Har två Samsung TV i närheten av varandra och den ena apparaten reagerar när jag egentligen vill styra enbart den andre. Brukar det gå att på något sätt koppla en fjärrkontroll till en specifik TV på något sätt? Det gäller ju specifikt Samsung i det här fallet. Jag kan inte hitta något i manualen. Alternativt om det möjligtvis går att stänga av IR-mottagaren på ena TV:n på något sätt. Har försökt hitta mottagaren på ena TV:n för att försöka tejpa över den men jag hittar den inte.
Jag kommer ihåg ett gammalt inslag i TV (kanske ca 10 år sen) i konsumentmagasinet PLUS, där fjärrkontroller testades. Minns ju inte i detalj men det var i samma rum samtidigt som tre (tror det var tre, eller möjligen 4) testade och jag vill minnas att det var den nyaste som gav sämst resultat.
I nästa inslag sa programlesdare (Sverker Olofsson) att något TV-bolag hade riktat kritik mot det inslaget och sagt att det är helt naturligt att det blir ett konstigt resultat om flera TV-apparater med flera fjärrkontroller testas samtidigt. De slår då lätt ut varandra.
Personligen tycker jag då att det räcker med att ha en TV (givet att den är tillräckligt bra), men av någon anledning har du alltså kommit fram till att det för dig är bäst med 2 TV-apparater nära varandra? Kommer du inte på något annat så fundera på om det går att öka avståndet till TV-apparaterna genom att möblera om, eller sälj den ena TV-apparaten. Annars verkar det vara svårt att hitta en lösning på ditt problem.
Personligen tycker jag då att det räcker med att ha en TV (givet att den är tillräckligt bra), men av någon anledning har du alltså kommit fram till att det för dig är bäst med 2 TV-apparater nära varandra? Kommer du inte på något annat så fundera på om det går att öka avståndet till TV-apparaterna genom att möblera om, eller sälj den ena TV-apparaten. Annars verkar det vara svårt att hitta en lösning på ditt problem.
Det spelar väl ingen roll varför jag har två TV-apparater nära varandra? Nu är det så. Men om du verkligen vill veta så håller vi på att flytta ut kontoret till vardagsrummet då vi väntar tillökning. Och den monitorn jag hade i kontoret användes både som extern skärm till dator och TV-mottagare. Nu har den fått flytta ut till vardagsrummet och med de ljusa väggar vi har här så spelar det inte så stor roll vart jag placerar den lilla TV:n någonstans.
Efter chatt med Samsungs support nu på morgonen så fick jag rådet att tejpa över mottagaren på den lilla TV:n för det gick inte att programmera om fjärrkontrollerna. Så det får väl bli en ful tejpbit som blir lösningen i det här fallet.
Jag gissar att en multifjärr inte heller är någon lösning?
En bättre lösning (som alltså ser bättre ut) är då att försöka hitta tejp eller likande i den färg som passar bäst, så blir det inte en ful tejp som blir den temporära lösningen.
Red: Inlägget ovan skrevs innan jag hade postat detta. Fuderade på att skriva lite mer angående lösningar (på trådar på wF), men valde att inte göra det, då folk kunde reagera negativt på det. Det var alltså därför det tog lite tid att skicka inlägget.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e