webForumDet fria alternativet

GPS till bilen!

Datorhårdvara

10 svar · 1 012 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Halloj!

Är i fart med att utrusta företagsbilen med en GPS, Jag behöver tips och era erfarenheter kring ämnet!

Önskemål:

- Användarvänlig
- Pekskärm
- UV filter, för lättare avläsning
- Väl utformade kartor som även fungerar på flummiga adresser ute på vischan, utmarkerade bensinmackar/hastighets kameror.
- Aktuell hastighet
- Alternativa vägar vid trafikkaos (Finns det ens?)
- Prisvärd (Inga 6000 kr historier med blue-ray spelare)

Tack på förhand

10-4 over and out

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Titta noga och be kompisar om omdömen.
Det skiljer mycket i användare interface.
Själv har jag två enheter, en Navigon där jag har "tankat ner kartor" och känner att den är god.
Så använder jag en laptop Fuijutsi Lifebook med pekskärm Mappoint och en USB puck.
Detta tycker jag är kanon för äventyrsresor medans Navigon används för det vanliga och att få Lasp att hålla hastigheten ;-)
Men jag blev impad av brorsans Harman Kardon. Kolla in först.

Har inga vänner med GPS, inte ens bil har dom ;) Så det är därför jag vänder mig till Er, har slösurfat lite på nätet och hittills hittat 'Navigon 2110 Max Europe'

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ta en titt på Garmin Nüvi 765

Det är stor skillnad på navigeringssystemet med menyhanteringen. Sedan visar nog de flesta rätt! Samma sateliter! Men testa och kolla in i affärer som inte har volymförsäljning

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

I julinumret av tidningen M3 så testar de 8 olika fordons-GPS:er, kan vara värt att ta en titt på.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Använder mig av TomTom GO 930 TMC i T5an och den fungerar klockrent.
Har 2 extra tjänster, dels uppdatering om vart alla kameror sitter samt just den tjänst som du efterfrågar med alternativa vägar, mycket prisvärd.
Deras menyer också väldigt smidiga att ha och göra med och tycker att denna är mycket än den GPS som sitter i min nya Audi S4.

Priset är också helt ok enligt min mening, ligger i dagsläget på runt 3000:- plus 70€ för extratjänsterna per år.

En annan GPS som fått bra kritik är NAVIGON Navigator 7310 Europa, har dock ingen erfarenhet av denna.

Jag glömde att nämna att det jag blev riktigt impad av när det gäller brorsans Harman Kardon var fjärrkontrollen. När jag för nästan tjugo år sedan utrustade min Pontiac med fjärrkontroll till Radion var det många som flinade, idag är det standard direkt i ratten på de flesta bilar. Med en fjärrkontroll likt den som Harman Kardon har kan man enkelt utföra de mesta, och även ge medpassagerare en ytterligare dimension. Bra att ha alltså.

Blev Nüvi 765T till firmatrucken! :) Har inte hunnit få den, men den är på ingång iaf! :)

tack!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ett bra val. Jag har iofs haft problem med min i förra veckan men det var ett känt mjukvarufel som är tillrättat nu från Garmin. Jag är ju just nu ute och hårdtestar den med och jag kan bara säga att den verkligen håller måttet. Det enda jag kan klaga på något är att ljudnivån på fm-sändaren är lite för låg men det kanske går att justera på något sätt som jag inte har hittat än.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

TomTom GO 930 TMC äger jag med & har så grymt dålig erfarenhet av både Navigon & Garmin. Den senare kostade oss 250 000.- i Bremen, men det är en helt annan historia.

TomTom GO 930 TMC är förträfflig.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)