webForumDet fria alternativet

GPS-tracker/plotter vid löpning

Program & appar

28 svar · 4 635 visningar · startad av legis

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg
Frågan#1

Jag använder en Garmin 405 för att logga mina rundor och har hittillls hållt mig till Garmins egna program. Dessa är dock inte så jätteimponerande grafiskt sett. Finns det någon som har tips på andra applikationer/tjänster för att hålla koll på sina rundor?

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Gratulerar till en bra löparklocka. Det mest populär programmet är SportTracks, http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag är ju rätt impad av min SE och de program som Dryden tipsat om.
Så får jag upp allt i Google Earth om man går långt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag gissar jag att herrn inte kör Mac men för andra intresserade som läser tråden kan jag tipsa om Trailrunner. Fungerar ypperligt och har direktstöd för import av Garmin-data (som jag dock inte testat).

Så, ursäkta halvstölden. ;)

Jo, jag är enormt imponerad av klockan. Jag har tidigare plottat ut rundorna med hitta/eniro etc. Nu har jag insett att det jag trott var 8km egentligen är 11km. Det jag trott var 13-14km är 18km. Nu blir jag nästan rädd att ge mig ut på de rundorna :P

SportTracks var helt ok. Bättre layout även om det inte är exakt vad jag är ute efter. Ett bra tips dock och jag får väl använda båda applikationerna ett tag till och se.

Det är helt ok att hijacka Dryden. Intressant nog ser Trailrunner ut som det jag är ute efter :D

En skärmdump från min vy som jag kör. Har inte riktigt anammat all funktionalitet i det utan har mest dragit in gpx-filerna från Nokia-luren jag använde. Skickar också med två dumpar från importdelen.

Bild 1.pngBild 2.pngBild 3.png
Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Själ denna tråden för en fråga : Finns det sätt att kolla var det inte funnits GPS ? Att man kan kolla sin egen GPs är en sak, men finns det statistik var ingen har varit med någon GPS, eller vise versa, mest populäraste stället ?

(snodde denna tråden då den handlade om visualisering av GPS rutter,. Förlåt mig)

Hur menar du?

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Dryden skrev:

Hur menar du?

Kan börja från början.
Tanken slog mig då jag insåg hur mycket som finns i alla GPSer. Gatunamn, vägnummer osv. Du kanske använder max 5% av alla den informationen som finns lagrad i din GPS. Frågan är om det finns informtion lagrad i GPSer som INGEN använder och vise versa, som nästan ALLA använder. (tänker då mesy på svenska markanden). Borde ju finnas en gata eller väg som ingen ännu efterfrågad och som bara ligger och tar upp minne i alla GPSer.

Detta var min grundtanke.

Men eftersom varken "frågan" du ställer till din GPS eller någon signalväxling sker (vad jag vet) mellan GPSer och sateliter så blir det omöjligt inser jag i skrivandets stund (fick då jag stälde frågan för mig att det skedde signalväxling).

Hade varit roligt att kunna se var i Sverige ingen GPS ännu varit på. Altså hakoll på var "ödemarken" ligger och vise versa, civilisationens mitt :-)

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Lasp skrev:

Jag är ju rätt impad av min SE och de program som Dryden tipsat om.

Vart kan jag hitta dessa tips? :q

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jag vet att man inte ska damma av gamla trådar men den är faktiskt rätt aktuell för mig då jag går och funderar på en GPS-klocka. iPhonen är inte optimal att ha när man cyklar, springer, åker skidor, vandrar eller vad som helst.

legis, nu har du haft din 405:a i ett par år. Är du nöjd? Fungerar trådlösa överföringen bra? Håller den sina åtta timmars batteritid? Klumpig? Jag står nämligen och väljer mellan den och en 305:a och det som markant verkar skilja dem åt är storleken och att 405:an kan skyffla datan trådlöst, vilket är ett stort plus. 1300:- för 305:an på Elgiganten och hos Webhallen får jag 405CX HRM för 1849:- (jag är inloggad och får det priset, annars 1990:-), vad nu CX HRM står för. Har inte lyckats klura ut vad som skiljer den mot andra 405:or.

Sedan är det ju intressant om du hittade någon bra programvara eller nyttjar du någon webbtjänst för ändamålet? Jag vill gärna ha rundorna online och kör idag Runkeeper (som iPhonen synkar trådlöst mot). Det skulle jag rent teoretiskt sett kunna fortsätta med då jag gillar tjänsten, men det blir ju ett extramoment att skyffla över rutterna dit varje gång med en 3/405:a.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Använder själv 305 och e hur nöjd som helst...

Vad jag förstått så står CX för det nya armbandet som består av kardborband istället för vanligt fäste, Tänkt att vara skönare och passa även mindre handleder, HRM står för den nya Pulsbandet som ska ha ett mjukareband och tänkt sitta skönare runt kroppen...

Ah, sedär. Tack för det klargörandet! :)

Jag var väldigt nära att beställa en 405:a förut men efter att ha läst runt lite på diverse forum så är jag lite mer tveksam. 405-användare rent allmänt klagar dels på den lilla displayen kontra 305:ans större samt "touch"-knapparna kontra 305:ans riktiga knappar. Ja, plus batteritiden då som skiljer två timmar, ungefär. Oftast tränar man ju inte så länge men jag ser ju också många timmars vandring utan laddning som ett användningsområde. I höstas var vi exempelvis ute sju-åtta timmar och det går att knalla längre tider än så.

Storleken och trådlösa möjligheten ("man måste ändå ladda med kabel, så trådlösa kvittar" som flera antytt) upplevs alltså inte tillföra tillräckligt mycket för att 405:an ska vara värd de extra slantarna. Sedan kan man ju undra hur skönt karborre är. De gånger jag haft det runt fot/handled (tidtagarchippen under Göteborgsvarvet exempelvis) så har de skavt, och de måste sitta perfekt för att inte bli ett irritationsmoment. Också värt en extra tanke.

Jag ska nog vara kall och avvakta köpet tills jag får möjlighet att faktiskt klämma på de båda men fler tips, råd och erfarenheter får ju gärna komma in här.

Jag är helt klart nöjd med min, ångrar inte köpet. Fast å andra sidan har jag inte jämfört med något annat heller, det finns säkert bättre. Min har gummiarmbandet vilket är skönt, men blir givetvis också enormt blött av svett. Jag vet inte om kardborrevarianten tänkt hantera det bättre. Jag har också pulsbandet, vilket fungerar helt ok det med.

Det trådlösa fungerar bra, men nackdelen är väl att det BARA går att föra över data trådlöst med 405. Med kabeln kan du bara ladda batteriet.

Batteritiden räcker för mig, jag har den bara när jag springer. Jag har inte kollat på några andra alternativ så jag kan som sagt inte jämför här heller. Det verkar som att den kan logga 4-5 timmar aktivt. Standby-tiden är väl några dagar.

Garmins program har uppgraderats och de använder numera Bing för kartor. Jag ser ingen anledning att hitta någon annan programvara för det just nu faktiskt. Jag använder sedan Garmin Connect och Runners log Wordpress plugins på min site för att hålla lite egen koll på hur det går.

Som sagt, jag har min bara när jag springer och i stort sett det enda jag håller koll på då är total löptid, total sträcka och minuter per kilometer. Jag byter alltså aldrig vy. Att använda klocklänken som "knappar" fungerar...så länge du inte svettats ner den så den är blöt. Då blir responsen helt slumpmässig. Man kan stänga av den funktionen dock.

Ska du göra mer än att springa så skulle jag nog föreslå den större 305. T.ex . om du ska cykla eller om du går långa rundor och vill ha bättre batteritid.

Tack för utlägget, legis! Just fukten och klocklänkens "knappar" är också något som flera reagerat på i forum jag snurrat runt i.

Det där WordPress-pluginet ska jag kolla vidare på och se vad det innebär. (y)

Tänkte bara meddela att jag just beställde en 305:a från Elgiganten för 1250:- inklusive frakt (klåparna har den ju inte i butik av någon mystisk anledning).

Nu går det förövrigt att välja Google Maps som kartleverantör i Garmins onlinetjänst Connect! (y)

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Coolt! Det verkar inte finnas någon Garminåterförsäljare i Filippinerna och det suger ju... Får antingen be nästa som kommer och hälsar på att köpa med sig från t.ex. Elgiganten eller så tar jag det i Hong kong när jag ska dit i December, bör ju finnas där tycker jag...

Blir nog 305an dock, får se :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)