![]() |
|
|
|||||||
| Hemelektronik, mobiltelefoner och prylar Ett forum för övriga diskussioner om hårdvara, såsom mobiltelefoner, tv-apparater, htpc och annan hemelektronik. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-06-25
Lösningar: 71 |
Vilken smartphone ska man välja?
Hej!
Är sugen på en ny mobil och tankarna ligger närmast en smartphone. De jag har i tankarna är: SonyEricsson X10 Samsung Galaxy S HTC Desire HD iPhone 4g Jag skulle vilja ha lite hjälp att hitta fördelar/nackdelar med de olika telefonerna. SE X10: Size: 119.0 x 63.0 x 13.0 mm Weight: 135.0 g Screen: 4" capacitive touchscreen GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900 - Talk :10h, standby: 415h UMTS/HSPA 900/1700/2100 - Talk: 8h, Standby: 425h UMTS/HSPA 800/850/1900/2100 - Talk: 8h, Standby: 425h Camera: 8.1 Megapixel Memory: 8GB kan bytas till 16GB, Phone memory: 1GB Nackdelar: Android 1.6 (ska uppgraderas til 2.1 i K3) Ingen multi touch Fördelar: iPhone 4g: Size: 115.mm x 58.6mm x 9.3mm Weight: 137gr Skärm: 3.5", 964x640 Kamera: 5 Megapizel, 720p video, LED flash Sensor: Three-axis gyro, Accelerometer, Proximity sensor, Ambient light sensor, Assisted GPS, Digital compass Talk time: Up to 7 hours on 3G Up to 14 hours on 2G Standby time: Up to 300 hours Minne: 16GB eller 32GB Nackdear: Eget OS väldigt låst telefon om man inte jailbreakar den Fördelar: Väldigt stort programutbud Samsung Galaxy S Android: Samsung Android 2.1 (Eclair) Dimension: 64.2 X 122.4 X 9.9 mm (119g) Display: 4.0” WVGA(480x800) 16M SUPER AMOLED mDNIe(Mobile Digital Natural Image engine) Processor: 1GHz CPU Speed Battery (Standard) Li-pol, 1,500mAh Talk time : 2G/ 769 minutes, 3G/ 391 minutes Standby : 2G/ 750 hours, 3G/ 625 hours Light sensor: Accelerometer sensor, Proximity Sensor, Digital Compass Memory: 16GB/8GB+ MicroSD(Up to 32GB) Nackdelar: Ingen blixt, 5MP Fördelar: HTC Desire HD: OS: Android 2.2 (Froyo) med HTC Sense Size: 123mm x 68mm x 11.8mm Weight: 164gr Screen: 4.3, 800x480 CPU: 1GHz Memory: Internal phone storage 1.5GB, RAM: 768MB Camera: 8 Megapixel, Auto focus, Dual LED flash, 720p HD Video Sensors: G-Sensor, Digital compass, Procimity sensor, Ambient light senstor Battery Capacity: 1230 mAh Talk time: * WCDMA: Up to 320 mins * GSM: Up to 550 mins Standby time3: * WCDMA: Up to 490 hours * GSM: Up to 420 hours Wi-Fi: IEEE 802.11 b/g/n 3G: * Up to 14.4 Mbps download speed * Up to 5.76 Mbps upload speed Jag hoppas att alla har Wifi. Är det stora skillnader på Android 2.1 och 2.2? Någon som har testat flera de här modellerna? Finns det någon annan modell jag bör titta på? Krav: WiFi, GPS |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-07-29
Lösningar: 143 |
Jag kör med en Nexus One, skulle utan tvekan välja en Androidtelefon, och 2.2 är förstås bättre
Så det är bland de två sistnämnda du bör välja. http://www.prylportalen.se/nyheter/m...-1.371431.html
Senast redigerad av Lasp, 2010-09-28 klockan 12:47 Anledning: lagt till länk |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 115 |
Nokia kommer med två intressanta modeller också, N8 och E7.
N8 har en riktigt grym kamera på 12Mp och med xenon-blixt, utbyggbart minne m.m. http://www.mobil.se/articles/12-mega...-1.348548.html E7 är mer riktad till företagsanvändare och har riktigt tangentbord, 4" skärm m.m. http://www.mobil.se/articles/Nokia-E...-1.371069.html Båda enheterna har HDMI-utgång med stöd för Dolby Digital Plus, USB-host vilket innebär att man kan ansluta minnen m.m. direkt till telefonen och t.ex. titta på film därifrån. Båda enheterna kör även Symbian^3, ett system som iaf jag tycker ser mycket trevligt ut.
|
|
|
#4 | |
|
Medlem
Registrerad: 2002-08-03
Lösningar: 109 |
Citat:
![]() Det som märkts när vi på jobbet testat och försökt göra en vettig utvärdering av X10, Galaxy S och HTC Desire så visade det sig att 2.1 inte har fullt stöd för Exchange (1.6 strulade också men det ser jag inte ens som ett alternativ av de du nämner ovan), där framförallt kalendern inte gick att synka. Det ska vara åtgärdat i 2.2 och av det jag testat på en HTC Desire så verkar det också stämma. Så, Utmärkande för respektive modell... Galaxy S - stor(!)slagen display med grym skärpa och färgåtergivning. Ligger inte helt klockrent i handen och känns lite "glatt", nästan lite tvålaktig som iPhone 3G(S) också kan göra ibland. HTC Desire - Sense-gränssnittet är riktigt skönt att arbeta med (säger jag som har en iPhone privat) och slår Galaxyn i användarvänlighet. Skärmen går inte av för hackor och jag utgår från att Desire HD inte är sämre. Kan ju också hoppas att kameran på HD-modellen blir bättre än för i nuvarande Desire är den inget att ha, trots "blixt". iPhone4 - genuint lättanvänt gränssnitt och är nog den modell jag hade valt. Må så vara att Android kommer starkt och att jag är iPhone-färgad. Men ändå.
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Registrerad: 2002-01-13
Lösningar: 287 |
Jag håller med Dryden i det mesta. Har själv en iPhone 3GS, men blir mer och mer sugen på Android. Tycker dock inte att någon Android-tillverkare nått ända fram ännu. Sony Ericsson är hopplöst efter och Samsung har en tvivelaktig historik när det gäller mjukvara och uppdateringar (Galaxy S har väl en del buggar, om jag förstått saken rätt).
Ge mig en Android-telefon som: - får nya Android-versioner lika snabbt som Nexus One - har samma byggkvalitet och känsla som iPhone 4 eller åtminstone HTC Legend - inte är större eller tyngre än iPhone 4 (4" är för klumpigt i mina ögon) - har minst samma prestanda som iPhone 4 eller de vassaste Android-syskonen Sen kan ju Google ta och släppa betalvarianten av Android Market även i Sverige.
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 16 |
Kan bara säga vad jag har testat själv.
X10 mini och alla dess versioner, nej! Det är för liten skärm och många appar fungerar inte pga det, om det fungerar delar den upp det på två skärmar vilket förstör det lite. iPhone 4, den skärmen slår det mesta. Nästan så den är bättre än min laptop ![]() Desire, det har jag nu själv. Är sjukt nöjd. Det finns bara en sak som jag är missnöjd med och det är batteritiden. Men då jag sover, då laddar den. Men första veckan lekte man och provade så mycket att jag fick ladda den 2 ggr på en dag. Sen den jag läst om Desire Z och HD så... nä det är inget jag behöver utöver det jag har. Skärmen behöver jag inte ha större då jag tycker att den vanliga Desire'n är i största laget för mig. Att ha den liggande i handflatan - perfekt, men att ringa med så känns den lite för bred. Men det är väl en smaksak. En jämförelse har du här: http://www.swedroid.se/htc-desire-hd...eksjamforelse/ Det jag vet är skillnad på 2.1 och 2.2 är att du kan kopiera till SD-kortet, för interna minnet på Desire är i minsta laget trots att det är "stort". Men man får inte spara allt för telefonen tar upp mycket av det minnet, av nån anledning. Sen det här med Market och betal. 14 länder står på tur att komma in, dock vet man ännu inte vilka. Men det går ju att komma runt, utländskt simkort eller emulator eller leta reda på APK-filen på annat håll. Får du in en betalapp så är det bara att uppdatera den som vanligt.
|
|
|
#7 | |
|
Medlem
Petigt men väl värt att notera: iPhone 4 heter just 4 och inte 4G, då den inte har något med fjärde generationens mobilnät att göra.
Citat:
Jag har även själv funderat på det där med jailbreaket men i och med iOS4 så har argumenten försvinnit ett efter ett. Nu är det egentligen bara "lockscreen" (med kalender, nya mail, SMS och missade samtal) som jag saknar men det väger inte tungt nog att motivera ett jailbreak. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Forumtekniker
Registrerad: 2001-06-13
Lösningar: 196 |
Tidigare iPhoneanvändare här, nu Nexus Oneanvändare. Jag gillade iPhonen väldigt mycket i ungefär ett år. Sen började jag tröttna, det blev liksom inte roligare än till en viss gräns. Visst, ingen Androidversion, brandad eller ej är lika användarvänlig som iPhonen (men det finns open source initiativ som jobbar på det), men sen jag gick över till android är jag än mer övertygad om att "no app is an island". Möjligheterna som ges när applikationer kan prata med varandra är otroliga. Börjar jag spela musik, via en app som berättar vad den gör (broadcastar ett intent), plockar min last.fm klient upp det och scrobblar den live i bakgrunden, utan att jag behöver koppla mig till iTunes eller starta applikationen manuellt. Om jag tar bort/uppgraderar/installerar en app plockar appaware upp det och uppdaterar min appawareprofil (social networking baserat på appar). Jag synkar automatiskt, i bakgrunden (via 3:e partsappar), mina kontakter från last.fm, linkedin, facebook, google contacts, exchange on the fly och de mergas ihop som en kontakt. Ringer jag ett utländskt nummer kan RebTel hooka in då telefon-applikationen berättar att här ska det ringas, jag kan då välja om jag vill ringa med vanliga telefonapplikationen eller inte.
Gillar jag inte default applikationen för SMS, Launcher (motvarigheten hemskärmen på iPhone), kan jag byta den till någon som passar mitt tycke bättre. Möjligheten till widget på låsskärmen och i Launchern, ger mig en snabb överblick utan att t.ex behöva öppna kalendern eller en väderapplikation. Men det som nog är allra bäst är nog att jag slipper iTunes och därför inte behöva känna mig knuten till en dator, Android är mer en internet/molnbaserad enhet, det märks inte minst vid uppdateringar av mjukvaran. iPhonen kräver att man gör det via iTunes; android skickar sina grejer OTA. Dagens android är mer en power user-plattform medan iPhonen är en välpolerad "vanlig användar"-plattform, jag tror dock att detta kommer ändras iom Android 3.0. Det som för mig talar för iPhonen är skärmen, både upplösningsmässigt och att hårdvaran för multitouch är bättre.
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-05-08
Lösningar: 0 |
Är också på gång att köpa en smartphone. Tänkte ha en lagom till föräldrarledigheten vid årsskiftet, så tänkte vänta in och klämma lite på Desire HD. Men, efter och ha klämt på befintliga telefoner så lutar det åt Desire (den gamle, ej HD) och det största alternativet är en iphone (3GS/4). Dock gillar jag inte apples instängande av användare och hårda krav på applestore. Desire HD är i största laget enligt min smak och stör mig lite på den utstickande kameran. Nackdelen med android är att den känns lite "beta" fortfarande. Blir troligen bättre i och med 3.0.
Har en X10 Mini idag och android 1.6 och avsaknaden av multitouch är inga större problem på den, men stora X10........glöm den. Medans övriga tillverkare tävlar om att vara först med att släppa senaste android 2.2 så meddelar SonyEricsson att man är försenar uppdateringen till nu mer gamla 2.1. Nä, innan SE är med i räjset måste dom ligga i framkant med uppdateringar och fixa hårdvara som stöder multitouch. Tänk på att nyare android inte bara innebär nya features, många appar kan inte köras på android 1.6. Samsung GS är väl värstingen just nu, men kanske lite plastig och saknar blixt. Nä, än så länge lutar det åt gamla hederliga Desire. Skulle vara bra om HTC kunde bekräfta att 3.0 kommer att släppas på den också... |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Kan ju tillägga att Microsoft också släpper sitt nya operativ snart och den kan ju faktiskt vara värt att kolla in också. Man ska ju ha fått med sig bland annat HTC så vi lär också snart få se mobiler och recensioner och än ska man inte räkna ut dom. Dom har förhoppningsvis spanat in iphones och androids framgångar och med integration med windows som kan det bli stort, i alla fall inom företagsvärlden.
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Värt att notera om Windows Phone 7.
http://www.idg.se/2.1085/1.339456/wi...nsas-i-sverige Plus att både internetdelning och multitasking verkar saknas. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-05-05
Lösningar: 27 |
HTC Desire
|
|
|
#13 | |
|
Medlem
Citat:
Värt att notera är ju också att världens bästa app, spotify, ännu inte finns för windows mobile. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem
Jag tänkte hitta min källa på det där med WP7 och multitasking men gör det inte just nu, läste det förra veckan om jag inte minns helt fel.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem
Spola fram till cirka 6:30 i den här filmen.
http://feber.se/mobil/art/188307/win...e_7_vs_iphone/ Mitt påstående verkar alltså vara en sanning med en DOS modifikation. ( ) Det går att växla (vad det verkar) men på samma sätt som i gamla iPhone OS. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Moderator
Registrerad: 2002-09-23
Lösningar: 98 |
|
|
|
#17 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-07-27
Lösningar: 26 |
N8'an börjar skeppas idag, efter förseningar! (WOHO!!)
Och den kommer att bli en värdig ersättare till min N97'a. Detta är helt klart en lur man inte bör döma bort pga Nokias/symbians tidigare fails. Med symbian^3 som tillsynes kan se likt S60v5 men som är helt nytt från scratch och kompatibelt med apps utvecklade i QT som breddar marknaden för den apptokige! 12 MPixel Carl Zeis Tessar optik och den största sensorn hittills i en mobiltelefon i kombination med Xenonblixt är det här telefonen för mobilfotare. Filmar i HD720 och med HDMI anslutningen blir det roligare att visa sina klipp eller föra vidare till USB minnen via USB-otg. Bilderna/filmerna lär dock vara av god kvalitet på den medföljande 3,5" AMOLED displayen. Dolby Digital Plus-teknik 5.1 i premiumkvalitet, kompatibel med hemmabiosystem gör telefonen till en smidig mediaprovider! 16 GB interminne, plats för microSD-minneskort, utbytbart under användning, upp till 32 GB. Chassit är tillverkad i anodiserad aluminium och är tålig mot repor, likaså displayen som skyddas av gorilla glass. Enkel multitasking med thumbnails som visar vad som händer exakt för stunden och möjlighet att avsluta programmet. Multitouch på den kapacitiva skärmen med stöd för flickscroll och pinch-zoom! Dom negativa aspekterna då? -Symbian^4 släpps 2011 och Nokia har inte gått ut med hurvida telefonen kommer att kunna uppgraderas till S^4. -Processorn, en ARM11 med klockfrekvens på ~680 Mhz, jämfört med konkurenters på 1 Ghz. Behöver dock inte vara en nackdel (som att jämföra Celeron med Pentium) N8'an har dock en inbyggd grafikaccelerator som väger upp situationen! Nu väntar jag bara ihärdigt till dom fysiska butikerna får leveranserna från fabrikerna! GE MIG DEN!
The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong. Senast redigerad av M.Cheraghi, 2010-09-30 klockan 17:30 |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 16 |
Då får jag hoppas att de byggt ett jäkla lager av N8, om de nu tror att många vill ha den då det är brist på amoledskärmar. Desire fick ju gå över till super-LCD och Samsung har slutat tillverka Galaxy S och Wave, så länge.
|
|
|
#19 | |
|
Medlem
Citat:
Jo, man kan hoppas att dom vet vad dom sysslar med vad gäller AMOLED om det är som du säger.. Förhoppningsvis hinner jag köpa mig en innan dom är slut ska definitivt hänga på låset!
|
|
|
|
#20 |
|
Forumtekniker
Betalapps lanserade för android, nu finns det snart inget dåligt kvar.
![]() http://www.webforum.nu/showthread.ph...29#post1518529
|
|
|
#21 |
|
Forumtekniker
Tyvärr lämnade ju N8:ans kamera en hel del att önska.
Ljusår bättre än den på min Nexus, men med den tekniken de har packat in i kameran hade jag hoppats på något bätte. Tyvärr verkar de också följa megapixel racet, hade de haft samma enorma sensor men stannat på 5,7 eller kanske till och med nio hade bilderna antagligen bilderna varit bättre.http://www.engadget.com/2010/09/30/n...mera-showdown/
|
|
|
#22 | |
|
Medlem
Citat:
![]() Oftast kan man ju välja kvalitet/upplösning i inställningarna, hur blir det då om man väljer att fota i lägre upplösning äv dom 12 Mpixel som luren är god för? Blir det bättre eller samma lika fast mindre?
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-10-18
Lösningar: 1 |
Att ha eller inte ha en LG OX2
Jag är oxå på g att förnya mig på smartphonfronten . Jag har nu en HTC Hero som börjar bli dags att pensionera. Jag är ingen stor användare av smartphon - kör en hederlig gammal Eriksson som min "ring " mobil .. o smartphonen som surf mm men vill ju iallfalla att den ska fungera om jag väl använder den ...- har fått erbjudande om en LG OX2 -men hittar mkt lite omdömen om den . Någon här som har en o kan dela med sig av sina erfarenheter ? |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Moderator
Marsvin Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3119 |
jag gissar att du menar Optimus 2x - kolla på omdömena på prisjakt.
Du vet att man kan ringa med smartphones också? Man behöver inte ha en separat mobiltelefon för det... ![]() mvh |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Medlem
Registrerad: 2003-05-05
Lösningar: 27 |
Jag har en Optimus 2X, och har generellt sätt varit väldigt nöjd med den, känns väldigt rapp och pigg, speciellt i förhållande till HTC Hero (hade den tidigare).
Nackdelen jag ser är att jag vet inte om den kommer att uppdateras till version 4.X. Det går iofs att lösa med rootning. Har idag bytt till en Samsung Galaxy S2, och den känns väldigt mycket lättare att ha i handen och väger betydligt mindre och är mer slimad (går lätt ner i en jeans ficka trots sin storlek). S3 har kommit med, men är antagligen lite väl dyr. Men finns det utrymme slår jag ett slag för S2, fungerar inte det så 2X och släng på en Custom rom. Så mina val kort och gott. 1. S3 2. S2 3. 2X ... 87. 4S
Dina grannar på nätet | NextDoor Senast redigerad av Sjodahl, 2012-07-24 klockan 07:18 Anledning: Skriver som en kratta! |
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|