Jag får rycka in som konsult på farsans firma från och till när det är datorstrul. Nu verkar det som att nätaggregatet ev. håller på att ge med sig och då började jag överväga alternativa lösningar. De har bara en dator med Windows XP som de kör bokföring, ordbehandling, fakturering och annat.
Började fundera på om man inte skulle virtualisera deras maskin istället. Det skulle få några omedelbara fördelar:
Enklare att göra backup på hela datorn
Betydligt enklare att återställa en maskin från backup
Lite inspirerad av stoffe-2ks pendrive setup så fortsatte tankarna på om man dessutom skulle köra maskinen direkt från en USB-hårddisk. Då uppstår nämligen ytterligare två fördelar:
Möjligheten att låsa in maskinen i kassaskåpet
Möjligheten att kunna ta hem maskinen och jobba hemifrån.
Så min fråga är egentligen. Hur bra tror ni det fungerar att köra Windows XP från en USB-hårddisk? Blir det trögt? eSata skulle ju kanske öka prestandan men å andra sidan kräva eSata-portar på varje fysisk dator man vill köra maskinen i. Vad är era erfarenheter?
Den första ringklockan som jag hör här är hur XP klarar att boota på olika hårdvara stup i kvarten. XP är väl inte helt optimalt i sitt abstraktionslager för detta? Annars tycker jag att det är en bra idé, under förutsättning att disken är snabb nog, samt att du kan säkerhetskopiera den på ett enkelt sätt.
Jag tror jag var aningen otydlig. Alltså jag pratar om att först virtualisera maskinen och därefter lägga ut den på en USB-disk. I och med att den är virtualiserad så bootar den ju alltid via t.ex. VirtualBox så hårdvarufrågan är inget problem.
Jaha, isåfall är det väl bara att att säga som Nasa Mission Control: Clear for launch. Ett par snabba tester (om du har en disk) verifierar ju det ganska enkelt.
Nu är det Windows XP på värdmaskinen dock. Det kanske till och med slutar med att värdmaskinen kör Linux istället eftersom vi bara har en Windows-licens.
Min plan är alltså att klona den fysiska hårddisken för att sedan konvertera den till en VirtualBox-disk. Sedan blir det lite handgemäng för att få Windows att starta upp i en ny miljö. Här förmodar jag att jag kommer stöta på licensproblem eftersom jag plötsligt har två maskiner med samma licens? Lösningen på det borde väl helt sonika vara att ersätta värdmaskinen med en Linuxinstallation när man ser att gästen fungerar som den ska.
Absolut, jag meddelar hur det blir. Jag har iaf skaffat mig en extern disk idag och just nu jobbar jag med att försöka klona den riktiga hårddisken till en vdi. Det tar lite tid att göra en bitvis kopia dock! :)
Absolut, jag meddelar hur det blir. Jag har iaf skaffat mig en extern disk idag och just nu jobbar jag med att försöka klona den riktiga hårddisken till en vdi. Det tar lite tid att göra en bitvis kopia dock! :)
Nu har jag lyckats virtualisera maskinen och när jag startar upp den så säger Windows att jag inte får logga in förrän jag aktiverar Windows. Så jag försöker aktivera den men det misslyckas med anledningen "Den här produktnyckeln kan inte användas".
Kommer jag behöva en helt ny produktnyckel bara för att jag nu vill köra Windows i en VirtualBox-maskin och inte den fysiska?
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9