![]() |
|
|
|||||||
| .NET I detta forum diskuteras ämnen som berör .NET-plattformen, bland annat asp.net. |
![]() |
|
|
Trådverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-07-13
Lösningar: 0 |
Ny på ASP.net söker svar på...
Hej, i "gamla" ASP kunde man använda sig av scriptlets typ. <% rs("ssd") %>
Men i .net verkar man endast använda sig av olika kontroller typ Datagrid m.fl. I asp hade man total kontroll på layout i.o.m. man kunde verkligen specificera var fälten/i vilken cell datat från DB skulle skrivas ut men i .net verkar man vara utelämnad till att justera och designa dessa kontroller! Har jag fel och i så fall hur gör man bäst för att kontrollera layouten?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Registrerad: 2004-09-24
Lösningar: 37 |
Bäst gör du genom att antingen hålla dig till Repeaters för dataloopar och literals för annat, eller genom att använda dig av ASP.NET MVC Framework
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Har du något exempel på repeater? Jag antar att literals bara kan ta en post från databasen?!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Här ser du ett exempel på hur jag brukar göra
http://blog.crswebb.se/post/2008/09/...llections.aspx
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Men om jag nu skulle vilja ta fram ett värde på en funktion/metod mitt i repeatern?! Hur gör jag då??
Kod:
<asp:Repeater ID="Repeater1" runat="server">
<HeaderTemplate><table border="1"></HeaderTemplate>
<ItemTemplate>
<tr>
<td>
<%#DataBinder.Eval(Container.DataItem, "BilID") %>
</td>
<td>
<%#DataBinder.Eval(Container.DataItem, "Bilnamn") %>
</td>
<td>[Här vill jag ta fram ett värde från metoden retInt()]</td>
</tr>
</ItemTemplate>
<FooterTemplate></table></FooterTemplate>
</asp:Repeater>
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Jag skulle (nog) ha lagt en Literal där, och i eventet ItemDataBound för Repeatern hämtat datat, letat på Repeatern och lagt dit infon
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Jag försökte lägga dit en literal men det verkar inte gå att lägga in en mitt i ett annan kontroll?!
Kod:
<ItemTemplate>
<tr>
<td>
</td>
<td>
</td>
<td><asp:Literal ID="Literal2" runat="server"></asp:Literal></td>
</tr>
</ItemTemplate>
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Nej, jag skrev fel. "letat på repeatern" menade jag "letat på litaral"
((Literal)e.Item.FindControl("Literal2")).Text = "text"; Det borde fungera om din RepeaterEventArgs i ItemDataBound heter e
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Nej, jag vet inte riktigt hur du menar men detta verkar väldigt komplicerat, bara för att ta fram data från 2 olika källor inom samma kontroll!
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Nejdå, det är inte alls komplicerat när man väl har förstått hur det hänger ihop.
Kan du visa lite kod, hur du har försökt lösa det?
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Detta är Default.aspx.cs
Kod:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Web;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Data.Odbc;
using System.Data;
namespace Testapplikation
{
public partial class _Default : System.Web.UI.Page
{
protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
{
Classe cl = new Classe();
Repeater1.DataSource = cl.valjAlltFranBilar();
Repeater1.DataBind();
//Literal2.Text = cl.retInten(45, 21, 87).ToString();
}
}
}
Detta är en fil som jag döpte till Classe bara för att testa om det gick att skapa egna klassobjekt till att göra nya instanser av, typ! Kod:
using System.Linq;
using System.Web;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Data.Odbc;
using System.Data;
namespace Testapplikation
{
public class Classe
{
public OdbcDataReader valjAlltFranBilar()
{
OdbcConnection myConnection = new OdbcConnection("Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=c:\\Testdatabas.mdb");
OdbcCommand myCommand = new OdbcCommand("Select * from Bilar", myConnection);
myConnection.Open();
return myCommand.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection);
myConnection.Close();
}
public int retInten(int a, int k, int b)
{
b = a * k;
return b;
}
}
}
Detta är Default.aspx Kod:
<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeBehind="Default.aspx.cs" Inherits="Testapplikation._Default" %>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head runat="server">
<title>Tomas test med databaser</title>
<style type="text/css">
.style1
{
height: 204px;
}
</style>
</head>
<body>
<ItemTemplate>
<tr>
<td>
</td>
<td>
</td>
<td>
<asp:Literal ID="Literal2" runat="server"></asp:Literal></td>
</tr>
</ItemTemplate>
<asp:Literal ID="Literal1" runat="server"></asp:Literal>
</body>
</html>
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
Japp, du måste skapa ett Repeater_ItemDataBound-event till din repeater, i den ska du lägga följande kod:
if (e.Item.ItemType==ItemType.AlternatingItem || e.Item.ItemType==ItemType.Item) { ((Literal)e.Item.FindControl("Literal2")).Text = "text"; }
|
|
|
#13 |
|
Medlem
Registrerad: 2001-11-07
Lösningar: 13 |
Hallå
Jag skulle, som en parantes, rekommendera dig att titta på Listviewkontrollen istället för repeater om du använder 3.5 ramverket den är väldigt dynamisk men mycket kraftfullare än repeatern. Det är enklare att manipulera data i en listview. Här kan du läsa lite om den: http://www.singingeels.com/Articles/..._Repeater.aspx
|
|
|
#14 |
|
Medlem
Hej igen! Det verkar väldigt komplicerat att få fullständig kontroll på datat utan en massa extra. Kan jag själv kontrollera var datat hamnar ifall jag använder listview?
Jag fick inte riktigt ihop artikeln! EDIT: Nu fattar jag kanske, ska testa i morgon! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem
Hopparn, på vilket sätt menar du att ListView skulle ge bättre kontroll över den renderade html-koden än en Repeater?
|
|
|
#16 | |
|
Medlem
Registrerad: 2001-11-07
Lösningar: 13 |
Citat:
![]() Jag menade att du har lättare att manipulera data i en listview med t ex datakeys och edititemtemplates och events som finns tillgängliga. Att behålla positioner vid postbacks etc, samtidigt som du har 100% kontroll över din rendering. Alltså som en repeater med gridviewkunskaper(och mer därtill) Som ett litet exempel med nästlade listviews med edit och insert för att du ska förstå vad jag menar, jag har tagit bort en del kod och bytt lite namn för att inte visa, så det fungerar inte rakt av men konceptuellt: Kod:
<asp:ListView runat="server"
DataKeyNames="CategoryId"
ID="lvCategories"
OnItemDataBound="ItemBound"
OnItemEditing="EditItem"
OnItemCanceling="CancelEditing"
OnItemInserting="InsertItem"
OnItemUpdating="UpdateItem"
OnItemDeleting="DeleteItem"
InsertItemPosition="None">
<LayoutTemplate>
<table id="Itemcategories" runat="server" class="grid">
<tr class="row">
<th class="first">Category</th>
<th>Active</th>
<th> </th>
</tr>
<tr class="row" id="itemPlaceholder" runat="server" />
</table>
</LayoutTemplate>
<ItemTemplate>
<tr id="row" runat="server">
<td class="first"><%# Eval("Name")%></td>
<td><%# Page.ReturnYesNo((bool)Eval("Active"))%></td>
<td>
<asp:ImageButton ID="EditButton" runat="server" CommandName="Edit" ImageUrl="~/Images/Icons/edit.gif" Visible="true" AlternateText="Edit" ToolTip="Edit" />
<asp:ImageButton ID="DeleteButton" runat="server" CommandName="Delete" ImageUrl="~/Images/Icons/del.gif" OnClientClick="return confirm('Do you really want to delete this item?');" Visible="true" AlternateText="Delete" ToolTip="Delete" />
</td>
</tr>
</ItemTemplate>
<EditItemTemplate>
<td class="first"><asp:TextBox ID="tbName" runat="server" Text='<%# Eval("Name")%>' /></td>
<td><asp:CheckBox ID="cbActive" runat="server" Checked='<%#Eval("Active") %>' /></td>
<td>
<asp:Button ID="UpdateButton" runat="server" CssClass="genericButton" CommandName="Update" Text="Update" />
<asp:Button ID="CancelButton" runat="server" CssClass="genericButton" CommandName="Cancel" Text="Cancel" />
</td>
</tr>
<!-- Items -->
<tr runat="server" id="ItemsRow">
<td colspan="3" class="subgridcol first" style="padding: 10px 0 0 20px;border-top:none">
<h2>Items in category</h2>
<asp:LinkButton runat="server" ID="lbAddItem" Text="Add new item" OnClick="lbAddItem_Click"></asp:LinkButton>
</td>
</tr>
<asp:ListView runat="server"
DataKeyNames="ItemId"
ID="lvItems"
OnItemEditing="ItemEdit"
OnItemCanceling="CancelEditing"
OnItemInserting="ItemInsert"
OnItemUpdating="ItemUpdate"
InsertItemPosition="None"
OnItemDeleting="ItemDelete"
OnItemDataBound="ItemDataBound">
<LayoutTemplate>
<tr id="Tr1" runat="server" class="subgridrow">
<td colspan="3" class="subgridcol first">
<table class="grid">
<tr>
<th class="first">Name</th>
<th>Type</th>
<th>Pricetype</th>
<th>Amount (inc VAT)</th>
<th>VAT</th>
<th> </th>
</tr>
<tr class="row" id="itemPlaceholder" runat="server" />
</table>
</td>
</tr>
</LayoutTemplate>
<ItemTemplate>
<td class="first"><%# Eval("Name")%></td>
<td><%#Eval("Type")%></td>
<td><%#Eval("PriceType")%></td>
<td><%# Eval("Amount")%> <%#Page.Currency %></td>
<td runat="server" id="tdVat"><%# Eval("VAT")%> %</td>
<td>
<asp:ImageButton ID="EditButton" runat="server" CommandName="Edit" ImageUrl="~/Images/Icons/edit.gif" Visible="true" AlternateText="Edit" ToolTip="Edit" />
<asp:ImageButton ID="DeleteButton" runat="server" CommandName="Delete" ImageUrl="~/Images/Icons/del.gif" OnClientClick="return confirm('Do you really want to delete this item?');" Visible="true" AlternateText="Delete" ToolTip="Delete" />
</td>
</tr>
</ItemTemplate>
<EditItemTemplate>
<td class="first"><asp:TextBox ID="tbItemName" runat="server" Text='<%# Eval("Name")%>' /></td>
<td><asp:DropDownList ID="ddType" runat="server" AutoPostBack="true" OnSelectedIndexChanged="ddType_SelectedIndexChanged" /></td>
<td><asp:DropDownList ID="ddPriceType" runat="server" /></td>
<td><asp:TextBox ID="tbItemAmount" runat="server" Text='<%# Eval("Amount")%>' /> <%#Page.Currency %></td>
<td><asp:TextBox ID="tbItemVAT" runat="server" Text='<%# Eval("VAT")%>' /><asp:Literal runat="server" ID="litPerc" Text="%"></asp:Literal></td>
<td>
<asp:Button ID="UpdateButton" runat="server" CssClass="genericButton" CommandName="Update" Text="Update" />
<asp:Button ID="CancelButton" runat="server" CssClass="genericButton" CommandName="Cancel" Text="Cancel" />
</td>
</tr>
</EditItemTemplate>
<InsertItemTemplate>
<td class="first"><asp:TextBox ID="tbItemName" runat="server" /></td>
<td><asp:DropDownList ID="ddType" runat="server" AutoPostBack="true" OnSelectedIndexChanged="ddType_SelectedIndexChanged" /></td>
<td><asp:DropDownList ID="ddPriceType" runat="server" /></td>
<td><asp:TextBox ID="tbItemAmount" runat="server" /> <%#Page.Currency %></td>
<td><asp:TextBox ID="tbItemVAT" runat="server" /><asp:Literal runat="server" ID="litPerc" Text="%"></asp:Literal></td>
<td>
<asp:Button ID="InsertButton" runat="server" CssClass="genericButton" CommandName="Insert" Text="Add item" />
</td>
</tr>
</InsertItemTemplate>
</asp:ListView>
</EditItemTemplate>
<InsertItemTemplate>
<td class="first"><asp:TextBox ID="tbName" runat="server" /></td>
<td><asp:CheckBox ID="cbActive" runat="server" /></td>
<td>
<asp:Button ID="InsertButton" runat="server" CssClass="genericButton" CommandName="Insert" Text="Add" />
</td>
</tr>
</InsertItemTemplate>
</asp:ListView>
På stenåldern betydde vegetarian "värdelös jägare"! Senast redigerad av hopparn, 2009-12-09 klockan 07:49 |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem
Och om mitt visual studio inte fattar vad Item eller ItemType är för något vad har jag gjort för fel då?
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem
ListItemType.Item
Eventuellt måste du lägga till using System.Data; överst i din fil
|
|
|
#19 |
|
Medlem
Error 2 The name 'ItemType' does not exist in the current context
Jag har using System.Data; längst upp nu. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem
Error 1 'System.EventArgs' does not contain a definition for 'Item' and no extension method 'Item' accepting a first argument of type 'System.EventArgs' could be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\C#\Testapplikation\Testapplikation\Default.aspx.cs 23 19 Testapplikation
Error 3 'System.EventArgs' does not contain a definition for 'Item' and no extension method 'Item' accepting a first argument of type 'System.EventArgs' could be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\C#\Testapplikation\Testapplikation\Default.aspx.cs 23 66 Testapplikation Error 5 'System.EventArgs' does not contain a definition for 'Item' and no extension method 'Item' accepting a first argument of type 'System.EventArgs' could be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\C#\Testapplikation\Testapplikation\Default.aspx.cs 25 29 Testapplikation |
|
|
|
|
|
#21 |
|
Medlem
En fråga. Det finns inte något sätt att exekvera koden i .cs-filen för att sedan hämta upp data i aspx-filen inom en scriptlets? Typ <%= Request.???(DataObjectSomething("ID")) %>
Eller måste man alltid binda data till en kontroll, typ repeater? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Medlem
Du måste inte binda till en kontroll, men det är SÅÅ mycket bättre.
Du har definerat att ditt ItemDataBound-event tar emot ett EventArgs-objekt. Det är inte fel, men det innehåller inte de specifika Repeater-egenskaperna. Du vill istället använda ett RepeaterEventArgs-objekt
|
|
|
#23 |
|
Medlem
Registrerad: 2005-02-08
Lösningar: 24 |
Du kan mycket väl köra ett metodanrop i repeatern
typ <%# GetMyStringFromMyObject(Container.DataItem) %> o sen får du bara casta objektet till vad det är o returnera nån lämplig sträng kanske protected string GetMyStringFromMyObject(Object obj) { DataRow row = obj as DataRow; // ev DataRowView minns inte vilket string hupp = row["Rostskada"] as string; if(hupp != null && hupp == "ja) return "Rostskadad"; return "Som ny"; } fördelen är att di slipper få ett element med fult .net ID :-) |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Medlem
Registrerad: 2007-10-08
Lösningar: 23 |
Annars kan man ju titta på Asp.NET MVC där man då inte har några kontroller alls utan får skriva gamla hederliga for-loopar för att få ut sin data (och en hel del andra fördelar)
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Medlem
Ja nu fungerar det men inte så smidigt som man kan tro! Hur gör man så om man skulle vilja blanda data från 2 tabeller eller rent av 2 databaser i samma repeater. Är det tänkt att SQLkoden ska lösa det eller finns det något sätt att binda till repeatern?!
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|