webForumDet fria alternativet

Varning för ASUS Moderkort

Datorhårdvara

35 svar · 3 465 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

För ett antal veckor sedan (maj 2009) köpte jag ett P5QL-E
Moderkort från en butik i Helsingborg som nu har gått i Konkurs.
Kortet lägger av och jag gör en reklamation.
När jag fyller i anmälan får jag svar att moderkortet är inköpt via en annan region. Så jag kan inte få hjälp av Asus Nordic!!

Efter ett av många samtal med Asus får jag idag klart besked av Nils. Kanske en butik i Tyskland kan hjälpa mig!!
Vad tror ni om det?
Hur ofta frågar ni Er leverantör om det är levererat från Sverige!

Om jag hade köpt det själv i Tyskland skulle jag förstå (nästan) men inte nu. Svagt av ett stort bolag som har en stor marknad. :bla

[Product Information]
*Product Type : Motherboard
*Product Model :
*Product S/N : 88MOACD95298
Place of Purchase : PC Office Helsingborg (Konkurs)
*Date of Purchase : 2009/5/7

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Detta är mycket vanligt. Det är många företag som sysslar med gråimport och till och med väldigt stora företag (som Dustin). Jag köper aldrig IT-grejor om de inte är levererade för den svenska marknaden eftersom det ibland råder helt andra villkor. T.ex. Samsungs hemsupport med utbyte av skärmar vid pixelfel gäller bara om apparaten är levererad för svensk marknad. Att importera från just Tyskland är enormt vanligt. Detta borde inte vara en varning för Asus, de följer reglerna rakt av. Det är återförsäljarna som lurar skiten av oss.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

legis skrev:

Detta borde inte vara en varning för Asus, de följer reglerna rakt av. Det är återförsäljarna som lurar skiten av oss.

Hmm, sina egna regler, det lär ju inte vara någon som tvingar Asus att göra så, eller?

Och att det är vanligt gör väl inte saken bättre.
Frågan är om de får lov att göra så, jag skulle tro att Asus skulle få det tufft att försvara en sån policy, att dela på EU som olika marknader, nja jag vet inte.

/pebi

Nej de följer marknadslagarna. Om en produkt är såld för konsumtion i ett visst land så är service, pris och produkt anpassad efter detta. Det är ingen policy, det är sunt förnuft dessutom. Om du har en världsomspännande produkt som i vissa länder är anpassade efter den marknaden med ett betydligt lägre pris (utbud, efterfrågan, löneläge, geografiskt läge etc etc), då har du helt enkelt inte råd att ge supporten från högkostandsländer. Detta fallet är som sagt inget Asusproblem, det är återförsäljaren som gjort fel. Svenska Asus anser givetvis att produkter för den svenska marknaden ska komma från dem och inte någon tysk underleverantör. Det är dessutom det enda sättet att säkerställa både produkt och support. Alla företag har det så, problemet ligger som sagt i gråimporten. Med gråimport menas återförsäljare som på egna initiativ tar in produkter utan tillverkarens inblandning. Det finns bara en vinnare här, nämligen återförsäljaren som kan sälja en produkt med betydligt större vinst medan slutkonsument ofta förlorar alla extragarantier (saker utom vad som är styrt i lagstiftning).

Man kan inte begära att någon som inte sålt produkten ska ta ansvar för den. Det är bara svensk naivitet.

Min huvudfråga i detta var. Frågar du vilken importväg produkten har haft? Det är inte naivt, jag har ingen chans att veta att det är fulimport eller hur.
Varför jag var gramse på Asus Nordic :bla var också att de sjabblade med mina mail och lovade att ringa tillbaka, vilket inte har skett. Lovat är lovat, oavsett utfall tycker Lasp :OO

Håller med dig Lasp, mitt svar om naivitet var inte menat till dig :)

Nej det här med gråimport är väldigt svårt och jag slår vad om att de allra flesta av oss inte har en aning. Ibland kan produktid avslöja läget men absolut inte alltid. När man väl fallit dit en gång ligger det däremot i bakhuvudet och gnager. Inte minst om en återförsäljare tycks ha ett alldeles för billigt pris. Det jag menar är att återförsäljare bär ansvaret här, inte tillverkarna. Flera tillverkare går dessutom ut och aktivt varnar för gråimport, vilket bland annat Samsung och Canon gjort.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Jo, självklart är ju service, garantier osv och därmed i vis mån pris anpsaasde efter marknad. Det är ju klart. Och hade det varait USA, Thailand, eller för den delen Norge, hade det väl varit klockrent.
Men Tyskland och Sverige är såvitt jag vet samma marknad. Dvs EU, och att göra det svårare för återförsäljare att konkurera inom denna marknad är jag inte lika övertygad om det är helt OK enligt marknadlagar.

Sen om Asus valt att ha ett dotter(?) bolag som heter Nordic och som då kanske handhar Norden(?), well det kan ju göra det lite knepigare att få tala med rätt person. Men det borde ju inte vara kundens problem, vilket ju tydligen blev.

Jag har ju ingen aning, jag är bara inte lika övertygad om det är OK, bara för att alla gör det. EUs konkurrens regler är ganskla tuffa (de är väl t.ex. de enda som faktiskt bråkat med Microsoft på området, iofs hör det ju inte till den här frågan alls men...)
Och om jag inte missminner mig har väl ett antal tyska biltillverkare fått bakläxa av EU för att de förskökte reglera sin återförsäljare med olika vilkor i olika länder.

/pebi

Nu har jag fått svar från Tyskland. Lägger upp det för information. Hon hänvisar till Asus, men vad kan man göra ?

Hello Mr. Aspenryd,

We received your request.

Please be informed that we cannot help you in this matter.

Due to the fact that your dealer has no valid VAT anymore, we cannot accept any goods that were bought via this company.

Another point is, that your dealer is insolvent and there are outstanding debts.

This means, if we took back the board we were allowed to keep it and set the value against the debts.

Then you would not get anything back.

I am not sure how insolvency is regulated in Sweden.

I guess you have to contact the insolvency administrator for help.

Or maybe Asus could also help you out

We are sorry not to give you a positive answer.

Thank you for your understanding.

Mit freundlichen Grüßen / Kind regards

Nina Biedermann

RMA Export

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Hmm... Tycker kanske ändå att företagen skulle vara lite mer humana i fall som dessa. Här får ju du som kund skylla dig själv att du valde just deras märke.

Du blir ju straffad av det egna företaget eftersom du trodde att du valde en bra produkt!

"Thank you for your understanding"... Ja, jo... man tackar!! "I understand. I shal never buy more things from you..."

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jag håller med er som i tråden tycker att detta är ett absurt agerande av asus.

Om vi nu föreställer oss att affären inte hade gått i konkurs. Då hade du lämnat in ditt moderkort där, väntat två veckor och fått ett nytt efter att asus konstaterat att det var trasigt.
Affären hade skickat koret till asus, eller möjligen till affärens grossist (i tyskland?) som i sin tur hade skickat det till asus.

Asus som är tillverkare kommer ju i slutändan att få det gamla och behöva tillverka ett nytt som ersättning eftersom kvalitén inte var tillräcklig. Med tanke på att det bara är 2 månader sedan kan jag inte tänka mig att något land har så usel "rönt hörnet"-garanti? Alltså borde asus ersätta kortet även om det är avsett för den tyska marknaden.

Riktigt dåligt av asus att sätta dig i kläm.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Typiskt fall där Asus borde hjälpa kunderna som ren good will, även om de "egentligen" inte behöver enligt deras egna regler...

Sverker nästa? ;)

Fallet är löst. ASUS har inte hört av sig så jag köpte ett par GigaByte moderkort som jag är mycket nöjd med!
Eftersom jag inte kan avgöra om det är ASUS som står för garantin när det gäller , anser jag att enda sättet att skydda sig är att avstå från ASUS produkter!
Avbeställt min Asus T101 som jag väntat länge på!

Lasp, har du kollat med lokala konsumentombudsmannen? När jag läste juridik för en himla massa år sen har jag för mig att det fanns något som reglerade situationer för ansvar efter butik gått i konkurs. I detta fallet kanske vissa marknadsregler också spelar roll, men det hade varit intressant att veta. Du lär absolut inte vara den första som råkat ut för detta :)

Mina tankar gick till konsumentombudsmannen i andra eller tredje läget när jag hade haft kontakt med Asus ett par gånger och fått besked från Tyskland att inte de heller var intresserade att hjälpa mig!
Men jag befinner mig, trots pensionärsrollen, i det faktum att jag även har företag ;-(
Och då måste man själv kunna klara ut det hela. Så enklast för mig är att bita i det sura äpplet, det var Moderkorten, nu när vi har maskinerna uppe igen!
Så undviker jag Asus i fortsättningen. Rätt enkelt, fast jag var ju bespetsad på den T101!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

2002 köpte jag en Fuji Finepix från Cyberphoto och jag var mycket nöjd med köpet och även CyberPhoto för den delen. Dock, efter tio månader var det dags för service på den (skit på CCD:n) och då ville CP skicka den till ett serviceombud i Tyskland. I det läget ringde jag direkt till Fuji och frågade varför, varpå de "avslöjade" att det rörde sig om gråimport. De visade dock finfin goodwill och kameran genomgick service på hemmaplan. Utan omsvep. (y)

Jag har dock fortsatt förtroende för Cyberphoto även om det inte blev kameraköp där senast. Men framöver vet jag också vad jag ska fråga när det är dags för köp av produkter av olika slag. Efter att ha jobbat i butik blir man också extra petig med hur det fungerar vi eventuella garantiärenden.

Bra inlägg Dryden. Du kan du ;-)
Men jag, trots mina 70+, visste inte att det fanns "gråimport" ens .
Jag hoppas att många lär sig av detta, och att Asus inte var tillmötesgående, hitintills!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det är nog inte särskilt många som ifrågasätter varifrån produkten kommer. Köper man den i Sverige så förväntar man sig (gemene man alltså) att man har rätt till en korrekt behandling den dagen något eventuellt strular.

Hm, som jag och HP just nu då. Är på jakt efter en dockningsstation till min HP-laptop och har hittat några olika på deras hemsida, men begriper inte om någon av dom passar min modell. Snackade med hjälp av deras eminenta chat-funktion med någon i USA, men hon var inte säker på vilka som fanns i Sverige. Alltså blev det mail till svenska supporten.

Första svaret är av ren "goddag yxskaft"-karaktär där de hänvisar till hp.se. Jag svarar och undrar om de sett min fråga och får svaret "HP har ingen produktinformation på konsumentdatorer och tillbehör så vi kan inte besvara er fråga"...

Tack så väldigt att man väljer en märkesdator från en erkänt bra tillverkare för runt 12 000 spänn och får ett sånt svar i ansiktet vid en simpel kompabilitetsfråga! :bla

:stefan: skrev:

Första svaret är av ren "goddag yxskaft"-karaktär där de hänvisar till hp.se. Jag svarar och undrar om de sett min fråga och får svaret "HP har ingen produktinformation på konsumentdatorer och tillbehör så vi kan inte besvara er fråga"...

Tack så väldigt att man väljer en märkesdator från en erkänt bra tillverkare för runt 12 000 spänn och får ett sånt svar i ansiktet vid en simpel kompabilitetsfråga! :bla

Sedär, mitt mail verkade leta sig fram till rätt avdelning till slut, idag fick jag svar från techsupporten med vettiga svar och framförallt rätt svar - grejorna kommer funka... :e

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...jag tror Lasp skulle behöva prova det inofficiella reparationsverktyget:
http://img112.imageshack.us/img112/7625/asusrepairxb9.jpg

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
142 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)