webForumDet fria alternativet

Zyxel NBG-460n - trådlös periodare

Nätverk

10 svar · 2 213 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har problemas med min Zyxelrouter, som häromdagen bara fick för sig att sinka nästan allt vad trådlöst heter. Det började med att iPhonen inte riktigt fick kontakt, det följdes upp med flickans burk som var olidligt seg och när Macbooken sedan visade samma fenomen insåg jag att något var i görningen. Trådat fungerar det alldeles förträffligt men så får jag petar över den till luften så dyker i princip anslutningen helt.

Följande är kontrollerat:

• Alla kablar i rätt hål. De har aldrig suttit i fel och inget är ändrat. Trådbundet fungerar allt som det ska och mer därtill. Anslutningen blev helt enkelt bara plötsligt markant sämre.
  • Kanalen jag sitter på sitter jag själv på. De andra runtomkring i fastigheten ligger på andra kanaler, enligt en tracker jag kollade med tidigare ikväll.
  • I routerns client list hittar jag bara de enheter jag själv äger och har anslutit till nätverket, både trådat och trådlöst.
  • Inga störkällor, förutom blåtandsheadset. Inget som inte fanns innan problemen med andra ord.
  • Testade att uppdatera firmwaren och allt såg bra ut helt plötsligt med kalashastigheter. Sedan kom jag på att jag kanske ska plugga ur nätverkskabeln ur Macbooken :p och då dök givetvis allt vad nätverksanslutning heter.
  • Däremot har jag INTE resetat den. Än.

Det skumma i sammanhanget var att en bredbandskoll i iPhonen också markerade kalashastigheter (13Mbit nedströms!) direkt efter uppgradering och routeromstart, men sedan tvärdog allt vad trådlöst heter när Macbooken gick trådlöst igång samtidigt. Men bara till och från. iPhonen får WiFi-timout i BBK-appen för att nästa sekund indikera några megabit nedströms, för att nästa test tugga i knappt 0,5Mbit/s och så uppvisar även Macbooken när jag kör den trådlöst.

Under en tiominutersperiod kort efter uppgraderad firmware såg testresultaten ut så här (ner / upp):

- 5,6Mbit / 1,4Mbit
- 0,027Mbit / 0,011Mbit
- 12,8Mbit / 10,4Mbit
- 10,85Mbit / 1,47 upp (med toppar på cirka 10Mbit).
- 0,45Mbit / 0,67Mbit

Så. Någon? :e

Jahapp, vad ska man tro nu då? Ändrade kanal till #13 och nu jävlar blev det fart igen enligt BBK-appen i iPhonen. Tre tester på rad nu med uppempt 16-17Mbit åt båda håll! Det här ska utvärderas under morgondagen.

...men medan iPhonen både hittar min router, pekar på full sula i mottagning och visar upp finfina hastigheter så säger Macbooken (även efter en omstart) att mitt nätverk inte finns och att det blir timeout när jag anger uppgifterna manuellt. x(

Och när Airporten får kontakt med routern så blir det likförbaskat timeout på anslutningen. Har testat peta bort WPA-PSK2-nyckeln utan framgång, på iPhonen fick jag återge lösenordet när jag satte tillbaka nyckeln och den fungerade klockers direkt. Fortfarande ingen framgång på Macen.

Vad sjutton, det har ALDRIG varit några problem och detta liknar inte något jag sett förut.

Igår rullade flickans dator utan några som helst problem och jag mätte upp runt 20Mbit/s åt båda håll, ungefär. Min Macbook tycker dock fortfarande att anslutningen når en maxgräns de få gånger den ens hittar nätverket.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Har du kollat Macen mot något annat trådlöst?

Nej, inte anslutit till något annat trådlöst men den hittar grannarnas trådlösa men den listar inte mitt eget i nio fall av tio. Ansluter jag manuellt får jag en timeout inom fem sekunder.

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Det kan bli problem när man väljer en kanal som ligger längst ut(1 eller 13) i frekvensbandet. Prova att byta till 12 eller 2 och se om det hjälper.

Det ska jag testa.

Lustigt värre dock, igår hittade Macbooken nätet direkt efter omstart av router och dator. Mätte upp 42Mbit ner och 30 upp. Testade koppla bort nätet och försökte koppla tillbaka, vilket naturligtvis inte fungerade. Sedan dess kommer jag återigen inte in. :)

Det är nog bara att acceptera att routern har fått ett frispel för gott. Har testat en fabriksåterställning nu ikväll och första fem minuterna efteråt fungerade allt klockrent men nu vacklar anslutningen rejält. Ibland full sula och full täckning men ibland tappar den rejält och då kan jag inte en posta ett inlägg på wF utan att jag får vänta en kvart. Likadant med flickans PC. De enda som verkar spela hyfsat över WiFi är våra iPhones. Skumt.

Garantiåberopan nästa!

Fortsättning på storyn kommer här;

Lämnade in routern idag och lyckades få med mig en lånesak därifrån i väntan, en P-320W (även det en Zyxel) och en sådan har tidigare stått här hemma och rullat klanderfritt. Enligt uppgift skulle låneroutern inte ens fungera men jag fick igång den men med tanke på dess historia kanske det är fel att dra slutsatser av resultatet. Nämligen, det trådlösa fungerar fortfarande ytterst dåligt och hastigheterna är under all kritik. Det är ju ändå en 11g-router vi talar om, man borde få lite fart i den.

Det som då slår mig är följande:
- är det rent av Macbooken som strular? Troligtvis inte, flickan har samma problem på sin Dell och två iPhones har också problem att ansluta.
- är det utrymmet där routern står som är dåligt? Det skulle kunna vara så, men varför har det helt plötsligt bara börjat fungera sämre?
- vad för fler aspekter kan spela in? Värmen i skåpet där den står?

I väntan på nästa OS så har jag spammat mina grannar och kollat av deras reservlager med gamla prylar, måste hitta något annat att testa med än Zyxel-prylar känns det som.

Kanske ska avsluta den här tråden också.

Routern åkte in till Zyxel och blev utbytt utan omsvep och nu fungerar det betydligt bättre (även om jag blir utkastad med väldigt ojämna mellanrum). Vad som var fel framgick dock inte. Sedan passar jag på att dela ut en känga till Anovo som inte hade koll på att de inte servade Zyxel-produkter längre ( :OO ) men också en liten ros till samma Anovo som faktiskt skickade tillbaka strömadaptern som blev kvar hos dem. På en dag! Rekord!

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)