Jag har hittat hur man kan lösa trådar så att de hamnar under "Lösta trådar" längre ner än under "Olösta trådar", men även i lösta trådar är en textruta där man kan skriva. Kan inlägget skickas eller blir det felmeddelande? Ville inte pröva. Vad är annars den direkta skillnaden mellan lösta och olösta trådar?
Hela grejen med ett forum är inte att skapa så många trådar som möjligt, utan att kunskapen finns kvar även för de som kommer till forumet efter att det senaste inlägget skrivits. Ofta finns följdfrågor som andra vill spinna vidare på, någon frågar hur det gick och så vidare.
Av samma anledning raderar vi inte heller trådar, det går liksom emot hela idén med ett forum. ;)
Nej, trådar låses inte utan vettiga skäl och bara för att en tråd är löst betyder inte det att man kan sluta föra en diskussion i den. Exempelvis skulle jag bli jätteledsen om min tråd som jag länkar till nedan, låses efter mitt accepterade svar. Som du ser finns det ett antal inlägg även efteråt. http://www.webforum.nu/showthread.php?t=171228&highlight=imac
...och därför blir bland annat jag smått irriterad när folk postar en tråd med en fråga, för att en stund senare hitta svarat på annat håll och radera texten i inlägget och ersätta den med "Äh, jag hittade. Ta bort tråden.". Gör om, gör rätt och posta lösningen åt oss andra då istället, så sprider man ju kunskapen.
Jag kanske ska svara på din ursprungsfråga, som ingen verkar ha gjort än.
Skillnaden på en löst och olåst tråd är att trådskaparen (eller moderator/forumvärd) accepterat ett av de lämnade svaren som tillräckligt för att lösa trådskaparens frågeställning. Alla trådar går fortfarande att posta i.
I övrigt förstår jag inte riktigt var du vill komma. :)
Som Dryden säger, trådar stängs inte utan en bra anledning.
Meningen med lösningsfunktionen är att markera ett inlägg som lösning för att andra lättare ska kunna hitta svaret på frågor. Att markera ett svar som lösning har följande effkter:
Ett inlägg som är markerat som lösning får en annan färg samt en ram i trådlistningen. Därför är det bra att markera rätt svar som lösning.
De "seriösa" forumen är delade på mitten med olösta trådar överst och lösta trådar under. Meningen med det är att göra obesvarade trådar mer synliga.
I sökfunktionen kan du välja att söka efter enbart lösta trådar.
Notera dock att det kan finnas saker att diskutera i en tråd även efter att den är löst. Därför låses inte trådar automatiskt bara för att någon markerar ett svar som lösning.
Jag såg i tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?t=179792 att det visst går att markera sitt eget inlägg som lösning. Det är ju mycket bra i fall man själv hittar ett bättre svar på den fråga man ställde än vad någon annan har hittat. Först tyckte jag inte det blev rätt men nu ändrade jag lösningen i http://www.webforum.nu/showthread.php?t=179609&page=4 till det av mina egna inlägg som bäst svarar på frågan och tråden är alltjämt löst.
Dock ökar inte antalet lösningar med 1 annat än om någon annan markerar ett av mina inlägg som lösning. Jag håller då mest till i cafeet och diverse forum och har inte direkt sökt efter att få lösningar genom att klart svara på frågor andra ställt efter att webbplatsen uppdaterades till att omfatta lösningar.
Jag såg i tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?t=179792 att det visst går att markera sitt eget inlägg som lösning. Det är ju mycket bra i fall man själv hittar ett bättre svar på den fråga man ställde än vad någon annan har hittat. Först tyckte jag inte det blev rätt men nu ändrade jag lösningen i http://www.webforum.nu/showthread.php?t=179609&page=4 till det av mina egna inlägg som bäst svarar på frågan och tråden är alltjämt löst.
Dock ökar inte antalet lösningar med 1 annat än om någon annan markerar ett av mina inlägg som lösning. Jag håller då mest till i cafeet och diverse forum och har inte direkt sökt efter att få lösningar genom att klart svara på frågor andra ställt efter att webbplatsen uppdaterades till att omfatta lösningar.
Det är upp till trådskaparen att markera det svar i inlägg som hon eller han tycker att det är det svar från en individ som hjälpte att lösa det problem eller fråga som har kommit på tal.
Att markera sig själv som tråd lösare på sina inlägg förstå du säkert själv varför du inte få +1 i lösningar, då kan hade man kunnat skapa egna trådar och frågat exempelvis "Vad är 1+1" och sen svara på det själv och på så sätt spammar sönder och ta bort hela idéen med lösningssystemet.
...och därför blir bland annat jag smått irriterad när folk postar en tråd med en fråga, för att en stund senare hitta svarat på annat håll och radera texten i inlägget och ersätta den med "Äh, jag hittade. Ta bort tråden.". Gör om, gör rätt och posta lösningen åt oss andra då istället, så sprider man ju kunskapen.
Vill komplettera detta med att man hemskt gärna får posta LÄNKEN till lösningen
Kan återuppta en gammal tråd. Webforum har ju omstrukturerats till följd av förslag från medlemmar. Visst fungerar det tillfredställande med lösningar men jag har hittat saker som skulle kunna bli än bättre.
Det står att ett inlägg är löst och av vem, men det kunde stå även tidpunkt för när det löstes. Detta inlägg löstes ju långt efter att det skrevs. Här är bakgrunden till sen lösning. Det går inte heller att i texten Markerad som löst av Användarnamn klicka på användarnamnet och på det sättet komma till användarens profil.
Ähum, var hamnade bilden? Ja alltså. En medlem skapade tråden och när detta skrivs löstes den av en forumvärd. I fall lösningen skulle ändras valde jag att ladda upp en bild. Till frågan. Inte för att vara tjatig efter lösningar men jag undrar bara. Om jag har skapat en tråd och någon i staffen markerar ett av mina inlägg som lösning. Ökar mitt antal lösningar med 1 då? (jag har några olösta trådar där jag själv skrivit inlägg).
Jag testade även med att redigera en av mina lösningar, där någon annan löst tråd med mitt inlägg (jag ändrade inte på något innehåll alls, bara testade redigering). När inlägget postades försvann den gröna ramen men när jag länkade tillbaka återkom den. Det är ju förväl att man inte råkar avmarkera lösning när man redigerar inlägget.
Som diskuteras i tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?t=180608 tycker flera att antalet lösningar inte borde visas som nu. Om det måste göra det och man upptäcker att man har fått en ny lösning måste man leta efter hur man fick den för det skickas väl inget meddelande om att man har fått en lösning? Annars får man själv meddela någonstans att man löst tråden med den använadrens inlägg. Vore kanske bra om den som löst inlägget kunde redigera det och direkt i inlägget skriva dit varför det löstes. Alltså endast lösta inlägg skulle kunna redigeras av den som löst det.
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9