att enheten matades ut på ett felaktigt sätt". MEn jag har ju för H inte matat ut den !!

Trött jag blir!

Gör om min MacMini till TV konsol och införskaffar en PC som arbetsmaskin !

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

hehe, ajdå.

Jag brukar också "blogga" ganska mycket här, helt ok :)

Själv brukar jag ha en BootCD med ett helt annat OS att ta till om Windows bara fuckar ur eller nåt. Det är då en Ubuntu-CD, man botar upp och "provar" (Live-CD) så kan komma åt sin data därifrån "utifrån" liksom. Kanon om man har seriösa problem, det klarar även de flesta filsystem och det går även att gå online och installera grejjer tillfälligt (den sessionen).

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Känns som ett icke-problem.
Vad kostar ett sånt minne??
Jag köpte för några år sen... Min kund skickar ibland minnen som jag får och dom använder jag till back-up och annat. Kan dock ej säga storleken på dom.

Senaste minnet var på drygt 4 GB...

Gillar ditt bloggande!! (Ej ironi.) Din monolog. Fortsätt med det!! :-)

Danny - Har du någon sådan iso fil man bara kan bränna ner på en CD, eller vet var man kan få tag på en. Löser kanske inte problemen men vore bra att ha.

civilpolisen - Kostnaden för ett USB minne inget problem anser inte jag heller, det är saken i sig att det krånglar + att det ovärderliga på USB minne om det förstörs är en enorm förlust.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Ubuntu ISO finns här: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

/pebi

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)