![]() |
|
|
|||||||
| Perl, Python, Ruby och övrig CGI Programspråket Perl och interfacet CGI, webbens veteraner. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2010-11-12
Lösningar: 0 |
Tabeller ('rutnät') i Python
Hej!
Jag håller på med en projektuppgift i min första programmeringskurs, och jag behöver lite hjälp gällande tabeller i Python. Uppgiften är att skriva ut bokningsläget på ett tåg i en sorts tabell (bara ett helt vanligt rutnät, som en tabell i Word) med numrerade sittplatser. Ska se ut ungefär så här: __________ 1 | 5 | 9 2 | 6 | 10 __________ __________ 3 | 7 | 11 4 | 8 | 12 __________ Det jag behöver hjälp med är just hur man skapar tabellen och printar ut siffrorna i den. Är det någon modul eller något man ska importera, och hur ser syntaxen ut? Tack på förhand. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-03-25
Lösningar: 16 |
Hej
Ett alternativ är att använda listor i en lista (så man typ får en matris): http://docs.python.org/tutorial/data...comprehensions Om du vill få utskriften så där får du skriva en egen print-funktion men det ska nog inte vara några problem.
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2010-11-12
Lösningar: 0 |
Okej, tack så mycket! Ska nog försöka med lite understreck och dylikt.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|