webForum webForum sponsras med lina och serverplats av Binero AB

Gå tillbaka   webForum > Utveckling > Utveckling - Övrigt > Internet & Webbtjänster

Internet & Webbtjänster Diskussioner och frågor rörande webbhotell, webbtjänster m.m.

Svar

Trådverktyg Visningsalternativ
Äldre 2011-03-07, 23:54   #201
erciz
Medlem

Registrerad: 2001-05-07
Lösningar: 18
Är det bara jag som tycker att den nya kontrollpanelen är lite förvirrande? Nu verkar det inte finnas nån lista över sina domännamn med datum när de går ut.
erciz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-03-08, 04:35   #202
MickeA.com
Medlem

MickeA.coms avatar

Registrerad: 2003-02-03
Lösningar: 73
Jodå, det finns visst, fast den ligger någon annanstans. Kolla under "Domännamn" på menyn, minns inte riktigt var det ligger. Kan även ligga under Ekonomidelen, där man betalar fakturor.
"Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".
MickeA.com besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-03-08, 07:00   #203
Danne V
Medlem

Danne Vs avatar

Registrerad: 2006-08-02
Lösningar: 190
Citat:
erciz skrev: Visa inlägg
Är det bara jag som tycker att den nya kontrollpanelen är lite förvirrande? Nu verkar det inte finnas nån lista över sina domännamn med datum när de går ut.
Det finns fler saker som förvirrar hos dom:

Loggade in på min kunds konto hos dom och köpte en domän. För kundens räkning alltså. Betalade direkt med kort. Fakturerade kunden.

Tre dagar senare ringer kunden, mäkta irriterad. Han hade fått en faktura från Binero på samma domän. Öh, va? Den var ju betald!

Logga in på hans konto igen, navigera fram till fakturan och öppnar den (online alltså). Då står det "Betald". Och när jag tittar på listan över fakturor, så är det en grön "i-bockad" ikon framför fakturan.

Nu har jag aldrig sett fakturan som kunden fick. Står det "Betald" på den, klart, stort och tydligt, så är det ju han som har missat detta. Ingen skugga över Binero i så fall.

Men om det INTE är så, så är det förbannat irriterande att dom inte fixat en så uppenbar grej. Likaså är det otroligt korkat att lägga in en grön ikon som symbol för att fakturan är betald (om det nu är det den där ikonen betyder?) istället för att bara skriva "Betald". Hela deras layout går ju i grönt, så den kan lika gärna betyda... tja... "här är en faktura".
Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
Våga Vägra
FaceBook
Danne V besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-03-08, 07:33   #204
erciz
Medlem

Citat:
MickeA.com skrev: Visa inlägg
Jodå, det finns visst, fast den ligger någon annanstans. Kolla under "Domännamn" på menyn, minns inte riktigt var det ligger. Kan även ligga under Ekonomidelen, där man betalar fakturor.
Ah, hittade den under Administration > Abonnemang > Domäner
Äldre 2011-03-08, 08:05   #205
aleborg
Medlem

Registrerad: 2001-01-28
Lösningar: 24
Citat:
Danne V skrev: Visa inlägg
Det finns fler saker som förvirrar hos dom:

Loggade in på min kunds konto hos dom och köpte en domän. För kundens räkning alltså. Betalade direkt med kort. Fakturerade kunden.

Tre dagar senare ringer kunden, mäkta irriterad. Han hade fått en faktura från Binero på samma domän. Öh, va? Den var ju betald!

Logga in på hans konto igen, navigera fram till fakturan och öppnar den (online alltså). Då står det "Betald". Och när jag tittar på listan över fakturor, så är det en grön "i-bockad" ikon framför fakturan.

Nu har jag aldrig sett fakturan som kunden fick. Står det "Betald" på den, klart, stort och tydligt, så är det ju han som har missat detta. Ingen skugga över Binero i så fall.

Men om det INTE är så, så är det förbannat irriterande att dom inte fixat en så uppenbar grej. Likaså är det otroligt korkat att lägga in en grön ikon som symbol för att fakturan är betald (om det nu är det den där ikonen betyder?) istället för att bara skriva "Betald". Hela deras layout går ju i grönt, så den kan lika gärna betyda... tja... "här är en faktura".
Det där är konstruktiv kritik, den tackar vi för och ska kolla på snarast!
Äldre 2011-03-08, 08:51   #206
Danne V
Medlem

Danne Vs avatar

Citat:
aleborg skrev: Visa inlägg
Det där är konstruktiv kritik, den tackar vi för och ska kolla på snarast!
Tack. Men ert GUI är jäkligt luddigt och oklart på flera ställen, och t.o.m. för mig - som i alla fall jobbar med webben - är det ibland t.o.m. obehagligt.

Har inte kontot uppe just nu, och minns inte i detalj. Men kommer ihåg att det INTE var särskilt trevligt att hantera domäner, vidaresändning av e-post, re-directing av domän osv.

De flesta gör nog som jag: Håller käften, provar och hoppas på det bästa (dvs att det man tror och hoppas kommer att hända vid ett val verkligen händer). Man är ju gubevars "proffs" och vill ju inte riskera att bli betraktad som korkad.
Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
Våga Vägra
FaceBook
Äldre 2011-03-08, 23:02   #207
aleborg
Medlem

Tar gärna emot konstruktiv kritik som vi kan skicka vidare till utvecklarna, men jag håller med, vissa saker skulle kunna vara enklare. Tyvärr blir man lätt hemmablind.
Äldre 2011-03-09, 09:54   #208
aleborg
Medlem

Citat:
Men kommer ihåg att det INTE var särskilt trevligt att hantera domäner, vidaresändning av e-post, re-directing av domän osv.
Den här måste jag faktiskt fråga om. Jag personligen tycker det är enkelt:

Skapa vidarebefordring av e-post:
Menyn E-post -> Vidarebefordringar -> Lägg till

Lägg till vidarebefordring av domän:
Menyn Webbplats -Webbplatser -> Lägg till -> välj "Vidarebefordring av webbplats" som "Typ av webbplats".

Jag förstår om man kommer från 1.0 att det är ett annorlunda sätt att göra det på men hur skulle man göra det enklare? Tips idéer?
Äldre 2011-03-09, 10:28   #209
Danne V
Medlem

Danne Vs avatar

Citat:
Den här måste jag faktiskt fråga om. Jag personligen tycker det är enkelt:
Jo, det är klart att DU tycker att det är enkelt. Kruxet är ju att du inte ska använda dig själv som referenspunkt eftersom du är expert. Du ska lägga nivån på ert GUI där den mest oerfarne användaren finns, eller hur? Då förstår ju både han/hon, jag och du, dvs "alla" nivåer.

Problemet jag har hos er är att det inte klart, tydligt och utförligt (i en del fall) förklarar vad olika options egentligen innebär. Se t.ex. bifogade bilder.

1. Vad i herrans namn innebär det att aktivera eller avaktivera e-poststöd? Måste jag göra något val för att få e-post? Varför är den utgråad? Och om jag har webbplatsen hos annat hotell men bara använder er som domännamnshanterare, måste jag välja något av alternativen? Och gäller den där dropdownmenyn e-poststödet eller DNS? Obegripligt.

2. Vad betyder "..inkommande e-postmeddelanden till en grupp mottagare". Kan jag inte skicka till en enda mottagare? Och samma här: Berör detta mig om jag har webbplats och mailserver hos annat hotell?

3. Vad, exakt, betyder "Parkera"? Och vaddå "DNS"? Vad händer eller inte händer om jag gör det valet?

Osv...

Ni har lagt ner en massa krut på systemet bakom kulisserna och ett tjusigt gränssnitt med ajax och en layout som är så "ren" som möjligt ("kolla, vi har gjort en hip web2.0-design!"). Men ett admin-gränssnitts främsta uppgift är att vara begripligt och användarvänligt, och då är tjusighetsfaktorn och coola ajaxfunktioner irrelevanta. Det verkar lite som om ni haft omvänd prioritering. Tyvärr.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:  binero1.png
Visningar: 49
Storlek:  20.3 KB   Klicka på bilden för en större version

Namn:  binero2.png
Visningar: 40
Storlek:  14.3 KB   Klicka på bilden för en större version

Namn:  binero3.png
Visningar: 38
Storlek:  13.1 KB  
Våga Vägra
FaceBook

Senast redigerad av Danne V, 2011-03-09 klockan 11:58
Äldre 2011-03-09, 10:38   #210
SilvioF
Medlem

SilvioFs avatar

Registrerad: 2000-06-26
Lösningar: 1
Citat:
Alla DNS-kunder flyttas den här veckan och sen påbörjar vi flytten av webbhotellskunderna.
Detta skrevs för en månad sedan. Hur är statusen på migreringen från 1.0 till 2.0 i dagsläget?
Äldre 2011-03-09, 10:42   #211
erciz
Medlem

Citat:
SilvioF skrev: Visa inlägg
Detta skrevs för en månad sedan. Hur är statusen på migreringen från 1.0 till 2.0 i dagsläget?
Jag är DNS-kund och flyttades för en-två veckor sen.
Äldre 2011-03-09, 10:52   #212
Phorpher
Medlem

Phorphers avatar

Registrerad: 2000-02-08
Lösningar: 110
Citat:
Jo, det är klart att DU tycker att det är enkelt. Kruxet är ju att du inte ska använda dig själv som referenspunkt eftersom du är expert. Du ska lägga nivån på ert GUI där den mest oerfarne användaren finns, eller hur? Då förstår ju både han/hon, jag och du, dvs "alla" nivåer.
Måste bara flika in en sak här angående vem man designar GUIn för. Man brukar ibland prata om "the perpetual intermediate" som är en slags medelanvändare. De flesta är bara nybörjare/oerfarna en kort tid för att sedan hamna i ett stadie där man har hyfsad koll på de grundläggande funktionerna. Ett stadie som man också stannar i. Några av dessa personer kommer gå vidare och bli "experter". Därför är det inte helt säkert att nybörjaren är rätt person att designa för utan snarare medelanvändaren.

Sorry, det är lite off topic och tillför egentligen inte så mycket men jag tycker sånt här är kul (och jag jobbar delvis med det i min forskning.) Alan Cooper skriver om det i About Face 3.
Phorpher besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-03-09, 11:15   #213
Danne V
Medlem

Danne Vs avatar

Citat:
Phorpher skrev: Visa inlägg
Måste bara flika in en sak här angående vem man designar GUIn för. Man brukar ibland prata om "the perpetual intermediate" som är en slags medelanvändare. De flesta är bara nybörjare/oerfarna en kort tid för att sedan hamna i ett stadie där man har hyfsad koll på de grundläggande funktionerna. Ett stadie som man också stannar i. Några av dessa personer kommer gå vidare och bli "experter". Därför är det inte helt säkert att nybörjaren är rätt person att designa för utan snarare medelanvändaren.

Sorry, det är lite off topic och tillför egentligen inte så mycket men jag tycker sånt här är kul (och jag jobbar delvis med det i min forskning.) Alan Cooper skriver om det i About Face 3.
Jo, det var naturligtvis en överdrift. Det skulle ju vara en hedonisk uppgift att anpassa för den MEST oerfarne. Men man ska i vart fall inte lägga nivån så högt att "normalt folk" känner olust, tveksamhet och förvirring.

Jag är absolut ingen expert, men å andra sidan har jag donat med webben på heltid sen 10-12 år tillbaka, så lite erfarenhet har jag ju. Jag brukar ha ganska lätt att fatta, så om jag blir frustrerad tror jag nog att det kan vara en indikation på att något är galet...
Våga Vägra
FaceBook
Äldre 2011-03-09, 11:47   #214
The_Hulk
Medlem

Registrerad: 2003-06-25
Lösningar: 71
Det skulle vara trevligt att kunna komma till phpmyadmin direkt från listan över MySQL-databaser utan att behöva klicka på Redigera-knappen för att därifrån klicka på phpmyadmin-länken.

Är det vanligt att folk har mer än en användare per databas? Jag har nog bara en per databas. Istället för att att visa siffran "1" i kolumnen "Användare" i listan över databaser så skulle det vara väldigt trevligt att få se den enda användaren man har.

Hur är det förresten med statistiken, någon chans att vi får se den i Mars? Även här är det väldigt omständligt att visa den, man måste söka upp varje domän i sökrutan, varför inte ha en lista?

Om man redigerar en webbplats i listan över webbplatser så flyger man tillbaka till första sidan i listan. Väldigt irriterande att behöva bläddra fram flera sidor varje gång man sparar informationen.
The_Hulk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-03-09, 22:59   #215
aleborg
Medlem

Citat:

Problemet jag har hos er är att det inte klart, tydligt och utförligt (i en del fall) förklarar vad olika options egentligen innebär. Se t.ex. bifogade bilder.

1. Vad i herrans namn innebär det att aktivera eller avaktivera e-poststöd? Måste jag göra något val för att få e-post? Varför är den utgråad? Och om jag har webbplatsen hos annat hotell men bara använder er som domännamnshanterare, måste jag välja något av alternativen? Och gäller den där dropdownmenyn e-poststödet eller DNS? Obegripligt.

2. Vad betyder "..inkommande e-postmeddelanden till en grupp mottagare". Kan jag inte skicka till en enda mottagare? Och samma här: Berör detta mig om jag har webbplats och mailserver hos annat hotell?

3. Vad, exakt, betyder "Parkera"? Och vaddå "DNS"? Vad händer eller inte händer om jag gör det valet?

Osv...

Ni har lagt ner en massa krut på systemet bakom kulisserna och ett tjusigt gränssnitt med ajax och en layout som är så "ren" som möjligt ("kolla, vi har gjort en hip web2.0-design!"). Men ett admin-gränssnitts främsta uppgift är att vara begripligt och användarvänligt, och då är tjusighetsfaktorn och coola ajaxfunktioner irrelevanta. Det verkar lite som om ni haft omvänd prioritering. Tyvärr.
Tack, detta ska vi verkligen kolla på, som sagt det är svårt när man själv är expert, man tycker att många saker är så självklara.

Citat:
SilvioF skrev: Visa inlägg
Alla DNS-kunder är migrerade och vi finslipar just nu scripten för webbhotellskunderna. Flytt av webbhotellskunder påbörjas innan månaden är slut. Vill dock flagga för att det är en långsam process tyvärr. Men det kommer att finnas möjlighet till att migrera själv inom kort.

Citat:
The_Hulk skrev: Visa inlägg
Det skulle vara trevligt att kunna komma till phpmyadmin direkt från listan över MySQL-databaser utan att behöva klicka på Redigera-knappen för att därifrån klicka på phpmyadmin-länken.

Är det vanligt att folk har mer än en användare per databas? Jag har nog bara en per databas. Istället för att att visa siffran "1" i kolumnen "Användare" i listan över databaser så skulle det vara väldigt trevligt att få se den enda användaren man har.

Hur är det förresten med statistiken, någon chans att vi får se den i Mars? Även här är det väldigt omständligt att visa den, man måste söka upp varje domän i sökrutan, varför inte ha en lista?

Om man redigerar en webbplats i listan över webbplatser så flyger man tillbaka till första sidan i listan. Väldigt irriterande att behöva bläddra fram flera sidor varje gång man sparar informationen.
Ska kolla på vad vi kan göra med detta också.
Statistiken är på gång, den har fått byggas om ordentligt tyvärr.

Alla tips och idéer på förbättringar i kontrollpanelen tas gärna emot på anders.aleborg[snabel a]binero.se
Äldre 2011-03-12, 11:02   #216
erciz
Medlem

Domänhanteringen är extremt svår att förstå i Bineros kontrollpanel.

Kontrollpanel > Domännamn - här förväntar jag mig att jag kan hantera mina domännamn. Men ICKE! hittar inte ens en lista på alla mina domännamn här.

Kontrollpanel > Webbplats > Webbplatser - här hittar jag en lista på alla mina domäner. Men! Jag har inte en enda webbplats hos Binero för tillfället. Så jag blir verkligen förvirrad.

Kontrollpanel > Översikt > Domännamn - visst här finns några, väldigt udda funktioner för domännamn som t.ex. byta namnservrar och status för överföringar. INTE vad jag förväntar mig att hitta här. Jag vill självklart ha en översikt över mina domäner här.

Administration > Extra domännamn - ja, helt okej. Även om det kanske inte är första stället jag skulle leta på.

Administration > Abonnemang - först och främst: Jag har INGA abonnemang hos Binero, men ett par domäner. MEN! här hittar jag en lista över mina domäner, Surprise! Det finns även en funktion "Radera" för varje domännamn - perfekt, det var precis vad jag letade efter. Jag klickar på "Radera" och nu får jag ett FELMEDDELANDE: Abonnemanget kunde inte raderas. Nej, det är ju inget abonnemang, men jag vill gärna kunna markera så att mitt domännamn inte förnyas vid nästa tillfälle. Misslyckande. MEN! Här finns ytterligare en lista över mina domännamn Administration > Abonnemang > Förnyelse. Nu förstår jag inte. Måste jag förnya mina domäner manuellt? Det hoppas jag sker automatiskt vid fakturainbetalning. Men hur gör jag om jag inte vill förnya ett domännamn? Det finns ingen funktion för detta här heller. Och ingen annanstans i kontrollpanelen vad jag kan se.
Äldre 2011-03-13, 18:38   #217
nilsi
Medlem

Registrerad: 2011-02-22
Lösningar: 0
Ser att finns många som har bra koll på binero här. Har en fråga, jag registrerade mig och fick ett år gratis och obegränsat(?) med domäner. Registrerade ett tio tal för runt ett halvår sedan nu. Måste jag säga upp detta så jag inte får en obehaglig räkning när detta går ut?

Får ta och kolla igenom avtalet någon dag...
nilsi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Äldre 2011-03-13, 20:17   #218
@nders
Moderator
Marsvin

@nderss avatar

Registrerad: 2000-06-30
Lösningar: 3124
Nilsi, när det är dags för domänerna att förnyas får du en faktura. Då kan du logga in hos binero och ta bort oönskade poster från fakturan för att säga upp domänerna.

Enkelt å grejt!
Äldre 2011-03-13, 21:46   #219
aleborg
Medlem

nilsi, du kan enkelt avsluta tjänsterna i kontrollpanelen som @nders säger.
Äldre 2011-03-13, 22:23   #220
erciz
Medlem

Nu ikväll är Kontrollpanelen extremt långsam. Det är knappt att det går att använda den alls. Jag skulle behöva göra en DNS-ändring på en domän, men jag har väntat på att en sida ska laddas in i flera minuter och har försökt hämta om den några gånger. Inte kul.
Äldre 2011-03-14, 07:28   #221
Quid
Medlem

Quids avatar

Lösningar: 115
Citat:
erciz skrev: Visa inlägg
Nu ikväll är Kontrollpanelen extremt långsam. Det är knappt att det går att använda den alls. Jag skulle behöva göra en DNS-ändring på en domän, men jag har väntat på att en sida ska laddas in i flera minuter och har försökt hämta om den några gånger. Inte kul.
Jag upplevde samma sak, tog mig över 2 timmar att köpa ett nytt domännamn och lägga upp dess webbkonto som var en vidarebefordring.

Fast tidigare under dagen gick det fint att använda kontrollpanelen.
Äldre 2011-03-14, 08:12   #222
aleborg
Medlem

Ber om ursäkt för detta med kontrollpanelen. Det är något fel i kontrollpanelen och vi har bett leverantören att titta på det och lösa det omgående.
Äldre 2011-03-14, 08:19   #223
Quid
Medlem

Quids avatar

Citat:
Ber om ursäkt för detta med kontrollpanelen. Det är något fel i kontrollpanelen och vi har bett leverantören att titta på det och lösa det omgående.
Jag trodde den var egenutvecklad?

Den är också väldigt slö på veckodagarna, när jag antar att det är som flest personer som använder den, fast det känner ni säkert redan till då.
Men det känns ju ändå inte bra när man vet att det ska migreras in 1000-tals gamla kunder till den inom en snar framtid.
Äldre 2011-03-14, 08:43   #224
aleborg
Medlem

Citat:
Quid skrev: Visa inlägg
Jag trodde den var egenutvecklad?
Den är utvecklad av Atomia, men vi har varit med från start och gjort vad vi kunnat för att påverka funktionerna i den.

Citat:
Quid skrev: Visa inlägg
Den är också väldigt slö på veckodagarna, när jag antar att det är som flest personer som använder den, fast det känner ni säkert redan till då.
Men det känns ju ändå inte bra när man vet att det ska migreras in 1000-tals gamla kunder till den inom en snar framtid.
Håller med till fullo, vi är som iglar på att de ska lösa detta för problemet ligger i koden, inte i servrar eller liknande.
För vår del arbetar vi på att få den lasbalanserad och vi väntar bara på att de ska lösa de nuvarande problemen innan vi tar den i bruk. Men segheten måste lösas i grunden, lastbalansering kan bara få systemet att klara fler samtidiga kunder.
Äldre 2011-03-14, 08:51   #225
Quid
Medlem

Quids avatar

Citat:
Håller med till fullo, vi är som iglar på att de ska lösa detta för problemet ligger i koden, inte i servrar eller liknande.
För vår del arbetar vi på att få den lasbalanserad och vi väntar bara på att de ska lösa de nuvarande problemen innan vi tar den i bruk. Men segheten måste lösas i grunden, lastbalansering kan bara få systemet att klara fler samtidiga kunder.
Det låter ju bra, då känner man sig lite tryggare
Svar
webForum > Utveckling > Utveckling - Övrigt > Internet & Webbtjänster

Trådverktyg
Visningsalternativ

Forumregler
Du får inte posta nya trådar
Du får inte posta svar
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är i GMT +1. Klockan är nu 02:39.