dajtingsida

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sator68
    Medlem
    • 2009-05-17
    • 4

dajtingsida

hej är ny här har en fråga kan ni tipsa om någon som är bra på att bygga sidor har nu en längre tid tänkt starta en dajtingsida (som match,mötesplatsen och liknade) har letat runt men ej hittat någon.. och själv kan jag ej bygga såna sidor..
  • Ledel
    Medlem
    • 2004-12-25
    • 735

Vill du hitta någon som gör det åt dig eller vill du lära dig och göra en själv?

Comment

• sator68
      Medlem
      • 2009-05-17
      • 4

Originally posted by Ledel
      Vill du hitta någon som gör det åt dig eller vill du lära dig och göra en själv?

jag vill hitta någon som kan göra det åt mig...

Comment

• Spook
        Moderator
        • 2004-12-15
        • 950

Är det ett betalande jobb ?

Comment

• sator68
          Medlem
          • 2009-05-17
          • 4

Originally posted by Spook
          Är det ett betalande jobb ?
          ja det är det för vad jag förstår så är det en hel del jobb med sån sida fast det vet ni bättre än jag..

Comment

• Brantis
            Moderator
            • 2001-12-20
            • 1211

Tråden flyttad till Jobb & Tjänster (mot betalning).

< Kunnskap är mackt > < Blogg >

Tidigast redigerad av Brantis. 2001-12-20 klockan 21:01

Comment

• Danne V
              Medlem
              • 2006-08-02
              • 7685

Originally posted by sator68
              ja det är det för vad jag förstår så är det en hel del jobb med sån sida fast det vet ni bättre än jag..
              Jag var inblandad i produktionen av en sån webbplats. Kan berätta för dig att det är ett ganska omfattande jobb. Du måste räkna med minst 100 timmars jobb för en duktig programmerare (php/MySQL) om du ska kunna erbjuda en hyfsat konkurrenskraftig webbplats med de finesser som folk förväntar sig. Lägg till lika mycket tid för visuella formgivningen (html/css). Lägg slutligen till ytterligare lika mycket för möten, diskussioner, strul, krångel osv. Multiplicera med 5-900 spänn i timmen.

Lägg därtill kostnader för marknadsföring, serverplats, bandbreddskonsumtion, underhåll, företagsregistrering osv så hamnar du någonstans mellan 4-600.000 spänn.

Red: Du kan ju kolla t.ex. www.hotscripts.com, www.sourceforge.net och liknande ställen efter skripter som redan är klara. Finns både open source (gratis) och kommersiella.
              Last edited by Danne V; 2009-05-18, 10:18.
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

Comment

• Fredde Mannen
                Medlem
                • 2001-11-18
                • 3498

Originally posted by Danne V
                Jag var inblandad i produktionen av en sån webbplats. Kan berätta för dig att det är ett ganska omfattande jobb. Du måste räkna med minst 100 timmars jobb för en duktig programmerare (php/MySQL) om du ska kunna erbjuda en hyfsat konkurrenskraftig webbplats med de finesser som folk förväntar sig. Lägg till lika mycket tid för visuella formgivningen (html/css). Lägg slutligen till ytterligare lika mycket för möten, diskussioner, strul, krångel osv. Multiplicera med 5-900 spänn i timmen.

Lägg därtill kostnader för marknadsföring, serverplats, bandbreddskonsumtion, underhåll, företagsregistrering osv så hamnar du någonstans mellan 4-600.000 spänn.

Red: Du kan ju kolla t.ex. www.hotscripts.com, www.sourceforge.net och liknande ställen efter skripter som redan är klara. Finns både open source (gratis) och kommersiella.
                Det nog inget som man rekommenderar till "grannens pojk". Om man vill ha det "färdigt".
                För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
                1. Muffling screams of frustration
                2. Covering evidence of your ineptitude
                3. Crying into.

Ubuntu forums
                Umbraco é nice.
                Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Comment

• Danne V
                  Medlem
                  • 2006-08-02
                  • 7685

Originally posted by Fredde Mannen
                  Det nog inget som man rekommenderar till "grannens pojk". Om man vill ha det "färdigt".
                  Vilket syftar du på? Det skräddarsydda jobbet för en halv mille eller färdiga paket?

När jag var inblandad i det där jobbet gjorde vi ett par undersökningar för att få ett hum om hur höga förväntningar/krav presumtiva användare hade. Resultatet visade att man bara slösar bort tid och pengar om man gör den för enkel. Den måste hålla ganska hög kvalité och erbjuda en rad finesser för att kunna locka folk.

Sajter som spraydate och vildawebben.com anses dåliga men "klarar sig" ändå för att dom var tidigt ute och fick tillräckligt med medlemmar innan de "riktiga" aktörerna satte igång på allvar. Ingen av de tillfrågade testpersonerna skulle anmäla sig till en helt ny sajt med motsvarande låga kvalité, avsaknad av finesser och utan en redan existerande och omfattande medlemsstock.

De aktörer som ansågs hålla bra standard var e-kontakt, mötesplatsen, match etc. En ny aktör förväntades hålla minst lika hög standard, annars skulle man inte anmäla sig.

Det verkade på mig som om TS inte riktigt greppar hur omfattande ett sånt här jobb är och hur höga krav som alltså ställs, därav mitt inlägg.

En reality check, alltså.
                  Med vänlig hälsning från
                  Danne
                  ------
                  Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                  Våga Vägra
                  FaceBook

Comment

• sator68
                    Medlem
                    • 2009-05-17
                    • 4

Vilket syftar du på? Det skräddarsydda jobbet för en halv mille eller färdiga paket?

När jag var inblandad i det där jobbet gjorde vi ett par undersökningar för att få ett hum om hur höga förväntningar/krav presumtiva användare hade. Resultatet visade att man bara slösar bort tid och pengar om man gör den för enkel. Den måste hålla ganska hög kvalité och erbjuda en rad finesser för att kunna locka folk.

Sajter som spraydate och vildawebben.com anses dåliga men "klarar sig" ändå för att dom var tidigt ute och fick tillräckligt med medlemmar innan de "riktiga" aktörerna satte igång på allvar. Ingen av de tillfrågade testpersonerna skulle anmäla sig till en helt ny sajt med motsvarande låga kvalité, avsaknad av finesser och utan en redan existerande och omfattande medlemsstock.

De aktörer som ansågs hålla bra standard var e-kontakt, mötesplatsen, match etc. En ny aktör förväntades hålla minst lika hög standard, annars skulle man inte anmäla sig.

Det verkade på mig som om TS inte riktigt greppar hur omfattande ett sånt här jobb är och hur höga krav som alltså ställs, därav mitt inlägg.

En reality check, alltså.
                    jo jag har fattat att det är omfattade att göra en sån sida ,, har fått ett pris på 12000kr tyckte det var dyrt men om man tänker efter så är det billigt..

Comment

• Danne V
                      Medlem
                      • 2006-08-02
                      • 7685

Originally posted by sator68
                      jo jag har fattat att det är omfattade att göra en sån sida ,, har fått ett pris på 12000kr tyckte det var dyrt men om man tänker efter så är det billigt..
                      Oj. 12.000 spänn....hmm.....undrar varför kommer jag att tänka på uttryck som t.ex. "man får vad man betalar för", "den som köper billigt köper dyrt", "man ska inte låta snålheten bedra visheten" och liknande...

Nu vet ju inte jag vem som gett dig det priset. Kanske är det en super-geek som kan allt och redan är så rik att han/hon kan göra ett jobb "pro bono". Men det verkar nog som om du är på väg att bli av med en massa pengar och bli sittande med något som du aldrig kommer att ha någon glädje av.

Varning alltså.....men självklart hoppas jag att jag har fel och att det kommer att gå skitbra!
                      Med vänlig hälsning från
                      Danne
                      ------
                      Våga Vägra
                      FaceBook

Comment

• sgtpepper
                        Medlem
                        • 2000-04-30
                        • 5524

Du måste räkna med minst 100 timmars jobb för en duktig programmerare
                        Jag vågar påstå att en välbyggd dejtingsajt kommer ta betydligt mer än 100 timmar (2.5 manveckor) att bygga, om man gör det från scratch. Inte för att det direkt är avancerade funktioner, men bara att starta upp ett utvecklingsarbete tar ett antal timmar i anspråk.

Sajter som Mötesplatsen har säkerligen plöjt ned tusentals utvecklings- och testtimmar i sina system.

För 12 000 kr får man ingenting annat än ett skramligt leksystem byggt av (antar jag) en naiv tonåring.

Comment

• Ledel
                          Medlem
                          • 2004-12-25
                          • 735

Originally posted by sgtpepper
                          Jag vågar påstå att en välbyggd dejtingsajt kommer ta betydligt mer än 100 timmar (2.5 manveckor) att bygga, om man gör det från scratch. Inte för att det direkt är avancerade funktioner, men bara att starta upp ett utvecklingsarbete tar ett antal timmar i anspråk.

Sajter som Mötesplatsen har säkerligen plöjt ned tusentals utvecklings- och testtimmar i sina system.

För 12 000 kr får man ingenting annat än ett skramligt leksystem byggt av (antar jag) en naiv tonåring.
                          Själv tycker jag att "dejtingsajt" är ett luddigt bergrepp när det handlar om att utveckla något. Det kan vara en sajt som ska matcha profiler och massa sånt, samtidigt som det kan vara en sajt där man har en profil, en bild och anger lite information om en själv, som stad, intresse, intresserad av och så vidare. Det senare exemplet behöver inte ta så mycket tid att utveckla, och behöver därmed inte kosta så mycket. Men om det räcker för en dejtingsajt är en annan sak...

Comment

• johaseo
                            Medlem
                            • 2009-05-18
                            • 250

Det kan ju vara en blogg som gör reklam för dejting siter och därmed tjänar pengar på att slussa trafik till dejting siter ... här är tekniken genast billigare MEN desto större krav på bloggaren som skall skapa värdet i att folk besöker siten
                            /Johan Kontorshotell Hyra vattenskoter Skyltar

Comment

• sgtpepper
                              Medlem
                              • 2000-04-30
                              • 5524

Originally posted by Ledel
                              Själv tycker jag att "dejtingsajt" är ett luddigt bergrepp
                              Visst är det lite luddigt, men om vi utgår från en slags basfunktionalitet som alla dejtingsajter har, så handlar det ändå om åtskilliga hundratals arbetstimmar för att bygga det hela så att det når upp till god produktionskvalitet.

Comment

Working...