Har någon koll på dataprogram som ritar upp och visar vektorer på fasförskjutningen i kretsar som innehåller både kondensatorer och spolar/lindingar i div el-kretsar?
Program för el-beräkning
9 svar · 2 329 visningar · startad av Mr T
Electronics Workbench kanske...
http://www.electronicsworkbench.com/
Det är inte kretsscheman eller kretskort jag vill rita upp utan helt enkelt ett program som visulet visar vinklar för SIN och COS och allt vad det heter. Även visar VisarDiagra (tror jag det heter).
men det har även avancerade funktioner för att se sådant. Har själv använt det vid vissa labbar. Man kopplar upp sin krets där (INTE som schema eller nåt), sedan kan man simulera kretsen och läsa av allt sådant. Var ett tag sedan jag använde det dock och det kanske inte klarar allt som du vill, men jag tror man kan ladda ner en testversion.
Fast om jag vill slippa lägga upp kretsar osv. utan bara skriva in siffor ?
Vet att Apple i OS 9 hade en trevlig "visuell" räknare. Man kunde genom att skriva in "sin(x)*n" få en visuell sinus kurva på skärmen. MAn kunde även få betydligt mer avancerade saker.
borde ju finnas liknade grejer. Apple kan ju inte vara ensamma om sina ideer menar jag.
(lägger denna frågan även på "program" tråden)
jaså du har redan all data om komponenter, som fasförskjutning och så, så om man antar att det är en ideal krets i matematikens värld då behöver du bara något enklare matteprogram :) ...där jag har inget bra tips.
Brukade använda MathCAD men det är väl skapligt overkill för det här
...kom på en annan grej, när man räknar på sånt där är ju jω-metoden helt oslagbar. Min gamla grafräknare kunde räkna sådant rakt av utan att konvertera hit och dit. Riktigt praktiskt, då kan man även lätt få en kurva om man vill också, tyvärr fungerar inte min räknare längre. Kanske är en liten ledtråd iaf... (kolla det fina visardiagrammet i länken)
Läste på wikipedia om jw-metoden. Kan vara något.
det kan låta bökigt, men det är väldigt enkelt när man väl förstått det, ungefär som att konvertera hex-tal till binärt :)