Meddelande

Minska
No announcement yet.

Affärs- och företagsidé

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Affärs- och företagsidé

Hej!

Sitter och har lite tankar om en affärsidé samt att starta upp ett företag baserat på denna affärsidé. Vill inte avslöja allt för mycket om själva idén utan vill mest ha åsikter, tips och förslag på hur man skulle gå vidare med själva idén.

Vad ska man tänka på, affärsplan, budget, marknadsföring någon slags presentation för möjliga sponsorer som kanske kan tänkas att sponsra m.m. Antar att det är flera som har haft andra affärsidéer och kanske lyckats komma något vart med dem?

Min affärsidé skulle gynna nyföretagare och även företag som har hållit på ett tag. Och jag tror även att det skulle gynna företagsverksamheten över lag i min hemstad där jag då hade tänkt att bedriva verksamheten.

Finns även ett näringslivsföretag eller vad man ska kalla det i stan, som jobbar med att hjälpa företag etablera, utveckla och så vidare. Tror även att dem skulle kunna nappa på min idé om jag kommer med ordentligt underlag.

Lite tankar idéer, förslag, tips med mera mottages tacksamt!
    M.V.H
    Hampus Johansson
    --
    http://www.hampusjohansson.se

En bra förklaring av idéen är bra, i ett Win-Win perspektiv.

Kostnader och intäkter i diagramform.

Case scenarior, vad händer sedan osv.

Det måste finnas många som man dra iden för typ som man gör i Draknästet.
    Kolla den amerikanska varianten och skaffa dig en Mentor.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Kommentera

Någon form av affärsplan och sedan någon slags budget hade jag tänkt att försöka att jobba fram. Angående vad som händer sedan bakar man in i affärsplanen.

Kanske skulle anmäla mig till Draknästet senare när jag har bättre underlag

Fler tips och förslag, keep 'em coming!
      M.V.H
      Hampus Johansson
      --

Kommentera

Ska du skriva en affärsplan rekommenderar jag Venture Cups handbok, den bästa jag sett inom det området: http://syd.venturecup.se/sw6146.asp
        BiljardBolaget.se - Biljardbord för hemmabruk

Kommentera

"Gör din egen affärsplan"
          http://www.jobs-society.se/main.asp?...842&PageType=0

Denna trycksak använde jag när jag startade mitt företag för sju år sedan. Ett enkelt sätt att arbeta på är att trycka ut hela manualen i skrivaren.

Sen skriver du upp alla rubriker i Word och fyller i rubrikerna efter hand med det som är aktuellt för dig och din verksamhet.

Sen finns det budget. Samma där. Där kan du göra ett alternativ i Excell med celler som visar resultatet.

Du får låtsas att du har en hyra på 2.000:-, ringer för 300:-, Internet 200:-, företagsförsäkring, pension...

Sen intäkter. Blir det nåt sånt??

Detta materialet kan du sen visa för folk i din närhet. Be dom läsa. Komma med synpunkter.

Jag tror inte du ska vara rädd för att dela med dig av din idé och dina tankar. Nu menar jag inte på Internet utan i din bekantskapskrets, där du bor. Prata med tio personer och långsamt kommer din idé att bli lite annorlunda... förändras en aning...

Detta är sunt. Prata med tio till, med tio till... och vips! Du kommer lite längre bort från din grundtanke!! Kanske!!

Det är så idéer växer fram.

Det är bra om du kan behålla någon form av inkomst så ditt liv inte står och faller med din idé. Går det att "mjukstarta"?

Jag vill direkt avråda från Draknästet. Till och med Hagströmmer skriver i sitt kapitel i boken "Mind your own Business" på frågan när ska man plocka in riskkapital, han svarar "aldrig".

Men det beror lite på, i vilken situation, i vilket sammanhang... :-)

Lycka till!!
          - Vad hette La Liga då det begav sig?
          - Då Liga.

Kommentera

Mitt råd om Draknästet var att ta efter presentationsmodellen.
            Jag anser att Riskkapital av det slag som Draknästet hantera är värre än horeri.
            Men det är viktigt att ha en bra presentation så att man på några minuter kan tala om vad fördelar och även eventuella nackdelar är med en idé.

Eftersom jag är tillräckligt gammal och lat för att inte göra något, mer får du gärna skicka Pm eller ringa mig säger Lasp.
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

Kommentera

Där håller jag med Lasp!

Det finns tre typer av presentationer:
              "The elevator pitch" - tre minuter
              mellan - 15 minuter
              lång - 30 minuter

Tänk på det när du presenterar din idé för olika personer i olika sammanhang. Du kan inte dra en 30 minuters presentation med någon du träffar i ett hastigt möte.

(Det finns säkert fler typer av presentationer... men det hör liksom inte hit!! :-) Dessa ger dig en fingervisning och det är hela poängen!!)
              - Då Liga.

Kommentera

Tack så mycket för all information och tips, uppskattar allt av nytta. De länkar som ni har postat verkar vara matnyttiga. Ska ta mig tid och läsa igenom det också.

Angående Draknästet så var det inte menat så seriöst och om det nu skulle vara aktuellt skulle det nog inte ske inom den närmaste framtiden.

Intäkter kommer att finnas om allting går som man vill och man skulle kunna tjäna lite pengar på det skulle jag tro. Så någon slags budget med alla utgifter och vad som behövs till uppstarten måste sammanställas och räknas ut m.m.

Tror även på att visa och presentera sin affärsidé lite lätt för några bekanta och få lite olika synvinklar på det hela. Detta kan nog också som du säger även utveckla idén samtidigt.
                M.V.H
                Hampus Johansson
                --

Kommentera

Lite tips och idéer kanske du hittar här

http://tillvaxtverket.se/
                  http://www.almi.se/

Kommentera

Som tips från en som startat två företag, det finns två huvudsakliga vägar att gå:

1) Riskkapital - här gäller det att skaffa bra med underlag i form av affärsplan, budget med mera innan man går till någon riskkapitalist. Se till att lära dig deras språk, ROI, USP med flera förkortningar är det de vill höra (jag lämnar det upp till dig själv att ta reda på vad de betyder om du inte redan vet ).

2) Jobbajobbajobba - om du kan starta företaget på egen hand utan investering (alternativt finansiera den själv) så är själva affärsplanen inte lika viktig. Är det en helt ny affärsidé bör du dock gå igenom din budget ordentligt. Det vore dumt att lägga ner tid och pengar på något som kanske låter bättre än vad det är. Se till att där finns pengar att tjäna. Att ändå läsa igenom och skissa på en affärsplan är bra, där finns många sunda tankar bakom den och det kan vara bra inte minst när man ska marknadsföra sig själv att känna till sina egna styrkor och svagheter.

En sista kommentar, ett eget företag kan enligt mig ha två syften:
                    1) göra dig rik
                    2) förse dig med jobb

Ibland sammanfaller dessa, ibland inte. Jag vet företagare som är hur nöjda som helst med att ha ett jobb men som sannolikt inte kommer att bli nästa Bill Gates på sin verksamhet. Problemet med att söka riskkapital är att nummer ett måste vara uppfylld, för kan inte du tjäna pengar på företaget så kan inte riskkapitalisten det heller. De kommer inte att sponsra dig för att ge dig ett jobb.

Vissa verksamheter måste därmed byggas upp utan riskkapital. Det är sådana verksamheter som förser dig med ett för dig kul jobb och hygglig lön, men inte någon stor avkastning på aktiekapital.

I vilket fall som helst, kan du starta utan riskkapital så gör det. Som någon nämner ovan så borde det vara ett sista alternativ om du verkligen måste ha pengar snabbt.

Förutom de länkar som har tipsats om ovan skulle jag rekommendera att du kontaktade den närmsta högskola/universitet du har i närheten. Ofta har de kontakter för nyföretagande och kan hjälpa dig hitta mer hjälp.
                    Hemsida: New Seed IT Solutions AB

Kommentera

http://www.ekubator.se/enp/

Se till att din kommun ger dig möjlighet att delta i Entreprenörsprogrammet.
                      - Då Liga.

Kommentera

Börja med att skriva en realistisk och genomarbetad affärsplan. Om du inte gör det kan du aldrig se de hot, risker och nackdelar som din idé förmodligen har utöver möjligheterna fördelarna. =) Det är det garanterat bästa sättet att täppa till luckor.

Jag har läst affärsplanering på högskolenivå och driver två företag, hör gärna av dig om du skulle vilja ha hjälp eller bara bolla saker!

Mvh
                        Jag driver en webbyrå med fokus på digital marknadsföring och copywriting - hur kan jag hjälpa dig?

Kommentera

Working...
                        X